آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده بوزین مرخیل پاوه مهار شد


آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده بوزین مرخیل پاوه مهار شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد که آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده «بوزین و مرخیل» شهرستان پاوه که از پنجشنبه هفته گذشته شعله‌ور شده بود، پس از هشت روز خاموش شد.

جلیل بالایی عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: پس از هشت روز تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری‌ها، آتش نشانی‌ها و دوست داران محیط زیست بالاخره آتش در منطقه بوزین و مرخیل مهار شد.
وی افزود: در عملیات خاموش کردن آتش در ارتفاعات بوزین و مرخیل سه نفر از دوستداران محیط زیست جان خود را از دست دادند و سه نفر دیگر نیز به دلیل انفجار مین مصدوم شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه منشا آتش سوزی از عراق وارد کشور شده بود، گفت: عواملی چون مناسب بودن مرتع، خالی بودن از سکنه، نبود دام و به تبع عدم تعادل دام و مرتع ، مرز، آلودگی به مین و عدم تناسب امکانات محلی با وسعت و توپوگرافی آن از عوامل تشدید کننده آتش و سخت بودن کنترل آن بودند.
وی اظهار امیدواری کرد که با مدیریت و مشارکت «مردم محور» در حفاظت و بهره برداری جنگل ها درآینده شاهد کاهش این‌چین وقایعی باشیم‌.
بالایی به میزان خسارت وارده مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل پاوه نکرد.
به گزارش ایرنا عصر یکشنبه سه نفر از نیروهای مردمی منطقه به نام های «مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» در حین مهار آتش جان خود را از دست دادند.
براساس برآوردهای اولیه حدود هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.
منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز هزار و ۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.
شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام