سه اثر ناملموس بافق ثبت ملی شد


سه اثر ناملموس بافق ثبت ملی شد

شهردار بافق از ثبت سه اثر ناملموس کله گیپا، پلوتوکی و فن منال بافی در این شهر خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 200 اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در شهرستان بافق شناسایی شده که با ثبت سه اثر فوق الذکر مجموع آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی به 73 اثر رسید.

«سید علی نوروززاده» از ثبت سه اثر ناملموس بافق شامل روش پخت کله گیپا، پلوتوکی و فن منال بافی خبر داد و اظهار کرد: این آثار با پیشنهاد و پیگیری‌های شهرداری بافق در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان این که شهرداری نهادی اجتماعی بوده و باید توسعه شهر را در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی و فرهنگی پیگیری کند، تصریح کرد: در این راستا با جلب همکاری «علی اکبر تشکری» که از اساتید بومی و برجسته حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، بیش از شش اثر ناملموس مستندسازی شد که در مرحله اول سه اثر ثبت و در زمره آثار ملی کشور قرار گرفت.

شهردار بافق میراث فرهنگی و آثار برجای مانده از گذشتگان و دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و هویتی دانست و گفت: این آثار شامل آثار ملموس از جمله بناها، محوطه‌ها و اشیای باستانی و آثار ناملموس شامل آداب، عادات، فرهنگ ،رسوم، سبک زندگی و نوع غذا و نحوه پخت آن در هر منطقه است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در شهرستان بافق شناسایی شده که با ثبت سه اثر فوق الذکر مجموع آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی به ۷۳ اثر رسید.

به گفته وی، عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که از عمق فرهنگ و سنت‌های یک قوم و ملیت خبر می‌دهد و آشنایی با آن‌ها می‌تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان دهد.

شهردار بافق همچنین از شهر بافق به عنوان شهر بافته‌های حصیری ایران یاد کرد و گفت: با توجه به سابقه کهن شهر بافق در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع متنوع دستی، امیدوار هستیم به زودی این صنعت مهم در جایگاه واقعی خود در سطح کشور شناخته و معرفی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری بافق، نوروززاده در پایان نیز از زحمات و پیگیری‌های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و همکاری و توجه اعضای شورای اسلامی شهر تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس