گزافه گویی پمپئو درباره تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران


گزافه گویی پمپئو درباره تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

وزیر امور خارجه آمریکا: از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستم تحریم سیزده ساله تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند.

گزافه گویی پمپئو درباره تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایرانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری که در ساختمان این وزارتخانه برگزار شده بود بار دیگر با ادعای خطرناک بودن برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران و با نادیده گرفتن خروج واشنگتن از برجام؛ مدعی شد: آمریکا حق روشن و بی ابهامی در حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران دارد حقی که نیاز به رضایت هیچ کشوری نیز ندارد و ما همه تلاش خود را برای حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به کار می‌گیریم.
وی افزود: همانطور که خیلی از شما دیدید، من دیروز در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کردم و از آن‌ها خواستم تحریم سیزده ساله تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند. این محدودیت‌ها در پی برجام نافرجام، در ماه اکتبر منقضی می‌شوند.
این مقام آمریکایی که کشورش تامین کننده اصلی تسلیحات رژیم صهیونیستی و ائتلاف متجاوز سعودی و همچنین گروه‌های تکفیری تروریستی در منطقه است؛ ادعا کرد: اگر ایران مجاز به خرید سلاح از کشور‌هایی مانند روسیه و چین باشد، غیرنظامیان بیشتری در خاورمیانه کشته می‌شوند، این نتیجه بلادرنگ این مساله است.
پمپئو در ادامه، بدون اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع (۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو) توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ تایید کرد) و ضرورت لغو تحریم‌های ایران براساس برجام و این قطعنامه؛ افزود: من می‌دانم که بحث‌هایی می‌شود که اگر شما این تحریم‌ها را برای مدت ۲۰ سال تمدید کنید چه؟ یا ۵۰ سال و یا ۱۰۰ سال؟ من اصلا دوست ندارم هیچ مدت زمان مشخصی تعیین و اعلام کنم. هدف ما کاملا روشن است: تا زمانی که جهان بتواند مطمئن شود که این‌ها (ایرانی ها) از این سیستم‌ها برای اهداف شوم استفاده نخواهند کرد یا از پول حاصل از فروش تسلیحات، برای این اهداف استفاده نخواهند کرد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران در واکنش به بدعهدی‌های طرف مقابل؛ مدعی شد: گزارش اخیر آژانس به صراحت اعلام کرده است که ایرانی‌ها اجازه نداده اند که بازرسان آژانس از دو مرکز مشکوک به وجود فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای قبلی ایران که منجر به شکل گیری برجام شدند، بازدید بکنند. ایرانی‌ها همچنان از دادن مجوز دسترسی و بازدید بازرسان از این دو مرکز امتناع می‌کنند. این امتناع ارتباطی به برجام ندارد بلکه در چارچوب NPT و شروط مرتبط با پادمان هاست که هر کشور و قدرت هسته‌ای عضو آن ملزم به رعایت آنهاست و ایرانی‌ها با این مفاد موافقت کرده اند.
وی افزود: اما در مورد واکنش‌های احتمالی ما به این اقدام ایران، اولا امیدواریم که جهان دریابد که این اقدام ایران خطری جدی برای کل رژیم منع تکثیر است و آمریکا آماده است تا هدایت هرگونه اقدام و واکنشی را به این کار ایران بپذیرد. این واکنش‌ها متناسب و منطبق با اقدامات لازم برای محافظت از رژیم منع تکثیر در برابر ناسازگاری ایران خواهند بود. من امیدوارم که ایرانی‌ها این رفتار خود را تغییر و به بازرسان آژانس اجازه کامل و نامحدود بدهند تا از این مراکز مشکوک بازدید کنند. ولی فعلا که آن‌ها خلاف این رویه را در پیش گرفته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس