ببینید | دیوید لینچ از راز مراقبه و رابطه آن با شادمانی و خلاقیت می‌گوید


ببینید | دیوید لینچ از راز مراقبه و رابطه آن با شادمانی و خلاقیت می‌گوید

دیوید لینچ برای ما توضیح می‌دهد که مراقبه تعالی‌بخش چگونه همه چیز را تغییر می‌دهد. او از شیرجه به اعماق ذهن و آرامش، شادی و خلاقیتی که آنجاست می‌گوید.

به گزارش همشهری آنلاین، دیوید لینچ، کارگردان امریکایی صاحب فیلم‌هایی چون بزرگراه گمشده، مالهالند درایو، مخمل آبی، تویین‌پیکس و مرد فیل‌نما، نه تنها سال‌ها است هر روز زمانی را به مراقبه متعالی اختصاص می‌دهد، بلکه آن را به دیگران توصیه و از طریق بنیاد لینچ، آموزش این شیوه مراقبه را تسهیل می‌کند. بنیاد لینچ از سال ۲۰۰۵، با هدف صلح جهانی و آموزش مراقبه تعالی‌بخش به افراد آسیب‌دیده، بازماندگان جنگ، دانش‌آموزان مدارس و ... فعال است.

لینچ، در روزهای قرنطینه کرونایی هم مراقبه تعالی‌بخش را توصیه کرده است. او می‌گوید هر کس باید هر چه زودتر، نزدیکترین معلم مراقبه تعالی‌بخش به محل زندگیش را پیدا و آموختن را شروع کند. در این شیوه مراقبه، مربی به فرد یک مانترا می‌آموزد. مانترا آوایی است که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شود.

لینچ می‌گوید این شیوه از مراقبه، مانند شیرجه به درون و اعماق ذهن است و شادی حقیقی آنجا است. او در کتاب صید ماهی بزرگ، از تجربه سال‌ها مراقبه و ارتباط آن با خلاقیت نوشته است. در بخشی از این کتاب که با ترجمه علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد و توسط نشر بیدگل به فارسی ترجمه و منتشر شده، می‌نویسد: «اولین بار که چیزهایی در مورد مراقبه شنیدم، هیچ علاقه‌ای به آن پیدا نکردم. حتی کنجکاو هم نشدم. تا اینکه این عبارت توجه مرا جلب کرد: «شادی حقیقی در درون نهفته است.» ابتدا آن را جمله‌ای موذیانه پنداشتم، چون نمی‌گفت که این «درون» کجاست و یا چطور به آن می‌رسی. بااین‌حال، دروغ هم نمی‌گفت و مرا به صرافت انداخت که شاید مراقبه راهی برای راه‌یافتن به درون باشد. در سال ۱۹۷۳ به مرکز مراقبۀ تعالی‌بخش رفتم. یکی از مربی‌های آنجا مرا به اتاقکی برد تا اولین مراقبه‌ام را انجام دهم. نشستم، چشم‌هایم را بستم و خواندن ورد را شروع کردم. انگار در آسانسوری قرار گرفتم که کابلش قطع شد! بوم! افتادم توی سعادت- سعادت ناب. داشتم در آن غوطه می‌خوردم که مربی گفت، «وقتشه بیای بیرون، بیست دقیقه‌ات تموم شد.» گفتم، «واقعا بیست دقیقه گذشت؟». برای من تجربه‌ای بسیار آشنا و در عین حال بسیار تازه و گیرا بود. تو را به اقیانوسی از هشیاری ناب می‌برد، به آگاهی ناب. با این حال آشناست؛ خودت هستی. همان لحظه حس شادی در تو می‌دمد – نه نوعی الکی خوشی، بلکه نوعی زیبایی سرشار.»

او در ویدیوی زیر دقیق و با جزئیات، از راز مراقبه متعالی یا تعالی‌بخش می‌گوید. ترجمه زیرنویس ویدیو از نشر بیدگل است.

کد خبر 527296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس