آب و هوای پاک، ارمغان طرح‌های دولت برای دیار فارس


آب و هوای پاک، ارمغان طرح‌های دولت برای دیار فارس

شیراز- ایرنا- رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در آیین ویدیوکنفرانس طرح‌های بزرگ ملی در حوزه آب و برق استان فارس را به افتتاح رساند که ویژگی‌های این طرح‌ها برخورداری شمار زیادی از مردم این استان از مزایای آب پایدار و نیز انرژی پاک و تجدیدپذیر بود.

مردم استان فارس که اردیبهشت‌ماه ۹۹ در ارتباط ویدیوکنفرانس شاهد بهره‌برداری از طرح‌های ملی جنوب استان در شهرستان لامرد توسط رئیس‌جمهوری بودند، باری دیگر دوازدهم تیرماه جاری همزمان با سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع)، به ثمر نشستن تلاش ‌های دولت تدبیر و امید در حوزه وزارت نیرو را در ارتباط از راه دور دیگری با رئیس قوه مجریه به نظاره نشستند.
در این آیین و با دستور رئیس‌جمهوری، علاوه بر ۶ نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان فارس، فاز خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن، تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان در قالب پویش الف - ب- ایران وزارت نیرو به بهره‌برداری رسید.
بنا بر اعلام عنایت الله رحیمی استاندار فارس در این آیین، بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها به قیمت کنونی هزینه شده است.
این طرح‌ها برای مردم استان فارس که سال‌ها است از خشکسالی و کمبود منابع آبی رنج می‌برند، نویدبخش بود.

آب و هوای پاک، ارمغان طرح‌های دولت برای دیار فارسافتتاح خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز


از خطر جیره‌بندی تا نوید بهترین کیفیت آب در شیراز و تحقق وعده رئیس‌جمهوری
سه طرح حوزه آب استان فارس که روز پنجشنبه به ثمر نشست، از اهمیت زیادی در تامین منابع آبی پایدار برای ساکنان این مناطق برخوردار هستند.
شهر شیراز در تابستان ۹۸ تا مرحله جیره‌بندی آب نیز پیش رفت و امروز با بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی به شیراز، مردم و گردشگران این شهر، آسودگی خاطر بیشتری از نظر منابع آبی پایدار خواهند داشت.
افتتاح این خط آبرسانی همچنین تحقق وعده رئیس‌جمهوری در سفر اردیبهشت ۹۴ به استان فارس نیز بود. این موضوعی بود که استاندار فارس ضمن تبیین ابعاد مختلف این طرح در سخنان خود به آن اشاره کرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو که در محل افتتاح خط دوم آبرسانی به شهر شیراز و فاز نخست طرح آبرسانی به سعادتشهر حضور یافته‌ بود، در این باره گفت: با این افتتاح، آب شهر شیراز جزو بهترین آب‌های کشور خواهد بود.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: پیش از این، آب شهر شیراز وابسته به ۱۷۰ حلقه چاه آب وابسته بود که حدود ۸۰ درصد آب شهر شیراز را تامین می‌کردند و ۲۰ درصد مربوط به آب سطحی سد درودزن بود.
وی افزود: با افتتاح این پروژه وابستگی آب شهر شیراز به آب‌های زیرزمینی کاهش جدی پیدا می‌کند و تامین آب از ۸۰ درصد توسط چاه‌ها به ۴۰ درصد کاهش و میزان آب سطحی به ۶۰ درصد می‌رسد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: از نظر کیفیت براساس آخرین آزمایش آب، کیفیت آب دو برابر و سختی آب نصف شده است و این جزو کارهای بی نظیری است که ما در شهرها داریم.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اجزای سامانه انتقال آب شرب شیراز از سد درودزن گفت: اجزای این سامانه شامل یک خط ۷۷ کیلومتری است که لوله‌های فولادی از ۱.۴۰ تا ۱.۸۰ سانتی‌متر دارد و لوله ها از داخل یک تونل به قطر ۴.۵ متر عبور می‌کند که این تونل باعث شده طول خط از ۱۲۲ کیلومتر به ۷۷ کیلومتر کاهش پیدا کند.
تقی‌زاده افزود: ایستگاه پمپاژ این پروژه را از سه ایستگاه به یک ایستگاه تقلیل دادیم، سه منبع ۲۰ هزار لیتری در این پروژه داریم که یکی از آن‌ها در ارتفاع است.
وی ادامه داد: این ایستگاه پمپاژ، پنج پمپ دارد که می‌تواند سه متر مکعب آب را پمپاژ کند، این پروژه یک تصفیه‌خانه با همین ظرفیت دارد که این تصفیه خانه به صورت BOT توسط بخش خصوصی انجام شده است.
معاون وزیر نیرو گفت: در این پروژه حدود ۵۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبار دولتی و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت BOT توسط بخش خصوصی هزینه شده است که ارزش روز این پروژه بیش از سه هزار میلیارد تومان است.
عملیات اجرایی طرح خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز در سال ۹۰ آغاز شده بود. این طرح شامل خط لوله ، ایستگاه افزایش فشار ، ساخت مخازن سه گانه ، حفرتونل به طول ۵ کیلومتر است که بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، در این آیین، گام نخست این طرح به ظرفیت ۷۵۰ لیتر بر ثانیه افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
حمیدرضا دهقانی افزود : براساس برآورد روز این ابر پروژه تاکنون هزینه ای بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در برداشته و امید می رود با تامین اعتبارات مورد نیاز باقی مانده بتواند در اسرع وقت با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد.۳۲۴ هزار نفر با راه اندازی این پروژه تحت پوشش آبرسانی قرار خواهند گرفت.
وی افزود: از ویژگی های خاص این خط، ظرفیت بالا و اجرای آن در ارتفاعات سخت گذر در بخشی از مسیر بود که سبب احداث یک باب ایستگاه افزایش فشار در مقیاس بزرگ شده است و در بخشی دیگر از مسیر تونلی به طول پنج کیلومتر با شرایط خاص احداث شد.

کام شیرین شهروندان سعادت شهر از طرح آبرسانی
‌ گام نخست طرح آبرسانی به شهرهای سعادت شهر و ارسنجان نیز که از سال ۹۵ آغاز و شامل آبرسانی به سعادت شهر است، سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب آب شرب این شهر را تامین می‌کند.
بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، اجرای این طرح هزینه‌ای افزون بر ۳۹ میلیاردتومان در برداشته است.
به گفته حمیدرضا دهقانی، برای افتتاح گام دوم این طرح و آبرسانی به ارسنجان، نیاز به ۵۰میلیارد تومان اعتبار است که تا پایان سال جاری در صورت تامین اعتبار این طرح نیز افتتاح خواهد شد. ۶۵ نفر به صورت مستقیم ۱۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول به کار بوده اند.
بنا بر اعلام این مقام مسئول، ۱۱۰ هزار نفر از مردم سعادت شهر با بهره برداری از این پروژه از نعمت آب برخوردار شدند.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادتشهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز واقع است.

آب و هوای پاک، ارمغان طرح‌های دولت برای دیار فارسبهره‌برداری از تصفیه‌خانه دوم شیراز با صرف اعتبار ۴۱ میلیون یورو و در مجموع ۱۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

تحویل کلید تصفیه‌خانه شماره دو و نوید تصفیه‌خانه دیگر
بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب شماره دو شیراز به عنوان سی‌ وهفتمین تصفیه‌خانه آب احداث شده در دولت تدبیر و امید نیز روز پنجشنبه در ارتباط ویدیوکنفرانس توسط رئیس‌جمهوری آغاز شد و در همین حال، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در محل اجرای طرح، نوید ساخت تصفیه‌خانه دیگر در شیراز را مطرح کرد.
حمیدرضا جانباز در این آیین اعلام کرد:‌ تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۸۰ هکتار با آخرین تکنولوژی‌های روز احداث شده است.
جانباز ادامه داد: ظرفیت این تصفیه‌خانه، تصفیه ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز است و جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
معاون وزیر نیرو گفت: کیفیت پساب تولیدی این تصفیه‌خانه بسیار بالا است و امکان این وجود که غیر از مصارف آب شرب در تمام مصارف کشاورزی، صنعت و تغذیه آبخوان از این پساب استفاده شود.
جانباز افزود: برای احداث تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز حدود ۴۱ میلیون یورو هزینه شده است.
وی ادامه داد: همزمان ۷۴۲ کیلومتر شبکه انتقال پساب نیز به بهره‌برداری رسید که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: با دستور رییس جمهوری با افتتاح این پروژه بیش از هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تقدیم مردم عزیز شیراز شدند.
معاون وزیر نیرو این نوید را نیز داد که ساخت یک تصفیه‌خانه دیگر در شیراز با اعتبار بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و به زودی آغاز می‌شود.

آب و هوای پاک، ارمغان طرح‌های دولت برای دیار فارسنمایی از نیروگاه خورشیدی کورده لارستان که با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون دلاری به ثمر رسید

هوای پاک، ارمغان ۶ نیروگاه خورشیدی جدید فارس
۶ نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان فارس نیز روز پنجشنبه در آیین نمادینی به میزبانی شهرستان لارستان در ارتباط از راه دور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر نیرو به طور رسمی وارد مدار بهره برداری شدند.
این طرح های نیروگاهی و صنعتی که عمدتا با سرمایه گذاری خارجی وارد فاز بهره برداری شده علاوه بر نوید بهره گیری از انرژی های پاک ، بی اثر بودن فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان را می رساند، به عقیده مسئولان و کارشناسان اجرای این طرح ها به ویژه در جنوب استان فارس همچنین می تواند دروازه حضور بیش از پیش استان فارس بویژه شهرستان لارستان به مرحله صنعتی شدن را نیز رقم زند.
میزان سرمایه گذاری ریالی برای مجموع این ۶ طرح نیروگاه خورشیدی در استان فارس افزون بر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
یکی از مهمترین و شاخص ترین این طرح ها شامل نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی کورده لارستان است که با سرمایه گذاری حدود ۱۲ میلیون دلاری و با همت و تلاش سرمایه گذار بخش خصوصی وهمراهی و همکاری دولت برای ایجاد زیرساخت ها و مجوزهای لازم به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه واقع در شهرستان لارستان در ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز، روز پنجشنبه میزبان معاون وزیر نیرو به همین مناسبت بود.
در این آیین، طرح‌های مشابهی نیز در شهرستان های شیراز ، اقلید ، لامرد و نی ریز افتتاح شد.

آب و هوای پاک، ارمغان طرح‌های دولت برای دیار فارسجدول سرمایه‌گذاری، میزان آب و انرژی و کاهش آلاینده‌ها ناشی از احداث ۶ نیروگاه خورشیدی در فارس


بنا بر اعلام معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در این آیین، در استان فارس با احتساب این ۶ نیروگاه خورشیدی که امروز شاهد افتتاح آنها هستیم، تاکنون ۱۴ نیروگاه تجدیدپذیر با مجموع ظرفیت ۸۴ مگاوات مشتمل بر ۱۰ نیروگاه خورشیدی، ۲ نیروگاه برق آبی کوچک، یک نیروگاه زیست و یک نیروگاه بادی و ۳۳۱ سامانه مقیاس کوچک خورشیدی که اصطلاحا پشت بامی گفته می‌شود و بیشتر در مناطق روستایی قرار دارد، احداث شده است.
به گفته محمد ساتکین، نیروگاه‌های جدید خورشیدی استان فارس در مناطق کورده لارستان، دارندگان شیراز، خنجشت اقلید، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد، شهرک صنعتی نی‌ریز و ترکان شیراز قرار دارند و نیروگاه ترکان شیراز با ظرفیت ۲ مگاوات بزرگترین نیروگاه پشت بامی کشور است.
وی بیان کرد: این نیروگاه‌ها با اعتبار ۲ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال احداث شده و در دوره احداث ۶۲ نفر اشتغال مستقیم و ۲۹۵ نفر اشتغال غیرمستقیم داشته‌اند.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: با توجه به مصرف آبی که در نیروگاه‌های حرارتی معمول است، نیروگاه‌های خورشیدی افتتاح شده در استان فارس علاوه بر کمک به جلوگیری از انتشار ۴۵ هزار و ۴۲۴ تن آلاینده‌های زیست‌محیطی گلخانه‌ای، صرفه‌جویی قابل توجه آب نیز به دنبال داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق