تاکید بر محتوای کتاب ها برای ارتقای کیفی جشنواره کتابخوانی رضوی


تاکید بر محتوای کتاب ها برای ارتقای کیفی جشنواره کتابخوانی رضوی

رمضانی با اشاره به افزایش کمی و بهبود کیفی آثار جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: محتوا ، نثر و فراگیر بودن کتاب مساله مهم و مدنظر ما به منظور ارتقای کیفی جشنواره کتابخوانی رضوی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: از اول ذیقعده که مصادف با سالورز ولادت حضرت معصومه (س) است تا یازدهم ذیقعده،سالروز میلاد امام رضا (ع)، در کشورمان به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است. در این فاصله زمانی برنامه ها و جشن هاب فرهنگی و هنری زیادی برگزار می شود.به منظور اطلاع از برنامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مناسبت این دهه گفتگویی با «مهدی رمضانی» ، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد که دبیر هشتمین، نهمین و دهمین دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی است،ترتیب دادیم که بدین شرح است:

مهمترین برنامه نهاد کتابخانه عمومی در دهه کرامت چیست؟

جشنواره کتابخوانی رضوی مهم ترین برنامه ماست که امسال دهمین دوره آن برگزار می شود.اختتامیه جشنواره رضوی معمولا با ولادت علی ابن موسی الرضا(ع) در مشهد در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود. جشنواره کتابخوانی رضوی بخش جدایی از این جشنواره بود. موضوع بخش اصلی علی ابن موسی الرضا(ع)، حضرت شاهچراغ و حضرت فاطمه معصومه(س) است که آثار مرتبط امسال با یازده عنوان کتاب در مسابقه جشنواره گذاشته می شود. یک بخش جنبی را از سال قبل به جشنواره اضافه کردیم که حضرت جواد الائمه(ع) بود و امسال هم امام هادی (ع) را به عنوان بخش جنبی جشنواره رضوی داریم. در ایام دهه کرامت تنها بخش از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که در سال جاری برگزار شد، جشنواره کتابخوانی رضوی بوده است. امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا بنا بر دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همه بخش‌های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به جز جشنواره کتابخوانی رضوی متوقف شد .

فرصت برای شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا چه زمانی است؟

جشنواره کتابخوانی رضوی بر اساس سامانه جشنواره در بخش کودک و نوجوان به صورت خانوادگی، پویش مجازی مبتنی بر کتاب، خلاصه نویسی و برداشت از کتاب بخش های مختلفی دارد که در حال برگزاری است و عزیزان می توانند تا پایان تیرماه در این جشنواره شرکت کنند.

تاکنون چه تعداد در این جشنواره شرکت کردند؟

به نظرم این جشنواره اتفاق مهم و بزرگی است. تاکنون بیش از 800 هزار نفر در بخش های مختلف جشنواره شرکت کردند و امیدوارم این عدد افزایش کمی و کیفی پیدا کند و به فضای مطالعه در کشور کمک کند.

کمیت و کیفیت آثار جشنواره کتابخوانی رضوی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کمیت را اعداد و ارقام مشخص می کند و نشان می دهد که رشد قابل توجهی در جشنواره کتابخوانی رضوی وجود دارد. ما بخش الکترونیک را سه سال است به طور جدی در جشنواره داریم، قبلا جشنواره فقط مکتوب بود و تعداد شرکت کنندگان نیز مشخص. شرکت کنندگان از 200- 300 هزار نفر شروع شد که سال قبل به یک میلیون و 300 هزار نفر در مسابقات در بخش مکتوب و الکترونیک رسید. در مورد کیفیت، مهمترین موضوع کتاب و محتوای آن است. حداقل از سه سال قبل که بنده دبیری جشنواره را بر عهده داشتم بر اساس اذعان کارشناسان و عزیزانی که برای انتخاب کتاب عضو شورای مشورتی هستند آثاری که به مسابقه گذاشته می شود، افزایش کیفی داشته است. محتوا، نثر، فراگیر بودن و ادبیات کتاب مسئله مهمی است که مد نظر ماست. این دغدغه را داریم که این روند را برای سال آینده استمرار ببخشیم. به لحاظ ظاهر ،موضوع محدود و خاص است البته کنه ائمه اطهار (ع) عظیم است. ناشران و نویسندگان باید تلاش کنند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و آثار خوبی به بازار عرضه کنند. ما هم از آن آثار بهره می بریم. تلاش کردیم که این فضا شکل گیرد. جدی ترین کار ما راجع به کیفیت مسابقه در حوزه محتوای کتاب ها اتفاق افتاده است. نکته دیگر که دغدغه ماست، کیفیت شرکت کنندگان است. وقتی عدد و رقم مطرح می شود، بعضا ممکن است به سمت آمارسازی حرکت کنیم و یا آمار و ارقامی ارایه شود که بر اساس واقعیت نباشد. تمام تلاش مان را مخصوصا در فضای الکترونیک کردیم که این موضوع قابل رصد است. جاهایی که احساس کردیم ممکن است اتفاقی خلاف روند مسابقه بیفتد برای اینکه لطمه ای به این موضوع نخورد، ملاحظاتی کردیم. به همکاران گفتیم که همه تلاش شان را برای دعوت مردم به شرکت در مسابقه در سنین مختلف و در بخش های مختلف بکنند ولی این را در نظر داشته باشند که همه چیز عدد و رقم نیست و باید این دعوت و حضور با کیفیت مناسب باشد.

از چه راه هایی اطلاع رسانی برای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی صورت می گیرد؟

در بحث کودک و نوجوان تیزرهایی از شبکه پویا پخش شده است، دوستان صدا و سیما همکاری کردند. در بخش بزرگسال از شبکه های سراسری فراخوان شرکت در مسابقه پخش شد و مردم در جریان قرار گرفتند. همراه اول همراهی کرد برای همه اعضا همراه اول پیامک شرکت در جشنواره رضوی را ارسال کرد. از ظرفیت برخی از شرکت ها که دارای اپلیکیشن های پیام رسان هستند، استفاده شد. ضمن اینکه مهمترین بستر ما اعضای کتابخانه های عمومی هستند. در این ایام که به خاطر کرونا کتابخانه ها تعطیل بود از طریق شماره تلفن اعضا و فضای مجازی که در اختیار کتابخانه های عمومی بود، استفاده شد. از ظرفیت دستگاه ها و نهادهای مختلف که دارای جمعیت هستند، بهره گرفتیم. از نهادهای مختلفی دعوت به همکاری کردیم. به عنوان مثال با بهزیستی به منظور اطلاع رسانی در مهد کودک ها تفاهم نامه داشتیم، نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی پای کار آمدند و خیلی با ما همکاری داشتند. کارخانجات و سازمان زندان ها نیز به ما کمک کردند و مشارکت داشتند.

وزارت آموزش و پرورش تا چه میزان با جشنواره کتابخوانی رضوی همکاری داشت؟

ما تلاش کردیم از اپلیکیشنی که آموزش و پرورش طراحی کرده و دانش آموزان عضو آن هستند، استفاده کنیم که میسر نشد اما شهرستان ها و استان ها به صورت غیر متمرکز همکاری کردند و شرکت خوبی داشتند. امیدواریم آموزش و پرورش برای همکاری و همراهی در موضوعات فرهنگی یک مقدار گاردش را بازتر کند که ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. ما می گوییم این فرصت فراهم شده و حیف است که استفاده نشود. فایل کتاب و کتاب های صوتی تهیه شده و فرصتی است که بچه ها استفاده کنند اما این فرصت دارد از بچه ها گرفته می شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه