مرکل: اروپا برای شکست احتمالی مذاکرات برگزیت آماده شود


مرکل: اروپا برای شکست احتمالی مذاکرات برگزیت آماده شود

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید برای شکست احتمالی مذاکرات با انگلیس درمورد مناسبات تجاری جدید آماده شود.

مرکل: اروپا برای شکست احتمالی مذاکرات برگزیت آماده شود
به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، وی تاکید کرد که باید به مذاکرات سرعت داد تا در پائیز توافقی حاصل شود و تا پایان سالجاری به تصویب رسد.

مرکل در عین حال در پارلمان آلمان گفت: اتحادیه اروپا باید برای وضعیتی که در قالب آن توافقی حاصل نمی‌شود، آمادگی داشته باشد.

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که اتحادیه اروپا و انگلیس به پیشرفت اندکی در مذاکرات مربوط به مناسبات خود در آینده رسیده‌اند.

مرکل پیشتر نیز هشدار داده بود که انگلیس ناگزیر به پذیرش عواقب خروج از اتحادیه اروپا و ادامه ندادن مناسبات نزدیک اقتصادی با بروکسل پس از برگزیت خواهد بود.

وی گفت: انگلیس باید عواقب خروج از اتحادیه اروپا را تاب آورد که همانا اقتصادی با به هم پیوستگی کمتر است. چنانچه انگلیس خواستار اعمال قوانینی در زمینه محیط زیست، بازار کار یا استاندارد‌های اجتماعی که قابل مقایسه با استاندارد‌های اتحادیه اروپا باشد، نیست، مناسبات ما از نزدیکی کمتری برخوردار خواهد بود.

انگلیس ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ۹۸) از اتحادیه اروپا خارج شد. موعد دوره گذار که در جریان آن انگلیس در بازار واحد اروپا می‌ماند، ۳۱ دسامبر (۱۱ دی ۹۹) به سر می‌آید و فشار‌ها برای دستیابی به توافقی در زمینه تجارت آزاد بین طرفین تا قبل از آن زمان افزایش یافته است.

از سویی، در حالی که ۶ ماه به پایان مهلت مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص آینده همکاری‌های دو طرف در دوره پسابرگزیت زمان باقی است، روسای بیش از یکصد شرکت تجاری و بازرگانی در نامه‌ای خطاب به نخست وزیر انگلیس نسبت به پیامد‌های اقتصادی خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار دادند.

نویسندگان در این نامه نوشته‌اند که برگزیت بدون توافق به بیکاری بیشتر و کاهش کیفیت زندگی مردم منجر می‌شود.

آن‌ها در این نامه با اشاره به مشکلات مالی ناشی از بحران کرونا، هشدار دادند که فرصت و ظرفیت لازم برای مواجهه با تغییرات عمده در قوانین تجاری بر اثر برگزیت بدون توافق را ندارند.

انگلیس و اتحادیه اروپا پس از چهار دور مذاکرات نافرجام تصمیم گرفتند تا از طریق برگزاری جلسات فشرده، موانع پیش رو را برای رسیدن به توافق تا پایان امسال برطرف کنند.

براساس جدول زمان بندی دو طرف تا پایان دوره گذار، یعنی زمانی که انگلیس به رغم خروج رسمی از اتحادیه اروپا تابع قوانین اتحادیه است فرصت دارند تا درباره آینده همکاری‌های دوجانبه توافق کنند.

دو طرف تلاش می‌کنند تا پیش از پایان دوره گذار درباره آینده همکاری‌های دوجانبه به توافق برسند.

انگلیسی‌ها در چهار مذاکره اخیر برگزیت یک چیز را روشن کرده‌اند: آن‌ها به هیچ وجه آماده اتخاذ کلیه استاندارد‌های اتحادیه اروپا در زمینه حفاظت از محیط زیست، نیرو‌های کار و مصرف کنندگان و همچنین مالیات‌ها و کمک‌های دولتی برای داشتن امتیاز دسترسی به بازار‌های داخلی اتحادیه اروپا نیستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