مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در کرمان افتتاح شد


مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در کرمان افتتاح شد

کرمان - ایرنا - مرکز ساماندهی کودکان خیابانی بمنظور پاسخ به دغدغه های این قشر آسیب پذیر جامعه در کرمان راه اندازی شد.

شهردار کرمان در آیین افتتاح این مرکز گفت: برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران در حوزه‌های مختلف است و قطعاً حاکمیت و نهادهای عمومی به‌تنهایی نمی‌توانند از این چالش‌های اساسی موفق بیرون آیند.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: بخصوص در شرایط نابسامان اقتصادی موجود که اختلاف درآمد مردم با هزینه‌های جاری موجب گسترش فقر و در نتیجه افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، ما باید پیشاپیش راهکارهایی را برای رفع این چالش‌ها پیش‌بینی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات شهرداری و نهادهای اجرایی، کمبود اعتبار، پراکندگی مسئولیت‌ها در بین دستگاه‌های مختلف و موازی‌کاری و دشواری هماهنگی بین آن‌هاست.

شهردار کرمان بیان داشت: یکی از اقدامات خوبی که شهرداری و سایر نهادهای اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند انجام دهند، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران و جهت‌دهی به آن‌هاست.

عالم‌زاده ادامه داد: اگر مدیران نهادهای اجرایی در تأمین هزینه‌ها و نیازهای سخت‌افزاری سمن‌ها و مؤسسات خیریه مشارکت کنند، آن‌ها خیلی بهتر از نهادهای حاکمیتی می‌توانند آسیب‌های اجتماعی را سامان دهند.

وی افزود: ما در شهرداری کرمان از مؤسساتی که در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

شهردار کرمان یادآور شد: با تلاش و پیگیری دبیرخانه شهر دوست‌دار کودک در کرمان، در حال حاضر کرمان یکی از ۱۲ شهر دوست‌دار کودک در کشور است و شهرداری کرمان راه سختی را در پیش دارد تا کرمان بتواند در این حوزه به جایگاه شایسته دست پیدا کند.

عالم‌زاده گفت: اگر درست پیش برویم، نهادهای بین‌المللی ازجمله یونیسف در رفع چالش‌هایی که در حوزۀ کودک وجود دارد، به کمک ما خواهند آمد.

وی بیان کرد: از همه مدیرانی که در حوزه کودک و مسایل اجتماعی کار می‌کنند، دعوت می‌کنیم در این زمینه مشارکت کنند تا بتوانیم کرمان را برای بچه‌های خودمان استاندارد کنیم.

شهردار کرمان افزود: مدیران مؤسسۀ اسرا به ما قول داده‌اند تا پایان سال همه کودکان کار را سامان‌دهی کنند و دیگر شاهد کار کودکان پشت چراغ قرمز و در خیابان نباشیم.

مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در کرمان افتتاح شد

مردم کرمان به مرکز سامان‌دهی کودکان کار کمک کنند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز در این آیین ضمن تشکر از شهرداری و مؤسسۀ اسرا در راه‌اندازی این مرکز گفت: وجود چنین مراکزی می‌تواند روحیۀ انفاق و نوع‌دوستی مردم را سامان‌دهی کند و به‌جای پول دادن به کودکان کار در خیابان‌ها به این مؤسسات کمک کنند تا جای امن و امکان آموزش و بهداشت را برای کودکان کار فراهم کرده است.

زهرا موسی‌پور خاطرنشان کرد: طبق آمار جمع‌آوری کودکان کار در سال گذشته، بیش از ۹۰ درصد آن‌ها از اتباع بیگانه هستند که نیازمند مشارکت و حمایت اداره‌کل اتباع و امور مهاجرین استان در ساماندهیِ آن‌ها بعد از جمع‌آوری دارد.

رامین ارجمندکرمانی، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: خدمات‌رسانی به تمام شهروندان وظیفه ما در شورا و شهرداری است و همکاری در ساخت و تجهیز این مرکز نیز در همین راستا بوده شده است.

