قیمت خرید چغندرقند در آذربایجان‌غربی 1.5 برابر سال گذشته


قیمت خرید چغندرقند در آذربایجان‌غربی 1.5 برابر سال گذشته

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: قیمت خرید تضمینی چغندرقند طی سال زراعی جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

اکبر کرامتی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تصویب دولت امسال چغندرقند از چغندرکاران با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان با عیار ۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

وی بیان کرد: کشت این محصول از ۲۷ اسفند در آذربایجان غربی آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه داشت و امسال بر اساس قراردادهای منعقدشده با چغندرکاران، ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندرقند قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندرقند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای کشت ۱۵۰ هکتار نیز به صورت نشایی انجام شده و یک‌هزار هکتار نیز به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب به صورت متراکم، کشت می‌شود.

وی افزود: ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع چغندرقند به صورت آبیاری بارانی و ۲ درصد به صورت نوار تیپ و ۴۵ درصد از سطوح کشت به صورت نشتی آبیاری می‌شود.

آذربایجان غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.این استان سالانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن چغندر قند تولید می‌کندکه علاوه بر تامین نیاز کارخانه های قند استان نیاز سایر استانها را نیز تامین می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !