احتجاج های حضرت رضا(ع) مورد نیاز جامعه امروز است/ امام رضا (ع) در چهارراه اندیشگی تاریخ ایستادند


احتجاج های حضرت رضا(ع) مورد نیاز جامعه امروز است/ امام رضا (ع) در چهارراه اندیشگی تاریخ ایستادند

سنگری گفت: احتجاج های حضرت رضا(ع)، مناظرات و نحوه گفت و گوی ایشان با جامعه اسلامی و با کسانی که دارای اندیشه غیر اسلامی بودند، مورد نیاز جامعه امروز است.

دکتر محمدرضا سنگری در پاسخ به این سوال که چه جنبه هایی از شخصیت امام رضا (ع) در قالب کتاب مغفول مانده است به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: شخصیت امام رضا(ع) یک شخصیت ذو وجوه است. به هر حال امام رضا (ع)به عنوان کسی که بر قله همه فضیلت ها ایستاده است،سلوک و رفتاری دارد که قابل توجه و تامل است.

مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه وقتی امام رضا (ع) به ایران می آیند در چهارراه های اندیشه های تاریخی می ایستند، عنوان کرد: آن زمان جریان های فکری در درون ایران زیاد بوده است. جریان های فلسفه که عمدتا ترجمه از یونان باستان بود. جریان های کلامی، اعتقادی و نحله های مختلف فکری وجود داشت و امام رضا (ع) در چهارراه اندیشگی تاریخ ایستادند.

وی که کتابهایی همچون قلم های قد بلند،سیب و عطش، سوگ سرخ، یادهای سبز، پنجره معصوم، عاشورایی ها وحنجره معصوم را نوشته است با اشاره به اینکه بزرگترین کاری که امام رضا (ع) کردند احتجاج های ایشان است، بیان کرد: نحوه گفت و گو با ملت ها، تمدن ها، اندیشه ها و مظاهر مختلف، تکنیک های رفتاری و فکری امام رضا(ع) برای جامعه امروز مورد توجه و نیاز است. اگر می خواهیم با جهان تعامل کنیم برای نحوه و چگونگی تعامل نیاز به الگو داریم. اگر قرار است برای ارتباطات درونی مان بهره گیری کنیم و اگر بخواهیم گفتمان سازی کنیم، الگوی بسیار زیبای همه اینها امام رضا (ع) است.

این استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده اظهار داشت: امام رضا (ع) سه سال در ایران بودند. امام رضا (ع) از جنوب وارد ایران شدند و در اهواز توقف کردند زیرا بیمار شدند. زمان آمدن امام رضا(ع) به ایران مصادف با تابستان بود. ایشان از مرو و نیشابور عبور کردند و سپس به مشهد رسیدند. اتفاقاتی که در این سفر برای ایشان رخ داد، بسیار قابل مطالعه، تامل و بررسی است. احتجاج های حضرت رضا، مناظرات و نحوه های گفت و گویی که حضرت رضا(ع) چه درون جامعه اسلامی و چه با کسانی که دارای اندیشه های غیر اسلامی بودند، داشتند، برای ما ارزشمند، مورد نیاز و قابل استفاده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !