رشد 18 درصد کشفیات کالای قاچاق در همدان


رشد 18 درصد کشفیات کالای قاچاق در همدان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان از رشد 18 درصدی کشفیات کالای قاچاق در همدان خبر داد و گفت: در سه ماهه ابتدای امسال 64 میلیارد تومان کالای قاچاق در استان همدان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 18 درصدی دارد.

حبیب مومیوند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۲۵ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان همدان کشف شده بود، اظهار کرد: استان همدان در بحث مبارزه با کالای قاچاق تمام عیار وارد شده و در هیچ مسیری کوتاه نیامده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما قاچاقچی کالا به عنوان قاچاقچی تلقی نمی‌شود، تصریح کرد: در جامعه ما قاچاقچی کالا به عنوان کاسب دیده می‌شود در حالیکه آسیبی که کالای قاچاق به بدنه جامعه می‌زند، کمتر از موادمخدر نیست.

وی با تأکید بر اینکه کالای قاچاق به اقتصاد و اشتغال کشور ضربه می‌زند، افزود: قاچاقچیان این حوزه حاضر هستند به خاطر سود خود بیکاری جوانان را بیشتر کنند و به اقتصاد کشور ضربه بزنند که این جرم کمی نیست.

مومیوند با اشاره به پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا، یادآور شد: کار فرهنگی و پیشگیری در حوزه قاچاق کالا بسیار وسیع بوده و همه دستگاه‌های فرهنگی وظیفه مند شده‌اند در این زمینه ورود کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان بیان کرد: قرار است با کار پیشگیری به مردم آگاهی بدهیم و قانع کنیم که کالای ایرانی را خریداری کنند و کالای قاچاق نخرند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مردم همراهی کنند پیشگیری به مراتب کار عقلانی‌تر و منطقی‌تری نسبت به مقابله است، ادامه داد: اعتقاد داریم حوزه پیشگیری یعنی تقاضا برای کالای قاچاق را در بازار کم کنیم و قاچاقچیان این حوزه را در مقابل عملی قرار دهیم که مشتری نداشته باشد و مردم با تعصب و عرق به کالای ایرانی کالای قاچاق نخرند.

مومیوند با بیان اینکه در استان همدان در مبارزه با قاچاق وحدت خوبی ایجاد شده است، گفت: همدان استانی مرزی نیست اما در مسیر عبور قرار دارد و در راستای مقابله در سطح عرضه رشد بسیار خوبی داشته‌ایم به طوریکه کشفیات در سطح عرضه نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به قاچاق برخی از کالاهایی که در کشور تکنولوژی تولید آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه کیف، کفش و پوشاک کمبود تکنولوژی در کشور نداریم و به خوبی می‌توانیم پوشاک مورد نیاز کشور را تولید کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید تقاضای مردم برای خرید کالای قاچاق را کاهش دهیم، اظهار کرد: اگر بتوانیم قاچاق پوشاک را حذف کنیم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار شغل فقط در بخش پوشاک ایجاد خواهد شد.

رشد 18 درصد کشفیات کالای قاچاق در همدان

مومیوند در حضور در دفتر ایسنا، با تأکید بر اینکه ما در زمینه تولید پوشاک چیزی کمتر از بقیه دنیا نداریم، ادامه داد: مردم باید صنعت کیف، کفش و پوشاک ایرانی را جدی بگیرند و باور کنند که ما در این زمینه چیزی کمتر از بقیه دنیا نداریم.

وی با اشاره به قاچاق کالا در بخش لوازم خانگی و با بیان اینکه اگر مردم به کالای داخلی روی بیاورند شرایط ایجاد ۸۰ هزار شغل در حوزه لوازم خانگی در کشور وجود دارد، مطرح کرد: عمده لوازم خانگی کشور توسط شرکت‌ها تولید می‌شود و کیفیت نسبی مناسبی دارد ضمن اینکه کیفیت تولیدات داخل بالا رفته و می‌تواند مردم را متقاعد کند که بیشتر از کالاهای داخلی استفاده کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان با بیان اینکه کالای قاچاق اصالت نامعلوم دارد، تأکید کرد: کالای قاچاق هیچ تضمین و خدمات پس از فروشی ندارد بنابراین از مردم می‌خواهیم از خرید کالای قاچاق پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از یکم تیرماه ۹۹ با پیگیری‌های فراوانی که دستگاه‌های مختلف انجام دادند، شناسه دار کردن هفت قلم لوازم خانگی نظیر تلویزیون، یخچال فریزر، کولر گازی، ماشین لباسشویی، ماکروویو و جارو برقی در دستور کار قرار گرفته و فروشندگان لوازم خانگی باید کد ۱۵ رقمی را ارائه دهند و خریداران برای اطلاع از اصالت کالا می‌توانند این کد را به شماره *۴*۷۷۷# پیامک کنند.

وی با بیان اینکه در استان همدان قاچاق ارز موضوعیت ندارد، تصریح کرد: امسال ۴۰۰ هزار و ۷۵۳ عدد داروی قاچاق، ۲۶ هزار و ۳۶۸ قطعه تجهیزات پزشکی قاچاق، ۴۰ هزار و ۲۵۸ لیتر سوخت قاچاق و ۹۳ هزار و ۸۶۷ قلم لوازم آرایشی قاچاق کشف شده است.

وی با اشاره به کاهش قاچاق مشروبات خارجی در سالجاری، یادآور شد: به علت افزایش نرخ دلار در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ورود مشروبات خارجی کاهش داشته است اما همچنان وجود دارد.

مومیوند از رشد ۱۰ برابری کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدای سال گذشته ۹۴۶۹ قلم لوازم آرایشی قاچاق در استان همدان کشف شده بود که این میزان در سه ماهه امسال به ۹۳ هزار و ۸۶۷ قلم رسیده که افزایش ۱۰ برابری داشته به طوریکه عمده لوازم آرایشی و بهداشتی استان همدان قاچاق است.

وی اظهارکرد: در سه ماهه امسال ۴۱۵۹ رأس دام سبک، ۱۳۰ رأس دام سنگین، ۲۹۳ هزار و ۱۱۲ کیلوگرم مواد خوراکی، ۹۴۰۱ دستگاه لوازم خانگی، ۴۹۸۵ دستگاه لوازم یدکی و ۳۰۴۰ دستگاه لوازم و تجهیزات رایانه‌ای، ۳۲۰۰ متر پارچه، ۲۹ هزار و ۸۰۷ ثوب پوشاک و ۳۷۲ هزار و ۲۵۶ پاکت سیگار در استان همدان کشف شده است.

مومیوند با اشاره به متهمان دستگیر شده در رابطه با قاچاق کالا و ارز در همدان اظهار کرد در سه ماه نخست سال گذشته ۱۰۵۷ نفر در رابطه با قاچاق کالا در همدان دستگیر شده بودند که امسال این تعداد به ۹۵۴ نفر رسیده است که نشان می دهد حجم محموله های قاچاق درشت تر شده اند.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه ها بیشتر به قاچاقچیان عمده و سازمان یافته بپردازند، ادامه داد: تأکید داریم دستگاه ها بیشتر به قاچاقچیان عمده و سازمان یافته بپردازند و این موضوع در دستور کار کمیسیون مبارزه با قاچاق استان همدان است.

وی با اشاره به اینکه در کشف قاچاق های سازمان یافته نقش دستگاه های اطلاعاتی و عملیاتی بسیار مهم بوده است، خاطرنشان کرد: قاچاق بیشتر از کردستان و کرمانشاه وارد کشور می شد اما طی یک سال گذشته تغییر مسیر ایجاد شده و از جنوب کشور به ویژه شهر گناوه صورت می گیرد و باعث شده در جنوب استان بیشتر متمرکز شویم به طوریکه در ملایر کشفیات زیادی داشته ایم.

رشد 18 درصد کشفیات کالای قاچاق در همدان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان با تأکید بر اینکه قاچاق از غرب رونق سابق را ندارد، یادآور شد: قاچاقچیان دستگیر شده در استان اکثراً غیربومی هستند اما قاچاقچی بومی نیز وجود دارد و عمده قاچاقچیان ساکن شهرهای مرزی هستند.

مومیوند اظهار کرد: بررسی راه های استان اعم از راه‌های اصلی و فرعی و ناامن کردن راه ها برای قاچاقچیان از برنامه‌های استان در حوزه مقابله است که امیدواریم بتوانیم کاری کنیم که در حوزه جغرافیایی همدان شاهد قاچاق نباشیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان املاک تملیکی استان دو انبار دارد که همه اموال کشف شده در این انبارها جمع آوری می شود، یادآور شد: در رابطه با کالاهای قاچاق کشف شده سه نوع برخورد صورت می‌گیرد به طوریکه به مزایده به شرط صادرات خارجی و مزایده داخلی کالای مورد نیاز گذاشته شده و یا مواد(خوراکی غیرمجاز) معدوم می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر استفاده از تکنولوژی روز برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصریح کرد: باید از روش های پیشرفته تر استفاده شود که کد سامانه انبارها در کشور به همین منظور ایجاد شده که بهترین راه برای جلوگیری از انحراف در انبارهاست.

مومیوند خاطرنشان کرد: تمام انبارها به سامانه انبارها متصل می شوند و هر گونه ورود و خروج کالا قابل رصد است و به خوبی معلوم می شود که چه نوع کالایی وارد و خارج شده و به راحتی می تواند بخشی از قاچاق را جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: در راستای جلوگیری از قاچاق کالا در حوزه حمل و نقل نیز باید کامیون هایی که کالا حمل می کنند کدپستی مبدأ و مقصد را داشته باشند و این موضوع توسط کمیسیون استان نظارت و پیگیری می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید