عطوان : ضعف جهان عرب عامل شکل‌گیری طرح الحاق کرانه باختری است


عطوان : ضعف جهان عرب عامل شکل‌گیری طرح الحاق کرانه باختری است

تهران – ایرنا - عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود نوشت: علاوه بر اسراییل، جهان عرب نیز با سکوت و تکیه بر وعده‌های دروغین توافقنامه اسلو عامل شکل‌گیری طرح صهیونیستی الحاق کرانه باختری است.

عطوان « منحصر دانستن آرمان فلسطین و مبارزه اعراب و اسراییل در تصمیم دولت بنیامین نتانیاهو مبنی بر الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری و منطقه موسوم به غور اردن یک نوع توهین علیه آرمان و مبارزه یاد شده و کوچک شمردن آنها به شمار می رود.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با اشاره به اینکه هم اکنون علاوه بر کرانه باختری در واقع تمام فلسطین عملا در اشغال اسراییل قرار دارد ؛ از سکوت جهان عرب در مقابل اشغال فلسطین طی سالیان متمادی گذشته و افتادن در دام اقدامات گمراه کننده اسراییل و همدست شدن با نهادهای بین المللی و تکیه کردن بر وعده های دروغین توافقنامه اسلو به عنوان « اشتباه و جنایت » نام برد.

سردبیر رأی الیوم توضیح داد: مساحت منطقه « الف » که « به طور توهمی » در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد، تنها ۱۸ درصد کرانه باختری را تشکیل می دهد و دو منطقه دیگر «ب» و « ج» در واقع ۸۲ درصد باقیمانده کرانه باختری را به خود اختصاص داده اند و در حقیقت فرآیند الحاق چیزی جز اجرا و تکمیل سایر بندهای تحقق نیافته معامله قرن و مشروعیت بخشیدن به وضعیت موجود اسراییل بیش نیست .

به گفته عطوان تمامی محکومیت های بین المللی اعلام شده از سوی سازمان ملل و دولت های اروپایی علیه طرح الحاق در واقع بر پایه تاکید آنها بر حاکمیت رژیم صهیونیستی و ترس و نگرانی شان نسبت به فروپاشی این رژیم شکل گرفته است و در واقع مخالفت سازمان ملل و اروپا با طرح الحاق نشات گرفته از تاکید آنها بر حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین در سرزمین شان نیست.

این کارشناس مشهور جهان سیاست در همین رابطه به عنوان شاهد مثال یادآور شد: هیچ یک از کشورهای اروپایی تا کنون به اعمال هیچ مجازاتی علیه رژیم اشغالگر اسراییل اشاره نکرده اند و فقط به هشدار دادن بسنده کرده اند و فقط عاجزانه از اسراییل خواسته اند تا از تصمیم خود منصرف شود و نکته جالب توجه اینکه دو کشور مجارستان و اتریش حتی از بکارگیری کلمه محکومیت نیز طفره رفته اند.

عطوان وضعیت موجود در کرانه باختری را « ساکن و راکد و فاقد اشکال گوناگون مقاومت در برابر رژیم اشغالگر اسراییل » توصیف کرده و از آن به عنوان « وضعیت ایده آل موردنظر اروپایی ها و آمریکا و دولت های عرب وابسته به آنها » نام برد.

سردبیر رأی الیوم خاطرنشان کرد: فروپاشی طرح تشکیلات خودگردان و هماهنگی های امنیتی و شعله ور شدن انتفاضه و مقاومت در کرانه باختری به معنای بازگشت آرمان فلسطین به نقطه آغازین خود یعنی به طور مشخص قبل از توافقنامه اسلو و فرو افتادن در دروغ های مشروعیت بین المللی و تبلور یافتن انقلاب جدید آزادیبخش به رهبری رهبران جوان آماده جانفشانی است و این همان چیزی است که اسراییل و حامیان غربی اش را نگران کرده است.

عبدالباری عطوان از « سکوت تشکیلات خودگردان به عنوان وارث سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در مقابل رژیم اشغالگر اسراییل » به عنوان « بزرگ ترین اشتباه این تشکیلات » نام برده و اظهار داشت: تشکیلات خودگردان زمینه را برای موجودیت و ماموریت اسراییل فراهم کرد و به خدمت اسراییلی ها و اهداف شان درآمد و به مدت بیش از ۲۷ سال به مکانیزم امنیتی اسراییل جهت حمایت و محافظت از شهرک های صهیونیست نشین مبدل شد و در ازای آن فقط یک مشت رشوه دریافت کرد و رهبران تشکیلات و نزدیکان شان و نسل شان به امتیازات مالی دست یافتند و برای ملت فلسطین و طرح ملی فلسطینیان جز خفت و خواری و از دست رفتن سرزمین ها و مقدسات و عدم اهتمام جهانیان به آرمان فلسطین و دهن کجی برخی از عرب ها در شبکه های اجتماعی علیه آن پیامد و نتیجه ای به همراه نداشت.

وی تاکید کرد: مقامات نژاپرست اسراییل هم اکنون در حال برنامه ریزی برای بلعیدن سرزمین های فلسطینی و تبدیل فلسطینیان به بردگانی در خدمت شهرک نشینان هستند تا فلسطینیان خیابان های آنها را جارو کرده و دستشویی هایشان را تمیز کنند همچنانکه همتایان نژادپرست شان در آفریقای جنوبی عمل می کردند.

از نظر سردبیر رای الیوم ، اسراییل بر اساس اولین مرحله استراتژی الحاق بر سرزمین های حاصلخیز و منابع آب با تراکم جمعیت محدود مستولی خواهد شد و مناطق پر جمعیت همچون نابلس و الخلیل و طولکرم را به مرحله دوم تحت عنوان «انتقال» یا به عبارت دیگر اخراج فلسطینیان به اردن واگذار کرده است و بدین ترتیب سناریوی اسراییل طی سال های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸به ویژه نوار ساحلی فلسطین و برخی مناطق همچون الخلیل بار دیگر تکرار خواهد شد که به عنوان عامل اصلی نگرانی مقامات اردنی و مخالفت شان با طرح الحاق بشمار می رود زیرا اردن به خوبی می داند که در صورت اجرای موفقیت آمیز مرحله اول در دومین مرحله الحاق، اردن به سرزمین جایگزین برای فلسطینیان تبدیل خواهد شد.

عطوان افزود: رژیم اشغالگر اسراییل در صدد الحاق غور (دره) اردن است زیرا این منطقه نه تنها منبع اصلی آب به شمار می رود و در بردارنده سرزمین های کشاورزی حاصلخیزی است بلکه مرزهای شرقی اسراییل با هر گونه قلمرو فلسطینی در آینده را تشکیل خواهد داد و دسترسی فلسطینیان با مرزهای کشورهای عربی قطع خواهد شد و بدین ترتیب اشتباه اسراییل در زمینه نبستن مرزهای نوار غزه با مصر تکرار نخواهد شد زیرا از طریق مرز مصر تسلیحات و موشک به سوی جنبش حماس و جهاد اسلامی سرازیر می شد.

وی تاکید کرد: مشکل بزرگ ما الحاق نیست بلکه نحوه واکنش نشان دادن تشکیلات خودگردان و گروه های فلسطینی نسبت به آن و استراتژی آن ها قبل و بعد از مطرح شدن طرح الحاق و میزان جدی بودن آنها است . تا کنون از سوی گروه های فلسطینی هیچ گونه سناریو مشخصی جهت مقابله با طرح الحاق ارائه نشده است.

سرمقاله نویس رأی الیوم معتقد است که رژیم اشغالگر اسراییل در ضعیف ترین دوران خود بسر می برد زیرا از هر سو توسط دشمنان خود و موشک هایشان احاطه شده است و هر گونه جنگی از سوی این رژیم از نظر تلفات مادی و انسانی بهای گزافی برایش به همراه خواهد داشت.

عطوان از مبدل شدن کرانه باختری به نوار غزه ، صعده و یا جنوب لبنان دیگری به عنوان بزرگ ترین عامل نگرانی رهبران اسراییل یاد کرد زیرا در این صورت جبهه نبرد دیگری بر روی شهرک نشینان صهیونیست و نیروهای اسراییلی گشوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: نباید برخی عقب نشینی اسراییل از طرح الحاق و یا به تعویق افتادن آن را یک دستاورد و پیروزی تلقی کنند و نباید تصور کنند که در مقابل این عقب نشینی باید روابط خود را بیش از پیش با اسراییل بهبود بخشند تا بدین ترتیب به اسراییلی ها پاداش داده باشند بلکه برعکس باید با استفاده از تمامی شیوه های مقاومت به مقابله با اشغالگران بپردازند و تمامی سرزمین های اشغال شده را از این رژیم باز پس بگیرند زیرا گفته می شود که برخی از کشورهای عرب می خواهند بهبود مناسبات با اسراییل را با به تعویق افتادن طرح الحاق مبادله کنند.

وی خاطرنشان کرد: ملت فلسطین می تواند از طرح الحاق در میان مدت و درازمدت به عنوان فرصت جدیدی جهت اتخاذ اقدامات بعدی علیه اشغالگران بهره برداری کند و به همکاری امنیتی خود با اشغالگران پایان دهد .

۱۴۸۷

۱۴۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها