شش گام برای پیشگیری از احتمال ابتلاء به سکته مغزی


شش گام برای پیشگیری از احتمال ابتلاء به سکته مغزی

محققان: پیشگیری از وقوع سکته مغزی، باید همین امروز آغاز شود؛ بدون در نظر گرفتن سن یا سابقه خانوادگی، از خود محافظت کنید و از سکته مغزی در امان بمانید.

شش گام برای پیشگیری از احتمال ابتلاء به سکته مغزیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما‏، محققان علوم پزشکی در دانشگاه هاروارد در آمریکا می‌گویند پیشگیری از وقوع سکته مغزی، باید همین امروز آغاز شود؛ بدون در نظر گرفتن سن یا سابقه خانوادگی، از خود محافظت کنید و از سکته مغزی در امان بمانید.
با بالا رفتن سن، خطر سکته مغزی، ما را بیشتر تهدید می‌کند. دانش، قدرت است. اگر شما بتوانید عوامل خطر سازی سکته مغزی را مهار کنید، از ابتلا به این معضل بسیار خطرناک، رها شده اید.
محققان، روش‌های زیر را به طور خلاصه، برای پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی پیشنهاد می‌کنند:
۱- فشار خون تان را پایین بیاورید
فشار خون بالا، عاملی بسیار بزرگ، دو برابر کننده یا حتی چهار برابر کننده خطر ابتلاء به سکته مغزی است. اگر فشار خون کنترل نشود، هم در زنان و هم در مردان، خطر ابتلا به سکته مغزی بالاتر خواهد رفت. با کنترل مداوم فشار خون و درمان آن، گامی مهم در پیشگیری از سکته مغزی بردارید. فشار خون شما باید در محدوده کمتر از ۱۲/۸ حفظ شود.
نمک غذای خود را به میزان کمتر از هزار و ۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید (برابر با نصف یک قاشق چای خوری). مصرف غذا‌های سرشار از روغن اشباع نشده را کاهش دهید و روزانه ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزی مصرف کنید؛ همچنین دو یا سه بار در هفته، ماهی بخورید. بیشتر ورزش کنید و دست کم روزانه سی دقیقه ورزش را در برنامه خود بگنجانید. سیگار را ترک کنید.

۲- وزن کم کنید
چاقی، همچون دیابت و فشار خون، از عوامل اصلی زمینه ساز سکته مغزی است. اگر اضافه وزن دارید، کاهش ده کیلوگرم از وزن شما، تاثیر مهمی بر کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی دارد. باید نمایه توده بدنی یا بی ام آی شما کمتر از عدد ۲۵ باد.

۳- بیشتر ورزش کنید
ورزش، سبب کاهش وزن و کاهش فشار خون می‌شود. هدف شما در ورزش، ورزش متوسط دست کم پنج روز در هفته است. هر روز صبح، و پس از صبحانه، در اطراف منزل خود پیاده روی کنید؛ همراه دوستان خود به یکی از باشگاه‌های ورزشی بروید؛ هر گاه ورزش می‌کنید آنقدر جلو بروید که نفس شما به شماره بیافتد، ولی همچنان بتوانید صحبت کنید.
به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. اگر نمی‌توانید سی دقیقه مداوم ورزش کنید، آن را به قطعات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید.

۴- اگر به بیماری ضربان دهلیزی یا AF مبتلا هستید، هرچه زودتر آن را درمان کنید
فیبریلاسیون دهلیزی، یکی از اشکال بی نظمی ضرباهنگ قلبی است که در قلب، لخته ایجاد می‌کند.
این لخته‌ها ممکن است به مغز بروند و سکته مغزی را سبب شوند.‌ای اف، خطر ابتلا به سکته مغزی را پنج برابر می‌کند.
حتما آن را درمان کنید.

۵- دیابت خود را درمان کنید
قند خون بالا، در طول زمان، به عروق آسیب می‌زند و به ایجاد لخته کمک می‌کند. پس در صورتی که دیابت دارید، تحت نظر پزشک، قند خون تان را کنترل کنید.

۶- سیگار را ترک کنید
اگر سیگاری هستید آن را ترک کنید.
سیگار، خون را غلیظ می‌کند و مقدار پلاک‌های ساخته شده در سرخرگ‌ها را افزایش می‌دهد.
همراه با تغذیه و ورزش مناسب، ترک سیگار نیز باید یکی از اولویت‌های شما برای تغییر در سبک زندگی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید