مرمت بخش‌هایی از مسجد صورتی شیراز


مرمت بخش‌هایی از مسجد صورتی شیراز

شیراز-ایرنا- مرمت درهای چوبی شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز که به مسجد صورتی نیز اشتهار دارد، آغاز شد و نورپردازی نقش برجسته تیمور واقع در شهرستان کازرون به انجام رسید.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، پنجشنبه بیان داشت: درهای چوبی شبستان غربی مسجد صورتی که با شیشه‌های رنگی خودنمایی می‌کند، توسط ۲ استاد نجار شیرازی بنام‌های محمد جعفر و محمد رحیم در زمان احداث این بنا ساخته شده است و در سال ۱۳۴۸ خورشیدی توسط میرزا آیت، بازسازی و مورد مرمت قرار گرفت.

عبدالرضا نصیری گفت: حفاظت و مرمت این بنا با رعایت استانداردهای بین‌المللی از سال‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک و نظارت فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس افزود: مسجد نصیرالملک که از بناهای متعلق به دوره قاجاریه و از ‌مساجد تاریخی شیراز است، در فاصله سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری توسط حسنعلی خان نصیرالملک در محله گود عربان خیابان لطفعلی‌خان زند ساخته شد.

وی اظهار داشت: معماری این بنا توسط محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی‌پز که از معماران به‌نام آن دوره بوده‌اند، صورت گرفته است.

نصیری اضافه کرد: از جمله جاذبه‌های این مسجد که هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند، شبستان غربی یا تابستانی است که دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه‌های رنگی و ۱۲ ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ است.

معاون میراث‌فرهنگی فارس ادامه داد: این اثر در سی‌ام خرداد سال ۱۳۵۸ خورشیدی با شماره ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد که سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و از شاهکارهای معماری زیبا و بی‌نظیر ایرانی - اسلامی است ، به مسجد صورتی و رنگی هم اشتهار دارد.

مرمت بخش‌هایی از مسجد صورتی شیرازنقش برجسته تیمور کازرون نورپردازی شد

مسوول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌ کازرون نیز گفت: حصار حفاظتی نقش برجسته تیمور، رنگ آمیزی این حصار و همچنین نورپردازی آن توسط این اداره به انجام رسید.

محمدجواد جوکاری افزود: نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا) در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون در مجاورت روستای آبگینه و تفرجگاه زیبای پریشان و در کنار جاده قدیم کازرون به شیراز قرار دارد و در این نقش برجسته، چهره تیمور میرزا پسر حسین قلی میرزای فرمانفرما نواده فتحعلی‌شاه قاجار حاکم کازرون، ترسیم و حکاکی‌ شده است.

وی ادامه داد: در این نقش برجسته که طول آن ۲۲ . ۴ متر است، عرض آن ۵ . ۲ متر، عمق آن یک متر و در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین قرار دارد، تیمور میرزا بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام کرده است و در قسمت‌های مختلف این نقش، اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق حک شده است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی