خسرو طالب زاده معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شد


تهران (پانا) - آیین تکریم علی زرافشان و معارفه خسرو طالب زاده به عنوان معاون اسناد ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز 11 تیرماه با حضور اشرف بروجردی رییس این سازمان در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

خسرو طالب زاده معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شد

تهران (پانا) - آیین تکریم علی زرافشان و معارفه خسرو طالب زاده به عنوان معاون اسناد ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز 11 تیرماه با حضور اشرف بروجردی رییس این سازمان در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین تکریم و معارفه معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: هر مسئولی در پست‌هایی که به او محول می‌شود، می‌تواند در تغییرات بهتر منشا اثر باشد و این اثر بخشی را برای آیندگان محقق کند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تجارب حاصله از دوران همکاری با علی زرافشان (معاون سابق اسناد ملی) افزود: آقای زرافشان به عنوان مسئولی امین در ارتباط مستمر و مفید با سایر کارکنان در بهینه کردن شرایط و امور در حوزه اسناد موفق عمل کرد.

وی افزود: سابقه فعالیت آقای زرافشان در امور مختلف فکری و فرهنگی از جمله سرمایه بزرگ ایشان در عرصه آموزش و پرورش، موجب همراهی وی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شد که امروز به افتخار بازنشستگی نائل شد و می توان از آن به عنوان سبک روشی او یاد کرد و این تازه آغاز راه او است. از همین رو پیشنهاد می کنم علی زرافشان خاطرات چندین ساله خود را به رشته تحریر درآورد تا آیندگان از تجارب وی بهره مند شوند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه صحبت های خود ضمن آرزوی توفیق و موفقیت برای خسرو طالب زاده به عنوان معاون جدید اسناد ملی بیان کرد: امروز سکانداری آرشیو ملی ایران به عنوان یک امانت به آقای طالب زاده سپرده شده است.

وی در ادامه تغییر در عرصه بهره مندی از فناوری های جدید در حوزه اسناد اولویت برنامه های معاون جدید اسناد را عنوان کرد و گفت: بدون شک این مهم گامی ارزشمند در راستای ثمردهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواهد بود.

بروجردی همچنین بیان کرد: خدمت رسانی در جهت اعتلای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسالت این سازمان است و تلاش همه پرسنل و کارکنان این بخش برای محافظت از برگ برگ اسناد ملی واجب است. تلاش مسئولان و کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همه بخش ها به عنوان یک نهاد صاحب گنجینه، ذخیره ارزش ها و تاریخ برای نسل های آینده است.

فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی ایران به دوستی دیرینه خود با علی زرافشان اشاره کرد و گفت: آشنایی ما با یکدیگر به سال های بسیار دور، در دهه 50 از دوران فعالیت در آموزش و پرورش برمی گردد. بعد از انقلاب هم با ورود به نهادهای انقلابی همکاری و دوستی خودمان را ادامه دادیم و در نهایت همکاری من با این دوست قدیمی به آغاز دوران بازنشستگی او ختم شد.

خسروی تاکید کرد: اثر حضور علی زرافشان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا سال های سال باقی خواهد ماند و برای خسرو طالب زاده مسئول جدید معاونت اسناد ملی سازمان آرزوی موفقیت روزافزون می کنم و امیدوارم با حضور وی تحولات مبارکی در این سازمان رقم زده شود.

حامد ایرانشاهی مدیر کل خدمات آرشیوی سازمان در ادامه این آیین به تشریح برخی خصوصیات مدیریتی و اقدامات علی زرافشان معاون سابق اسناد ملی ایران پرداخت.

در ادامه این آیین علی زرافشان به بخشی از اقدامات انجام شده در طول 2 سال مسئولیت خود در بخش اسناد اشاره کرد و گفت: نخستین مسئولیت من در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به سال 73 برمی گردد و به لطف خدا توفیق داشتم که در سال 97 برای دومین بار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خدمتگزار باشم.

زرافشان با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه هر سازمان است افزود: یک مدیر همانطور که باید از نیروهای سازمانی خود کار بخواهد از طرفی نیز باید شایستگی‌های نیروهای خود را کشف کند.

وی با اشاره به راه اندازی «مارک اسناد» در این معاونت گفت: راه اندازی «مارک اسناد» باعث یکپارچه سازی و ساماندهی اسناد خواهد شد. همچنین طرح «کایزن» نیز در سه اداره کل معاونت اسناد اجرا شده است و انشاالله در اداره کل حفاظت و مرمت آرشیو ملی نیز اجرایی خواهد شد.

زرافشان با اشاره به ارتقای جایگاه ملی ایران در حوزه اسناد و آرشیو در بخش‌های بین المللی گفت: در این مدت سعی شد با ارتباط و حضور فعال در شورای جهانی آرشیو بتوانیم جایگاه ایران در «ایکا» پررنگ تر شود که در این زمینه در برخی پروژه‌های بین المللی از جمله در ترجمه فارسی بیانیه «ایکا» نقش ایفا شد. تا هم زبان فارسی در جهان بیشتر مطرح شود و هم کشورهای فارسی زبان، ایران را در حوزه اسناد و آرشیو به عنوان یک مرجع بپذیرند.

زرافشان با تاکید بر تقویت حوزه مطالعات آرشیوی نسبت به تشکیل انجمن آرشیویست‌ها تاکید کرد و گفت: داشتن یک انجمن برای توسعه یک حرفه؛ فرصت به حساب می‌آید همانطور که کتابداران برای خود انجمن کتابداری تاسیس کرده اند.

وی با اشاره به تدوین استانداردهای حوزه اسناد در آرشیو ملی ایران به تشریح برخی اقدامات از جمله راه اندازی سامانه‌های سامان، سمان و تعیین اصطلاح نامه‌های تخصصی پرداخت.

زرافشان با تاکید بر تعیین تکلیف شبکه ملی اسناد و بایگانی راکد افزود: شبکه ملی اسناد از سال 81 بدون تکلیف باقی مانده بود و ایجاد بایگانی راکد نیز یک مطالبه 50 ساله است.

وی با ضرورت ارتقای ضریب امنیت ساختمان آرشیو ملی ایران در برابر حوادث که از تاکیدات ریاست سازمان نیز است، عنوان کرد: برای ارتقای سامانه ضدعفونی اسناد نیز از تجربه کشور ژاپن و از ظرفیت داخلی و شرکت‌های دانش بنیان بهره خواهیم گرفت.

زرافشان در خاتمه به ارتقای ریل گذاری قفسه‌های اسناد در ساختمان آرشیو ملی که باعث افزایش یک طبقه به مخازن اسناد شد اشاره کرد.

خسرو طالب زاده که به عنوان معاون جدید اسناد ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی معرفی شده است،‌ ضمن قدردانی از حُسن اعتماد رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای سپردن مسئولیت معاونت اسناد گفت: در ابتدا از تلاش های علی زرافشان قدردانی می کنم.

وی در ادامه به فعالیت‌های خود در حوزه‌های کتاب، نشریات اشاره کرد و افزود: آشنایی من با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سال‌های گذشته آغاز شده است و اخیرا نیز مسئولیت تنظیم، پیگیری و اجرای توافق‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده دار هستم که بخشی از آن مربوط به بهره برداری از «پنجره واحد نشر» می‌شود.

معاون جدید اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه ایجاد یکپارچگی بین دستگاه‌ها را اولویت فعالیت‌های خود برشمرد و گفت: خوشبختانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در مسیر درستی در حال حرکت است و امید است بنده نیز بتوانم در این مسیر همراه خوبی برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشم.

طالب زاده در ادامه صحبت‌های خود به تشریح واژه «ملی» در عنوان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پرداخت و گفت: ملی بودن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را می‌توان به اشکال مختلف تعبیر کرد اما به اعتقاد من ملی بودن این سازمان به معنای در خدمت آحاد، اقشار و گروه‌های مختلف جامعه بودن است.

طالب زاده وظیفه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را تقلیل هزینه‌های زمانی، مالی و پتانسیلی افراد و پژوهشگران برای پیشبرد تحقیقات عنوان و خاطرنشان کرد: فعالیت هریک از افراد در مسیر تحقیق و پژوهش در جهت منافع ملی است؛ تسهیل گری در دسترسی به منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی موجب می‌شود از دوردست ترین نقاط کشور و در مناطق کم برخوردار پژوهشگر پرورش داده شود.

لازم به توضیح است آیین تکریم علی زرافشان و معارفه خسرو طالب زاده با حضور معاونان و مدیران کل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در