اعتراف موساد به ترور شهید مغنیه و دانشمندان هسته‌ای ایران

«موساد» نوشته میشایل برجوهر و نیسیم میشال با ترجمه کیقباد میلن در داکا منتشر می‌شود. کتاب 9عملیات موساد از جمله جریان ترور شهید عماد مغنیه تا حذف دانشمندان هسته‌ای ایران را روایت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «موساد» نوشته میشایل برجوهر و نیسیم میشال با ترجمه کیقباد میلن توسط انتشارات ابیشکار کاتابن داکا منتشر می‌شود. نویسنده اصلی کتاب در چهار جنگ اعراب و اسرائیل شرکت کرده و یک شخصیت تلویزیونی اسرائیل و مدیرعامل سازمان تلویزیون دولتی اسرائیل است. در سال ۲۰۱۰ م این کتاب چاپ شده و در آن ۹ عملیات موساد شرح داده شده است.

عملیات نخست برای قتل خالد مشعل رهبر فلسطینی در امان بود. این عملیات شکست خورد و با امپول پاد زهر عناصر موساد خالد مشعل بهبود یافت و روابط اسرائیل و اردن ضربه نخورد. در این ماجرا با دخالت نتانیاهو، پادشاه اردن و کلینتون بالاخره خالد مشعل جان سالم بدر برد.

عملیات دوم مربوط به داستان بدست آوردن نسخه سخنرانی خروشچف که برای شخص استالین و کمونیزم بسیار خطرناک بود توسط ویکتور شناسایی و به اسرائیل تحویل داده شد. سپس این سخنرانی به آمریکا رسید. افشای آن برای کمونیزم گران تمام شد. ویکتور به عنوان جاسوسی اسرائیل استخدام شد و همزمان او بعنوان جاسوس شوروی در اسرائیل مأمور شد. اسرائیل از نقش دو گانه ویکتور بسیار خرسند بود.

در عملیات سوم مسئله حمله به برج دو قلو، عملیات به شهادت رساندن حاج عماد مغنیه، از رهبران نظامی شاخص مقاومت که بسیار ضد اسرائیل و غرب بود و از خانواده بزرگ شیعه، شرح داده شد. او با سازمان فتح و حزب الله لبنان ارتباط داشت. مدت زیادی در تهران بسر برد با کمک محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران و وزیر اطلاعات فلاحیان گروه ضد اسرائیل تشکیل داد. جزئیات عملیات ترور او در دمشق توسط موساد در این مقاله شرح داده شد.

در عملیات چهارم داستان فرار علی رضا اصغری و افشای اطلاعات مربوط به برنامه اتمی سوریه، ایران و همکاری با کره شمالی در این زمینه شرح داده شد. و نیز عملیات اسرائیل در مرکز اتمی سوریه در دیر الزور و انهدام آن مرکز وجزئیات قتل مهندس سلیمان مشاور رئیس جمهوری سوریه در امور اتمی روایت شده است.

در عملیات پنجم جزئیات ترور و قتل دانشمندان اتمی ایران شرح داده شده است. مباحث کلیدی این جریان بدین صورت است: جاسازی یک دستگاه کوچک در قسمت عقب ماشین دکتر مجید شهریاری و دکتر عباسی، انفجار موتورسیکلت پر از مواد منفجره در کنار ماشین پرفسور محمدی، قتل اردشیر حسین پور، کشته شدن سه دانشمند اتمی عراق در دهه هشتاد. قطع داد و ستد مواد اولیه اتمی ایران، برنامه اتمی ایران در زمان شاه، انقلاب جنگ ایران و عراق، حمایت شوروی در برنامه اتمی به ایران، جلسه محرمانه در سال ۱۹۸۷ م در دبی و قرارداد اتمی با حضور عبد القادر خان در این جلسه، همکاری دانشمندان ایران و پاکستان، پناهنده شدن دانشمند اتمی پاکستان افتخار خان به آمریکا، افشای اسرار اتمی توسط او و همچنین افشای اسرار اتمی توسط مجاهدین خلق ایران، انفجار چندین هواپیمای نظامی حامل فرماندهان سپاه، اعدام چند جاسوس موساد در تهران، سلسله انفجارها در تآسیسات اتمی ایران، فشارهای اقتصادی و ایجاد اختلاف بین اقلیت‌ها در داخل ایران.

در عملیات ششم جزئیات عملیات آوردن دختران یهودی ونیز جوانان یهودی از سوریه در ۲۰ عملیات شرح داده شد. اطلاعات مربوط به این عملیات تا سی سال در پنهان نگه داشته شد.

اعتراف موساد به ترور شهید مغنیه و دانشمندان هسته‌ای ایران

در عملیات هفتم جزئیات قتل محمود رؤوف المبوح در دبی شرح داده شده. المبوح مسئول ارسال اسلحه از ایران به لبنان بود. در این عملیات که در سال ۲۰۱۰ م انجام شد ۲۹ تن از عناصر موساد شرکت داشتند. مصاحبه رئیس پلیس دبی در این زمینه هم درج شده است.

در عملیات هشتم داستان ساختن سوپر تفنگ توسط دکتر بول و سرمایه گذاری در این زمینه توسط صدام حسین در عراق شرح داده شده. دکتر بول در پیشرفت برد اسلحه‌های عراق در جریان جنگ عراق با ایران نقش داشت. بعد از کشتن دکتر بول موساد حداد رئیس جبهه مردمی لبنان را با یک جعبه شکلات ترور کرد. قتل دکتر فتحی شقاقی در بازگشت از کنفرانس لیبی نیز شرح داده شد.

آخرین مقاله در باره ماجرای بهانو است که از مراکش پناهنده شد و باتغییر دادن دین و آئین خود در سازمان اطلاعات موساد در آمد. او در پروژه اسرائیل نگهبان بود. بعد از بسته شدن پروژه مذکور به کشورهای اروپایی رفته و اسرار اتمی اسرائیل را افشا کرد. موساد با یک زن او را به دام انداخت. او به اسرائیل برده شده و به اتهام خیانت به کشور به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

در ملحقات اول این کتاب مقاله‌ای تحلیلی از رضا ارسلان درج شده و در آن در مورد جهاد از نگاه اسلام به صورت جدی بحث شده است. آشتی میان پیروان ادیان آسمانی، بررسی سیاست جنگ در اسلام در زمان رسول گرامی اسلام مورد بحث قرار گرفته و گفته شد که جهاد با مفهوم جنگ مقدس سازگار نیست.

در دومین ملحقات مقاله‌ای از قلم عبید جایگیردار ستون نویس بنگلادشی تحت عنوان تاریخ خونین فلسطین درج شده و در آن قساوت‌های رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان فلسطین شرح داده شده است.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش برای مهر ارسال کرده است. ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر ترجمه فارسی این کتاب نیز منتشر شود.

کد خبر 4964003