طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین تا پایان امسال تکمیل می‌شود


طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین تا پایان امسال تکمیل می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار موردنیاز، طرح آبیاری نوین پایاب سد خداآفرین در دشت مغان تا پایان امسال تکمیل شده و به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

علی‌مراد اکبری روز پنجشنبه در جریان سفر به استان اردبیل و در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح آبیاری مدرن در پایاب سد خداآفرین را چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: رییس‌جمهوری، به سازمان برنامه و بودجه دستور اکید داده که این اعتبار تامین شده و تا آخر امسال این پروژه تکمیل شود.

وی همچنین مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را ۱۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافته ولی بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران این طرح بدهکار است و با تامین مابقی اعتبار به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، این پروژه را تکمیل می‌کند.

او تکمیل نهایی و آبدار کردن اراضی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان را منوط به تامین آب توسط وزارت نیرو عنوان کرد و اظهارداشت: طی برنامه عملیاتی تهیه شده توسط وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی و درخواست اعتبار موردنیاز، قرار است با تامین اعتبار تا پایان امسال، ۲۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به اراضی آبی تبدیل شود.

اکبری، با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین در اجرای شبکه‌های فرعی و در حوزه کاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بقیه کار هم به علت موضوعات فنی متوقف شده و در صورت تامین آب از خط انتقال، به سرعت اجرا می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: وزارت نیرو برای تکمیل این طرح و احداث خط انتقال از منطقه "قیز قلعه‌سی" تا سر شبکه‌های فرعی، ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا آب را به خطوط فرعی شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین برساند.

وی اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری اراضی پایاب سد خداآفرین را افتخاری بزرگ برای منطقه دانست و گفت: حدود ۸۰ درصد اراضی واقع در محدوده این پروژه از دیم به آبی تبدیل شده و توان تولید کشاورزی استان را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

اکبری همچنین بیان‌کرد: سال گذشته در برخی از نواحی عمرانی اجرای این طرح که آب به سر مزارع دیم منتقل شده و کشت دیم به آبی تبدیل شد، متوسط تولید گندم در هر هکتار به بیش از هفت تن رسید که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی تشریح کرد: برداشت این میزان محصول از اراضی پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشاورزی منطقه است و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کشاورزی این منطقه نیازمند تدوین برنامه دقیق و مطالعات فرابخشی است.

وی خواستار تدوین برنامه فرابخشی توسط استانداری اردبیل برای استفاده از ظرفیت اراضی پایاب سد خداآفرین شد و افزود: در برنامه فرابخشی، باید تمام ابعاد کار در زمینه تولید، صنایع وابسته و صادرات محصولات کشاورزی مدنظر قرار گرفته و زنجیره تولید از مرحله تولید در مزرعه تا سر سفره و نیز توان صادراتی محصولات مد نظر قرار گیرد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، محدوده کنونی اجرای شبکه فرعی در پایاب سد خداآفرین در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی را ۴۲ هزار و ۳۵۴ هکتار اعلام کرد و گفت: برنامه اجرایی شبکه‌های فرعی، متناسب با آب تخصص داده شده تدوین شده است.

وی اظهارداشت: در زمان تخصیص آب در سال ۹۳، به دلیل خشکسالی ۱۰ ساله و متمادی، میزان حقابه و سطح اراضی تحت پوشش پایاب سد خداآفرین در ۲ استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی از ۷۴ هزار هکتار به حدود ۴۲ هزار هکتار کاهش داده شد.

اکبری بیان‌کرد: به خاطر ملاحظات خشکسالی، سهم استان اردبیل از آبیاری پایاب این سد از ۶۲ هزار هکتار به ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار و سهم استان آذربایجان‌شرقی نیز از ۱۲ هزار هکتار به پنج هزار و ۳۰۰ هکتار کاهش یافت.

وی خواستار بازنگری مجدد تخصیص آب برای پایاب سد خداآفرین در ۲ استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی شد و گفت: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی این است که با پیگیری نمایندگان مجلس و مسوولان ذیربط، تخصیص آب بقیه طرح تدوین شده اولیه در برنامه اجرایی قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی