پمپئو ، بدترین وزیرخارجه آمریکاست


پمپئو ، بدترین وزیرخارجه آمریکاست

روزنامه نگارآمریکایی، پمپئو را بدترین وزیر خارجه آمریکا توصیف و تاکید کرد حمایت از اسرائیل و دشمنی با ایران به ایدئولوژی در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیماروزنامه نگار مشهور آمریکایی، مایک پمپئو را بدترین وزیر امور خارجه در تاریخ این کشور توصیف و تاکید کرد حمایت از اسرائیل و دشمنی با ایران به یک ایدئولوژی در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است.
آمریکا دیگر رهبری جهان را در دست ندارد

توماس فریدمن درباره جایگاه آمریکا در جهان گفت: در شرایط فعلی، آمریکا دیگر رهبری جهان را در دست ندارد. آمریکا در شرایط نابودی و تفرقه قرار گرفته است. اگر توجه کنیم که در طول ۲۰۰ سال گذشته، چه چیزی آمریکا را به یک قدرت بزرگ تبدیل کرد، می‌بینیم که آمریکا همواره در پنج چیز اصلی یعنی زیرساخت‌ها شامل راه‌ها و ارتباطات، نظام آموزشی، قوانین درست برای ریسک پذیری به دور از اقدامات متهورانه، تحقیقات علمی با تامین مالی دولتی، مهاجرت سرمایه گذاری می‌کرد. آمریکا میزبان مستعدترین افراد از جهان بود که بیشتر آن‌ها از خاورمیانه می‌آمدند. آمریکا همواره در آموزش شهروندان خودش، سرمایه گذاری کرده است.
وی گفت آنچه آمریکا را از مسیرش خارج کرد آن است که در حدود ۱۰ سال گذشته، ما سرمایه گذاری در این پنج زمینه را متوقف کردیم. نمی‌توانم به این سوال که چرا آمریکا سرمایه گذاری در این زمینه را متوقف کرده است، پاسخ ساده‌ای بدهم. نسلی که من در آمریکا از آن هستم، ”نسل حریص“ نامگذاری خواهد شد. ما فکر کردن برای بلندمدت و سرمایه گذاری را کنار گذاشتیم. اگر شما بخواهید از نیویورک به شیکاگو بروید باید ۲۲ ساعت در قطار باشید، اما با قطار از پکن به شانگ‌های فقط ۴ و نیم ساعت طول می‌کشد. در حالی که فاصله پکن تا شانگهای، مقداری بیشتر از مسافت نیویورک تا شیکاگو است؛ بنابراین آمریکا سرمایه گذاری در بخش‌های اساسی را که باعث پیشبرد آن شد، متوقف کرد. زیرا ما اکنون فقط به فکر کوتاه مدت هستیم.
شانس بایدن بیشتر است

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در حال جنون، ترامپ را به کاخ سفید رساند یا این اقدام، تحول طبیعی با توجه به جنگ ایدئولوژیک در آمریکا بود؟ خاطر نشان کرد: ریاست جمهوری ترامپ، نتیجه چند مسئله بود که بعضی از آن‌ها تصادفی بود. ترامپ با فردی رقابت کرد که از محبوبیت در بین افراد مستقل، برخوردار نبود. شکاف درآمدی در آمریکا هم تشدید شده بود و درآمد حدود ۶۰ درصد از مردم آمریکا به مدت ۲۰ سال افزایش نیافته بود. ترامپ با اختلاف اندکی در انتخابات پیروز شد. او در واقع در رای گیری مردمی شکست خورد، اما با رای الکترال‌ها پیروز شد. نمی‌توانم درباره نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا پیشگویی کنم. در انتخابات گذشته، بخشی از مردم به ترامپ رای دادند تا رئیس جمهور جدیدی را آزمایش کنند. با اینکه بسیاری از مردم آمریکا به هیچ یک از دو نفر ترامپ و جو بایدن علاقه‌ای ندارند، اما بیشتر آن‌ها در انتخابات به بایدن رای خواهند داد.
ایدئولوژی خاص ما، دشمنی زیادی با ایران ایجاد شده است

توماس فریدمن در پاسخ به این سوال که عامل تعیین کننده درباره سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه، ایدئولوژی یا منافع این کشور است؟ گفت: در واقع، مخلوطی از هر دو مسئله است. درباره اسرائیل، ابعاد ایدئولوژیک تاثیر زیادی دارد. آنچه ترامپ را به حمایت از سیاست‌های جانبدارانه از اسرائیل سوق می‌دهد، نیاز او به جلب حمایت مسیحیان انجیلی صهیونیست است که دیدگاه توراتی به اسرائیل دارند و قدس یکپارچه را مقدمه ظهور مجدد مسیح می‌دانند. موضوع تناقض آمیز آن است که ترامپ سیاست‌های خود را بر اساس خواست یهودیان آمریکا تعیین نمی‌کند، بلکه مطابق خواست مسیحیان انجیلی عمل می‌کند. درباره سیاست آمریکا در خاورمیانه، همچنین مسایل نفتی، روابط با سعودی‌ها و کشور‌های خلیج فارس مطرح است و همچنین در ایدئولوژی خاص ما، دشمنی زیادی با ایران ایجاد شده است. اما به طور کلی، آمریکایی‌ها توجه کمتری به اوضاع خاورمیانه خواهند داشت، زیرا رقابت ژئوپلتیک شدید بین آمریکا، چین و روسیه در این منطقه وجود ندارد. همچنین به این علت که آمریکا امروز یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است؛ بنابراین خاورمیانه، از منطقه‌ای که حضور در آن برای آمریکا ضرورت راهبردی داشت، به منطقه منافع سنتی برای واشنگتن تبدیل شده است، اما دیگر ضرورت جدی ندارد. به همین علت، ترامپ به راحتی درباره خروج سربازان آمریکایی از افغانستان و سوریه سخن می‌گوید.
اقدامات بن سلمان باعث ناامیدی است

به اعتقاد من، قدرت گرفتن محمد بن سلمان و معرفی او به عنوان ولیعهد در عربستان، نوعی امید نزد همه ما ایجاد کرد که تغییر واقعی در این کشور و سراسر منطقه ایجاد شود. بسیاری از این امید‌ها با قتل جمال خاشقجی، از بین رفت. قتل او هیچ توجیهی نداشت. قتل خاشقجی، فراتر از تصور بود . قتل او شوک آور بود و به شدت به وجهه عربستان ضربه زد. این ماجرا، همچنین بسیاری از افرادی را که در آمریکا به تغییر سیاسی و حقوقی در عربستان امیدوار بودند، ناامید کرد.
این نویسنده و روزنامه نگار گفت درد‌های زیادی در داخل آمریکا به درمان نیاز دارد. همواره باور داشته ام که ما اقدامات احمقانه زیادی انجام داده ایم و در خاورمیانه مرتکب اشتباهات زیادی شدیم. با این وجود، من به شدت نگران جهانی هستم که در آن، آمریکا در انزوا قرار داشته باشد. زیرا کشور‌هایی مانند روسیه و چین، خلاء ایفای نقش آمریکا را پر خواهند کرد. به اعتقاد من، جو بایدن یک رئیس جمهور کلاسیک در آمریکا خواهد بود و تلاش خواهد کرد تضمین کند که آمریکا مانند بهترین شرایط خود، در خاورمیانه رفتار کند. انزوا و عقبگردی که در دوره ترامپ شاهد آن بودیم، به پایان خواهد رسید. شاهد سیاست‌های منطقی و عاقلانه بیشتری خواهیم بود.
ترامپ فردی وحشتناک است
دعا کنید که بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، زیرا ترامپ فرد وحشتناک و رئیس جمهور بدی است. باقی ماندن ترامپ در ریاست جمهوری به مدت چهار سال دیگر، برای آمریکا و نیز جهان فاجعه بار خواهد بود. دردناک است که بگویم بزرگترین ناکامی جهان در مقابله با شیوع ویروس کرونا، متعلق به دولت آمریکاست. زیرا بر اساس اصول علمی، راهبرد خودش را تعیین نکرد.
شایان ذکر است فریدمن در جدیدترین کتاب خود، تصویری از جهان فعلی، مشکلات آن و مشکلات آمریکا ترسیم کرده است. فریدمن در این کتاب، درباره سه ابرقدرت سخن گفته است که برای تغییر جهان، تغییر ساختار آن و تغییر جغرافیای سیاسی جهان، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش