افزایش 20 درصدی عملکرد گندم با تناوب کشت کلزا


افزایش 20 درصدی عملکرد گندم با تناوب کشت کلزا

قزوین - ایرنا - تناوب کشت دانه‌های روغنی (کلزا)، عملکرد و تولید گندم در مزارع را تا 20 درصد افزایش می‌دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بررسی ها و یافته های علمی نشان می دهد کشت کلزا در تاوب با گندم موجب تقویت خاک و همچنین کاهش بیماری ها و آفات می شود و در صرفه جویی در آب نیز موثر است.

تورج بنیادی با بیان اینکه به کشاورزان قزوینی را به توجه به تناوب کشت کلزا با گندم توصیه می کنیم،افزود: با هدف بهبود عملکرد مزارع گندم، پیشنهاد می شود کشاورزان کشت تناوب کلزا را مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: کشت مداوم گندم در مزارع توان خاک را کاهش می دهد اما کشت تناوب کلزا در این مزارع می تواند فرصتی برای بازیابی خاک و حفظ مواد آلی آن باشد و در کشت بعدی عملکرد مزرعه گندم را به شکل قابل توجه افزایش دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: تلاش داریم تا ۱۵ تا ۲۰ درصد مزارع زیر کشت گندم را به شکل تناوب به کشت کلزا اختصاص دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: کشت تناوبی کلزا و گندم با توجه به مصرف کم تر دانه های روغنی، به صرفه جویی در منابع آبی مورد مصرف بخش کشاورزی نیز کمک می کند.

با بهره گیری از تناوب زراعی و عدم کشت متوالی یک محصول در اراضی، کشاورزان می توانند بدون رها کردن اراضی یا آیش، زمین های خود را به طور پیوسته به تولید محصولات اختصاص دهند.

امسال پیش بینی می شود ۳۳۵ هزار تن گندم و ۱۱ هزار تن کلزا از مزارع استان قزوین برداشت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...