برداشت زردآلو از باغ‌های آذربایجان‌غربی آغاز شد


برداشت زردآلو از باغ‌های آذربایجان‌غربی آغاز شد

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت زرد آلو از سطح چهار هزار هکتار از اراضی باغی استان آغاز شد.

رسول جلیلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با پیش‌بینی تولید بیش از ۲۸ هزار تن زردآلو در استان افزود: با توجه به شرایط جوی مطلوب بهار امسال و عدم سرمازدگی محصولات سردرختی باغ‌های میوه برخلاف سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود سطح محصول زردآلوی برداشت شده امسال استان افزایش قابل توجهی در مقایسه با محصول سال گذشته داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان باغبانی بیانگر افزایش ۱۲ درصدی تولید زردآلو در استان نسبت به پارسال است، گفت: امسال پیش بینی‌ها بیانگر افزایش ۶ هزار و ۱۶۰ تُنی تولید این محصول در مقایسه با سال گذشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: زردآلوی تولیدی این شهرستان به دلیل تلاش تولیدکنندگان برای تولید ارگانیک محصول و استفاده نکردن باغداران از انواع کودها و سموم شیمیایی از رنگ و طعم خاصی برخوردار بوده و همواره مورد توجه خریداران است.

وی افزود: ارومیه با بیش از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار باغ زردآلو بیشترین میزان سطح باغات این محصول در استان را داراست که بر اساس برآوردهای انجام شده امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ تُن محصول زردآلو از باغات شهرستان برداشت می‌شود.

جلیلی گفت: ۷۰درصد از محصول تولید شده به صورت تازه خوری مصرف شده و ۳۰ درصد در صنایع تبدیلی و به صورت خشکبار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد تولید استانی این محصول هفت هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، اضافه کرد: ارقام بومی عسگر آباد، اردوباد، شاهرودی، نصیری، تبرزه، شکر پاره و سفید ارومیه جزو ارقام زردآلوهای موجود در باغ‌های آذربایجان‌غربی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از این محصول در شهرهای ارومیه، مهاباد، خوی و میاندوآب تولید می‌شود، اضافه کرد: بخشی از محصول نیز به صورت تازه خوری و خشکبار به سایر استان‌های کشور و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی آذربایجان غربی بیش از هفت هزار هکتار به ایجاد باغ‌های میوه اختصاص یافته و انواع میوه‌های مناطق سردسیری همچون سیب و گلابی پاییزه، میوه‌های مناطق نیمه‌گرمسیری مانند زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو، به، هلو و شلیل در این باغ‌ها تولید می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس