6 مرکز نوآوری محصولات کشاورزی در کشور راه‌اندازی می‌شود


6 مرکز نوآوری محصولات کشاورزی در کشور راه‌اندازی می‌شود

بیرجند - ایرنا - مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال 6 مرکز نوآوری کشاورزی در کشور راه‌اندازی می‌شود که یکی از آنها شبکه استارتاپی است.

حمیدرضا مختاری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: ۲ سال از فعالیت حوزه استارتاپ‌های بخش کشاورزی در سطح کشور می‌گذرد که در این مدت ۲۰۰ استارتاپ شناسایی و پایش شده‌ است و انجمن صنفی استارتاپ‌های بخش کشاورزی اکنون با ۲۰ استارتاپ فعال شده و در حال ثبت است.

وی بیان کرد: در برخی از این مراکز بخش خصوصی کار را آغاز کرده است و بعد از صدور مجوز مراجع قانونی، این مهم طی ۶ ماه به نتیجه خواهد رسید.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در نظر داریم وظایف غیرحاکمیتی که در این حوزه وجود دارد را به نهادهای غیردولتی واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش درآمد کشاورزان است چراکه وقتی کشاورز درآمد بیشتری داشته باشد با اکوسیستم پایدارتری مواجه می‌شویم.

مختاری ادامه داد: افزایش درآمد کشاورزان نباید با فشار بر منابع اتفاق بیفتد زیرا در این صورت شاهد ناپایداری اکوسیستم خواهیم بود لذا معتقدیم افزایش درآمد باید از طریق نوآوری باشد.

وی گفت: با اجرای طرح‌های فناورانه هم در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود و هم پیش‌بینی شده درآمد کشاورزان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی افزود: گسترش شبکه نوآوری در کشور به ما این امید را می‌دهد که متکی بر دانشی که در استان وجود دارد نباشیم و از علم و ایده سایر کشورها نیز بهره‌مند شویم.

وی درباره آموزش کشاورزان برای حضور در استارتاپ‌ها گفت: آموزش‌ها به صورت روتین برای بهره‌برداران بخش کشاورزی ارائه می‌شود و امید است با راه‌اندازی مراکز نوآوری زنجیره آموزش از دانشگاه به مرکز تحقیقات کشاورزی و از آنجا به کشاورزان ارائه شود.

مختاری گفت: تمرکز ما در وزارت جهاد کشاورزی روی یک مشکل بزرگ به نام بازاریابی است و در زمینه تامین محصولات در حلقه آخر یک مساله مهم به نام واسطه‌های زائد داریم که ارزشی در این زنجیره نه تنها اضافه نمی‌کند که کم هم می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف سفر ۲ روزه به استان خراسان جنوبی بررسی اکوسیستم نوآوری بخش کشاورزی و وضعیت عملکرد استان در حوزه کسب و کارهای نوپا است که بدو ورود از یک کارخانه فرآوری زرشک و زعفران نیز بازدید داشتیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: خراسان جنوبی در تولید محصولات خاص و مزیت‌دار دارای ظرفیت‌های منحصر به فرد است که می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در فروش محصولات و ایجاد زنجیره ارزش برای حمایت از کشاورزان استفاده کرد.

وی بیان کرد: مشکلاتی که در بخش کشاورزی کشور و استان مشاهده می‌کنیم مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه در طول سال‌ها به تدریج انباشته شده و بسیاری از مسایل و مشکلات با نوآوری قابل حل است.

مختاری یادآور شد: اگر مسایل و مشکلات در یک سطحی ایجاد شود باید برای حل آن از سطح بالاتری استفاده کرد که نیاز به اندیشه، فکر نوآور و خلاق دارد.

وی گفت: در سفرهای استانی پروتکلی بر مبنای شناخت شبکه نوآوری استان‌ها در نظر داریم و یکی از نهادهایی که در دنیا و همانطور کشور در حوزه نوآوری به ویژه در بخش کشاورزی عهده دار هستند، دانشگاه است لذا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان‌ها و دانشگاه باید با هم ارتباط و انسجام داشته باشند.

مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دانشگاه بیرجند در این زمینه پیش‌قدم شده و مرکز نوآوری دانشگاه را راه‌اندازی کرده که امید است آغاز ارتباطی پویا و منطقی بین عناصر این شبکه نوآوری در استان باشد و ادامه پیدا کند.

وی از برگزاری یک رویداد استارتاپ کشاورزی در آینده نزدیک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در گذشته ۲ رویداد برای محصولات زرشک و عناب برگزار شد اما ادامه نداشت در حالی که پیوستگی رویدادها مهم است.

مختاری با اشاره به پیش‌بینی راه‌اندازی مرکز نوآوری کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی بیرجند گفت: هرچه تعداد مراکز نوآوری با رعایت منطقی که بر آن حاکم است بیشتر شود تبدیل به شبکه شود فضای اکوسیستم نوآوری نیز پربارتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز نوآوری توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود افزود: تجربیاتی که در مراکز رشد داشته‌ایم اما چون دولتی بودند نتوانستند پتانسیل‌های خود را به نمایش بگذارند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در مرکز نوآوری تیم‌های استارتاپی از بدو تشکیل (قبل از آموزش) مستقر می‌شوند تا زمانی که در جامعه بتوانند فعالیت داشته باشند.

وی عنوان کرد: یکی از گلایه‌ها فرایند سخت صدور مجوزها در بخش‌های مختلف است که در مراکز نوآوری قوانین بالادستی به تدریج اصلاح می‌شود و توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تسهیلات خوبی در اختیار ما قرار می‌گیرد.

مختاری با بیان اینکه تصمیم داریم مراکز نوآوری سرانجام به یک شبکه ملی تبدیل شود گفت: در جلسه‌ای که به این منظور در استان‌ برگزار شد بخش خصوصی هم مورد بررسی قرار گرفت و امید است به نتایج مطلوب دست یابیم.

وی گفت: امید است به زودی شاهد افتتاح نخستین مرکز نوآوری کشاورزی در استان خراسان جنوبی باشیم که در این صورت شاید دومین یا سومین مرکز نوآوری کشور باشد.

مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم تمرکز فعالیت‌های مرکز نوآوری استان در حوزه‌های عناب، زرشک، زعفران و محصولات پربازده و با مزیت نسبی باشد همچنین تکمیل زنجیره ارزش صنایع غذایی در اولویت خواهد بود.

وی تاکید کرد: تولید محصولات نوآورانه در صنایع غذایی ناشی از محصولاتی مانند زرشک، زعفران و عناب بسیار مهم است و هرچه کار علمی و نوآورانه بیشتری روی محصول انجام شود ارزش و قیمت محصول نهایی بالاتر می‌رود همچنین هرچه این زنجیره کوتاه‌تر شود درآمد کشاورز نیز افزایش بیشتری خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا