جریمه هفت میلیارد ریالی قاچاقچیان کالا در خراسان شمالی


جریمه هفت میلیارد ریالی قاچاقچیان کالا در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- 61 پرونده قاچاق کالا بهار امسال در خراسان شمالی تشکیل شد که در پی آن هفت میلیارد ریال جریمه از قاچاقچیان وصول شد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه شمار پرونده ها نسبت به مدت مشابه پارسال تفوات معناداری ندارد، اظهار داشت: از این تعداد برای ۵۰ پرونده رای صادر شده و بقیه در دست رسیدگی است.

حجت الله خانزاده افزود: البته ۳۰ درصد از مجموع آرای صادر شده نیز رای به برائت افراد بوده است.

وی بیشتر پرونده های تشکیل شده قاچاق کالا را مربوط به لوازم آرایشی، مشروبات الکلی، تجهیرات ماهواره ای، مواد غذایی خارجی، دارو، لاستیک، کود شیمیایی، شکر، آرد و دام زنده عنوان کرد.

کشف ۳۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی همچنین از کشف سه هزار و ۵۰۰ لیتر نفت گاز قاچاق در استان خبر داد و گفت: این سوخت قاچاق از کامیون ها و اتوبوس ها کشف شده است.

خانزاده با بیان اینکه کرونا بر قاچاق کالا تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است، اظهار کرد: در اسفند پارسال و فروردین امسال که مشکل تامین ماسک و دستکش در خراسان شمالی به وجود آمده بود، احتکار و قاچاق نیز بر این حوزه متمرکز شده و منجر به تشکیل پرونده و دستگیری برخی افراد شد اما این که ما بتوانیم به طور مشخص اثر کاهشی یا افزایشی کرونا بر قاچاق کالا را اعلام کنیم نیاز به زمان بیشتری داریم.

وی افزود: در عین حال تورم و غیر فعال بودن برخی واحدهای تولیدی بر اثر کرونا بر افزایش قاچاق تاثیر دارد و لازم است برای مقابله با قاچاق کالا تمام دستگاه های مرتبط تلاش کنند.

جلوگیری از خروج گندم

وی با اشاره به آغاز خرید گندم از کشاورزان در ۱۰-روز گذشته به فعالیت های دلالان و سودجویان در زمینه خرید گندم از کشاورزان استان اشاره کرد و گفت: دلالان، سلف خرها و نیز مرغداران با هدف احتکار و تامین دان طیور، اقدام به خرید گندم از کشاورزان می کنند که این موضوع نیز تخلف آمیز است.

خانزاده اظهار داشت: برای جلوگیری از خروج گندم از استان تمهیدات خوبی اندیشیده شده و به همین منظور طرحی نیز برای شناسایی انبارهای گندم در دست اجراست که در آن موجودی انبارهای گندم بررسی شده و اگر گندم مازاد در این انبارها کشف شود کالای قاچاق محسوب و اعمال قانون می شود.

وی با بیان اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی به عنوان مباشر و خریدار گندم عمل می کنند، گفت: ثبت نام تمام کشاورزان در سامانه پهنه بندی موجب شده تا میزان تولیدات کشاورزان به طور تقریبی مشخص شود و لازم است کشاورزان گندم خود را به تعاون روستایی و یا شرکت غله و کارخانه های آرد تحویل دهند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی به اثرات اقتصادی مهلک قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: قاچاق کالا علاوه بر تضییع حقوق ملت و ضربه به گمرک، به طور مستقیم موجب از بین رفتن ۸۰ هزار شغل در کشور می شود.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی مبادی ورود و خروج رسمی با دیگر کشورها وجود ندارد، اظهار داشت: این استان مسیری برای عبور کالاهای قاچاق به مقصد دیگر استان ها است لذا عمده کالای قاچاق ما لوازم خانگی و آرایشی، سیگار یا کالای اساسی مانند برنج و مواد غذایی است.

شناسه دار کردن لوازم خانگی

وی با بیان اینکه براساس قوانین جدید، حوزه شمول کالای قاچاق گسترش یافته است، اظهار داشت: خروج بی ضابطه و قانون کالاهایی که با یارانه و ارز دولتی قرار است تامین و یا تولید شود اگر در استان به مصرف نرسد و به استانهای دیگر برود و یا کالایی که با هدف صادراتی تولید و در داخل استان به فروش برود جنبه قاچاق پیدا می کند.

وی با اشاره به عمده کالاهایی که در سال گذشته از استان قاچاق شده است، اظهار داشت: سال قبل ۱۰۰ پرونده در مورد خروج دام زنده در اداره کل تعزیرات حکومتی استان تشکیل و به صدور رای به نفع دولت منتهی شد و بعد از آن بیشترین پرونده های ما مربوط به قاچاق آرد و سوخت بود.

خانزاده به اجرای طرح های مختلف برای مبارزه با قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت: در سال جدید شناسه دار کردن لوازم خانگی در خراسان شمالی یکی از این طرح هاست که از اول تیرماه امسال به اجرا درآمده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی افزود: تمام تولید کنندگان، فروشندگان و فروشگاه های مجازی مکلفند تا کالاهای خود را شناسه دار کنند و اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در حال جمع بندی کالاهایی است که در انبارهای استان وجود دارد.

وی گفت: مصرف کنندگان می توانند با پیگیری شناسه کالا به اطلاعات کاملی همچون کشور سازنده، نوع و کیفیت محصول و میزان مصرف انرژی، دسترسی داشته باشند و از ضمانت (گارانتی) و خدمات پس از فروش کالا مطمئن شوند.

خانزاده اظهار داشت: در مرحله کنونی، نظارت بر اجرای طرح به عهده اتحادیه های لوازم خانگی است و عرضه کنندگان هفت گروه لوازم خانگی شامل یخچال فریز، لباسشویی، تلویزیون، کولر گازی، اسپلیت، ماکروویو و جارو برقی فرصت دارند تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ کالاهای بدون شناسه خود را به فروش برسانند، زیرا از ابتدای مهرماه در صورت فروش کالاهای بی شناسه، با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از قاچاق لوازم خانگی ذکر کرد و افزود: قاچاق لوازم خانگی ۲۰ درصد از حجم قاچاق کشور را شامل می شود.

خراسان شمالی با دارا بودن ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان مبادی گمرکی با این کشور ندارد.

این استان ۸۶۳ هزار نفری در مسیر دو قطب گردشگری شمال و خراسان رضوی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)