مدیرعامل مؤسسه خیریه مردم‌نهاد اسرا نیز با اشاره به این‌که در حال حاضر ۴۰ نفر از کودکان کار تحت پوشش و حمایت این مؤسسه قرار دارند، گفت: درخصوص سامان‌دهی کودکان خیابانی نیاز به مکان مناسب داشتیم که شهرداری در تأمین و تجهیز این مکان به ما کمک کرد.

محمدرضا مشایخی، با بیان این‌که یکی از اصول توانمندسازی کودکان کار حمایت از خانواده‌های آن‌هاست، افزود: یک کارگاه خیاطی از سال گذشته راه‌اندازی کردیم و خانواده‌های نیازمند این کودکان در آن مشغول به‌کار شده‌اند؛ ضمن این‌که از هفتۀ آینده کارگاه آموزش کارآفرینی در حوزه‌های مختلف را با هدف آموزش به این خانواده‌ها راه‌اندازی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کودکان کار پس از جمع‌آوری از سطح شهر، ابتدا پالایش می‌شوند و پزشک مرکز معاینات لازم را انجام می‌هد؛ سپس خانواده‌های کودکان شناسایی می‌شوند؛ اگر واقعا نیازمند باشند، تحت پوشش خدمات معیشتی و حمایتی مرکز قرار می‌گیرند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه مردم‌نهاد اسرا افزود: در این مرکز فقط کودکان پسر نگهداری می‌شوند و با توجه به این‌که تعداد دخترانی که به‌عنوان کودکان کار از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، بسیار کم است، آن‌ها را به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی تحویل می‌دهند.

رییس هیات‌مدیره موسسه خیریه اسرا نیز با بیان این‌که این روزها به‌دلیل افزایش فشارهای اقتصادی و شیوع کرونا، شمار افراد نیازمند جامعه رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: خیّران که همواره در حمایت از نیازمندان بر مقامات دولتی پیشی داشته‌اند، در شرایط فعلی نیز به داد محرومان برسند.

عنایت‌الله رییسی بیان کرد: از شهرداری کرمان که در راه‌اندازی این مرکز حمایت فراوانی داشته، تشکر می‌کنیم و امیدواریم سایر نهادهای اجرایی نیز در سامان‌دهی آسیب‌های اجتماعی وارد عمل شوند و موانع را از سر راه مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد بردارند.

در پایان این مراسم، اعضای هیات‌مدیره موسسه اسرا با اهدای لوح سپاس از خدمات شهردار کرمان در راه‌اندازی این مراکز تقدیر کردند و سپس از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید شد. خوابگاه مجهز به تخت و سیستم گرمایشی و سرمایشی، لوازم شخصی و بهداشتی و لباس برای همۀ کودکان تحت پوشش، وسایل بازی و محوطۀ ورزشی، اتاق غذاخوری، آشپزخانه، کلاس‌های آموزشی، کتابخانه، اتاق بهداشت و آرایشگاه، از بخش‌های این مرکز هستند.

پنجم تیرماه امسال پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های شهرداری و نگاه ویژۀ سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان و پس از ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوست‌دار کودک، شهر کرمان به‌عنوان یکی از ۱۲ در کشور انتخاب شد.

براساس چشم‌انداز شهر دوست‌دار کودک یونیسف، همه کودکان و نوجوانان باید بتوانند از کودکی و نوجوانی خود لذت ببرند و ازطریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی‌شان، توانایی‌های بالقوه خود را به‌طور کامل به‌فعل درآورند.

دبیرخانه شهر دوست‌دار کودک در شهرداری کرمان، از حدود یک‌سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.

شهرداری کرمان براساس دغدغه‌ای که در حوزه بهبود کیفیت زندگی کودکان و فراهم کردن استانداردهای لازم برای داشتن کودکی سالم کودکان شهرمان دارد، همچنین طبق وظیفه شهرداری در خصوص جمع‌آوری و سامان‌دهی کودکان خیابانی، با همکاری مؤسسه خیریه مردم‌نهاد اسرا، به مشارکت و تأمین مکان مناسب و تجهیز آن برای راه‌اندازی مرکز ساماندهی کودکان خیابانی اقدام کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی