برانگیختگی هفت ساله زناشویی چیست؟


برانگیختگی هفت ساله زناشویی چیست؟

برانگیختگی هفت ساله زناشویی یک نوع عقیده و نظریه در روانشناسی رابطه می‌باشد که بیان می‌کند پس از حدود 7 سال از زندگی زناشویی به تدریج عدم رضایت از رابطه جنسی زناشویی و کاهش تمایلات و اشتیاق جنسی بروز خواهد کرد که این امر منجر به افزایش طلاق و یا علاقه به پیمان شکنی و […]

0
(0)

برانگیختگی هفت ساله زناشویی یک نوع عقیده و نظریه در روانشناسی رابطه می‌باشد که بیان می‌کند پس از حدود ۷ سال از زندگی زناشویی به تدریج عدم رضایت از رابطه جنسی زناشویی و کاهش تمایلات و اشتیاق جنسی بروز خواهد کرد که این امر منجر به افزایش طلاق و یا علاقه به پیمان شکنی و خیانت در حدود سال هفتم زندگی مشترک خواهد شد. در حدود سال هفتم و طبق آمار گزارش شده کمی بیشتر یا کمتر از هفت سال، یک نوع تمایل فرد به بازنگری و ارزیابی مجدد در رابطۀ شکل گرفته ایجاد می‌شود که فرد را دچار دودلی کرده و بر سر دوراهی انتخاب طلاق یا ادامه زندگی مشترک خواهد گذاشت. فرد در این مرحله از نظر جنسی دلزده شده و تمایل به داشتن ارتباط با شریک جنسی‌اش نخواهد داشت به عبارتی این مرحله از زندگی مرحله بحران و مقابله با ناسازگاری‌ها و ناهماهنگی‌ها است و فرد در این مرحله احساس خفگی می‌کند و بسیار تمایل دارد که به این رابطه خاتمه دهد و خود را از حس”دربند بودن” برهاند. در کشورهایی که تعدد زوجین رواج دارد و این اقدام از نظر عرفی و اجتماعی امری ناپسند نیست برخی از مردان پس از گذشت مدتی از رابطه هفت ساله یا کمتر تمایل به ازدواج دوم یا سوم پیدا می‌کنند تا این عدم رضایت و لذت جنسی را در روابط دیگری بیابند.

نکته مهم مسئله اینجا است که چگونه با این اختلال زناشویی مواجه شویم؟
این اختلال یا سندروم عدم رضایت زناشویی اصلاً چیز بدی نیست‌ و یک نوع احساس است که اگر به صورت واقع بینانه و اصولی با آن مواجه شویم، مانند سایر مسائل و مشکلات زناشویی پیش آمده در طول زندگی مشترک قابل حل است، روان شناسان معتقدند که نباید توجه زیادی به این مسئله کرد و دید منفی به قضیه داشت و بانگاه مثبت و پذیرش این قضیه میتوان بر علائم و نشانه‌های ظاهر شده در زندگی زناشویی مقابله کرد.

برخی از علائم برانگیختگی هفت ساله زناشویی عبارت است از:

احساس عدم اشتیاق جنسی داشتن حداقل هوس و میل انجام آمیزش جنسی عدم تمایل به حل مشکلات پیرامون زندگی احساس ناامیدی از حل مسائل و معضلات احساس نداشتن حامی عاطفی و حس تنهایی احساس پوچی و بی‌معنایی احساس عدم رضایت از شریک جنسی.
برانگیختگی هفت ساله زناشویی چیست؟برانگیختگی هفت ساله زناشویی سندرمی است که پس از هفت سال، عدم رضایت از رابطه جنسی زناشویی رخ می‌دهد

این نشانه‌ها و علائم یک نوع دید کلی به مسئله است و لزوما به این معنا نیست که حتما شما نیز در سال هفتم زندگی مشترک دچار این برانگیختگی جنسی خواهید شد و هدف از ذکر این موارد و علائم و نشانه‌ها، تنها شناخت مسئله و تلاش برای دوری گزیدن از تجربه این احساس در زندگی مشترک و ارائه راهکارهایی برای از بین بردن معضل است. در این میان بسیاری از زوجین بوده‌اند که این اتفاق را تجربه نکردند این افراد بهترین مشاوران و روان درمانگرها برای زوجینی بودند که درگیر برانگیختگی هفت ساله زناشویی شده‌اند و به نوعی اعتماد به نفس و توانایی خود را در مواجهه با این مسئله از دست داده‌اند. این زوجین بیان داشتند که با توجه به زندگی مشترک و دقت در رابطه و ملاحظه به نیازهای خود و همسر به صورت بازبینی عملکرد سالانه، با پدیده برانگیختگی هفت ساله زناشویی روبه‌رو شده‌اند و این موارد را کلید موفقیت خود دانسته‌اند.‌ اصل مطلب از دیدگاه روانشناسی مراقبت همیشگی از زندگی مشترک، مانند یک کودک خردسال است. با مراقبت از پایه‌ها و نیازهای اساسی بنیان خانواده و زندگی زناشویی میتوان بر مسائل و مشکلات آن فائق آمد و پیروز میدان بود. متاسفانه اغلب افراد در زندگی مشترک نیاز جنسی و ارتباط جنسی را یک عمل خود جوش و عاشقانه می‌پندارند که به هیچ گونه برنامه‌ریزی و آموزش نیاز ندارد اما این دیدگاه بسیار اشتباه و کودکانه است زیرا رابطه زناشویی که بخش عمده و مهمی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهد و سهم بسزایی در تعیین حس رضایت از زندگی خواهد داشت مانند بسیاری از رفتارهای ما که در اثر آموزش والدین یا سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها شکل گرفتند، نیاز به آموزش تخصصی و همراه با جهت‌دهی مناسب دارد، شما باید به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی در زمینه ارتباط زناشویی خود باشید و آموزش‌ها و دانسته‌هایتان را در زمینه مهارت‌های ارتباطی، مهارت بهبود روابط زناشویی بین زن و مرد، تقویت حس مسئولیت پذیری در قبال زندگی جنسی و روابط جنسی و نحوه اصولی برقراری رابطه افزایش دهید در نتیجه به ارتباطات جنسی زناشویی خود انرژی مضاعف بخشیده و از سرد شدن رابطه‌تان جلوگیری خواهید کرد.

ارائه چند راه حل کاربردی در حل اختلال سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی:

۱- نکته قابل توجه در این مورد این است که حتماً قبل از تصمیم به حل مساله با همسر خود نیز در این زمینه گفت‌وگو و تبادل نظر کنید.

۲- روزانه حدود ۱۵ دقیقه با همسرتان به گفتگو نشسته و به ذکر مشکلات و حتی داشته‌ها و خوشبختی‌های خود بپردازید و در مورد راه حل مواجهه با مسائل به اتفاق نظر برسید (تقویت حس ارزشمندی و مثمر ثمر بودن همسر).

۳- یک برنامه ریزی هفتگی برای تفریح دونفره با همسرتان داشته باشید و در این مدت از ذکر مصیبت‌ها بپرهیزید و از اتفاقات خوب زندگی مانند همین با هم بودن‌ها و لذت‌های دونفره خود سخن بگویید مثلا یک قرار عاشقانه در یک کافه رستوران ترتیب دهید.

۴- در روز حداقل یک بار با کلامتان و یا حتی با رفتار و اعمال‌تان مانند گرفتن یک شاخه گل، کادو و یا کمک در امور منزل به او ثابت کنید که تا چه اندازه او را دوست داشته و از بودن با او خرسند هستید.

۵- خواسته‌هایتان را به کنایه مطرح نکنید و با همسرتان شفاف سخن بگویید.

برانگیختگی هفت ساله زناشویی چیست؟فرد در سندرم برانگیختگی هفت ساله زناشویی از نظر جنسی دلزده شده و تمایل به داشتن ارتباط با شریک جنسی‌اش نخواهد داشت

۶- جهت تحریک بیشتر همسرتان در صورت گله نکردن همسر، نزدیکی‌های جنسی تان را با فاصله‌های زمانی بیشتری انجام دهید هر چند که تعداد دفعات رابطه جنسی به عوامل مختلفی چون سن و سرد و گرم بودن مزاج فرد بر می‌گردد، اما مادامی که حس کردید دچار این سندرم خواهید شد فاصله ارتباط جنسی‌تان را افزایش دهید.

۷- سعی کنید یک معاشقه طولانی و تحریک کننده پیش از نزدیکی داشته باشید.

۸- حتماً به ظاهر خود قبل از نزدیکی توجه کرده و با آرایش و بوی خوش به استقبال همسرتان بروید.

۹- همیشه تصور کنید که در حال آماده شدن برای رفتن به یک مراسم و یا جشن یکی از عزیزان‌تان هستید و اینگونه در مقابل همسرتان ظاهر شوید.

۱۰- هیچ وقت شنیدن درد دل‌ها و صحبت‌های همسرتان احساس عدم رضایت نکنید و گوش شنوایی برای صحبت‌هایش باشید.

۱۱- ارتباط حسی و لمسی خود را در طول روز تقویت بخشیده و بدانید هیچ گاه قرار نیست این لمس کردن‌ها منجر به ارتباط جنسی کامل شود.

نتایج یک تحقیق در حوزه زناشویی و خانواده بیان می‌کند که عوامل زیر ممکن است در تشدید برانگیختگی هفت ساله زناشویی نقش داشته باشند:

۱- نداشتن وقت کافی برای بودن و گفتگو با همسر
۲- استرس و اضطراب روزمره زندگی ناشی از مسائل و مشکلات کاری و غیره
۳- ساعات کاری بیش از حد و خستگی زیاد
۴- مشکلات و مسائل مالی
۵- مسائل و مشکلات مربوط به فرزندان

مجموعه عوامل فوق منجر به ملالت و روزمرگی زندگی و یکنواختی آن و جلوگیری از صمیمیت و نزدیکی زناشویی زوجین شده و عدم رضایت از زندگی زناشویی را به دنبال خواهد داشت. برای غلبه بر این مشکل توصیه به شرکت در فعالیت‌های دو نفره هیجانی مانند دوچرخه سواری، شنا، بازی‌های کامپیوتری مهیج و مسابقه‌های دو نفره می‌کنند که با افزایش صمیمیت بین زوجین منجر به افزایش حس مسئولیت پذیری زناشویی و افزایش پاسخگویی و تعهد و صداقت بیشتر رابطه می‌گردد و با مراقبت از زندگی مشترک راه بروز این اختلال در زندگی مشترک بسته خواهد شد.

منبع: the seven-year itch syndrome

مطالب مرتبط:
چگونه نفر سوم یک خیانت نباشیم

تعاریف متفاوت زنان و مردان از مفهوم خیانت در زندگی زناشویی

بهانه‌های مردانه برای خیانت در زندگی مشترک

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

ثبت امتیاز

امتیاز مطلب 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که به این مطلب رای می‌دهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر