راه‌اندازی 850 خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری


راه‌اندازی 850 خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: برای راه‌اندازی خانه‌های بهداشت سیار عشایری در گام اول حدود 850 کانکس با تجهیزات طراحی شده است که پزشک و پرستار در این کانکس‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مستقر می‌شوند.

کرمعلی قندالی ۱۱ تیرماه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی چند کارخانه تولید خوراک دام در قالب شرکت‌های تعاونی خبر داد و اظهار کرد: برای احداث و توسعه این کارخانه‌ها تسهیلات با سود ۴ درصد و دوره بازگشت ۵ ساله پرداخت می‌شود این کار موجب می‌شود خوراک تولیدی به طور ۱۰۰ درصد در بدن دام جذب شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در ادامه با تأکید بر اینکه به حداقل رساندن آبرسانی سیار در مناطق عشایرنشین از اولویت‌های اصلی ما است، گفت: با وجود تمامی محدودیت پروژه‌های کوچک آبرسانی در مناطق عشایرنشین در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به بحث بهداشت و درمان عشایر توجه ویژه‌ای صورت گرفته است، افزود: حدود ۳۰۰ بهورز از خانواده عشایر در سال‌جاری استخدام می‌شوند که سهم چهارمحال و بختیاری حدود ۴۵ بهورز است، این بهورزان در ییلاق، قشلاق و مسیر کوچ عشایر را همراهی می‌کنند.

قندالی خاطرنشان کرد: همچنین برای راه‌اندازی خانه‌های بهداشت سیار عشایری حدود ۸۵۰ کانکس با تجهیزات طراحی شده است که پزشک و پرستار در این کانکس‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مستقر می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه تا ۱۵ روز گذشته عشایر هیچ تلفاتی در بحث کرونا نداشته‌اند، بیان کرد: حدود ۲۱۵ هزار نفر از عشایر تا ۱۵ روز گذشته تحت غربالگری کرونا ویروس قرار گرفتند.

وی در پایان با بیان اینکه جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر تأثیر بالایی در عدم ابتلا به کرونا ویروس در بین آن‌ها داشت، خاطرنشان کرد: امسال بالاجبار کوچ برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس به صورت ماشینی انجام شد و همین مسئله موجب شد هزینه‌ای به عشایر تحمیل شود.

در ادامه این دیدار اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش عشایر در جهش تولید و تحقق شعار سال، اظهار کرد: عشایر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی در افزایش تولیدات موردنیاز کشور از جمله گوشت، لبنیات و صنایع‌دستی داشتند، قطعا در صورت حمایت از این قشر می‌توان در راستای تحقق شعار سال که همان افزایش تولید است گام برداشت.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر خشکسالی‌های پی در پی موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای تأمین آب و علوفه در عشایر شد، بنابراین نیاز است با انجام اقداماتی از جمله اجرای پروژه‌های آبرسانی به مناطق عشایرنشین و تهیه خوراک دام مقداری این مشکلات را مرتفع کرد.

عباسی افزود: توسعه کارخانه خوراک دام چهارمحال و بختیاری می‌تواند در راستای افزایش تولید محصولات دامی و لبنی توسط عشایر موثر باشد، حمایت‌های لازم برای حل مشکلات این واحد تولیدی در صورت نیاز انجام می‌گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه در خصوص بازسازی و احداث ایلراه‌های عشایری در استان، یادآور شد: احداث ایلراه‌های عشایری می‌توانند فرآیند کوچ عشایر را تسهیل و تلفات کوچ را کاهش دهد، چند پروژه احداث ایلراه عشایری در این استان در دست احداث است.

وی در پایان گفت: همچنین دولت تسهیلات خوبی برای بحث اشتغال عشایر در نظر گرفته است، به‌نظر می‌رسد باید دغدغه عشایر برای فروش محصولات تولیدی باید از طریق بنگاه‌های بازاریابی حل شود تا بتوانند از این طریق به یک درآمد پایدار دست پیدا کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!