غذاهای معروف تبریز


غذاهای تبریز نماینده ای از فرهنگ بومی این دیار است. تجربه شکم گردی در این شهر فراموش نشدنی خواهد بود. تبریز، شهر انواع کوفته، دلمه و آش های خوشمزه است. در این مطلب از معروف ترین غذاهای تبریز خواهیم گفت.

غذاهای تبریز نماینده‌ای از فرهنگ بومی این دیار است. تجربه شکم‌گردی در این شهر فراموش‌نشدنی خواهد بود. تبریز، شهر انواع کوفته، دلمه و آش‌های خوشمزه است. در این مطلب از معروف‌ترین غذاهای تبریز خواهیم گفت.

کوفته تبریزی

با شنیدن نام تبریز ممکن است یاد کوفته تبریزی بیفتید. به خصوص اگر گشنه باشید. مگر می‌شود راهی این شهر شوید و از کوفته‌های گردی که در سس گوجه خوابیده‌اند نچشید. امروزه اغلب کوفته‌ها را با گوشت چرخ‌کرده درست می‌کنند؛ اما پیش‌تر برای طبخ کوفته، گوشت را در هاون می‌ریختند، آنقدر می‌کوبیدند تا له شود. در حین کوبیدن گوشت، به آن سبزیجات و لپه اضافه می‌کردند و ورز می‌دادند. با خوردن کوفته طعم گردو، آلو و زرشک را نیز حس خواهید کرد.

کوکو لوبیا سبز

خانواده کوکوها به کوکوی ‌سبزی و سیب‌زمینی خلاصه نمی‌شود. از ترکیب لوبیاسبز، گوشت، هویج، تخم‌مرغ و زعفران نیز کوکوی بسیار خوشمزه‌ای به دست می‌آید. این کوکو را می‌توانید در تبریز امتحان کنید. تبریزی‌ها این غذا را با اشکال مختلف می‌پزند و برای تزیین، روی آن زرشک می‌ریزند.

غذاهای معروف تبریز

آش میوه

آش میوه جزو غذاهای سنتی اردبیل نیز است. تبریز نیز یکی از شهرهایی است که در آن این آش را با طعمی متفاوت طبخ می‌شود. آشپزان تبریزی این آش را با میوه‌هایی مثل آلو، زردآلو، آلبالو، زغال‌اخته و حبوبات می‌پزند. هم‌چنین سبزی‌های معطر دیگری مثل تره، جعفری و... را به آن اضافه می‌کنند. هویج، پیاز، رشته، رب، کلم‌برگ و گوجه از دیگر مواد این غذا است. برای اینکه این غذا طعم بهتری بگیرد در انتها به آن سرکه اضافه می‌کنند.

غذاهای معروف تبریز

آش ماست

آش ماست غذای دیگری است که در تبریز باید بچشید. این غذا گاهی به جای ماست با کشک طبخ می‌شود. حبوبات، سبزی آش، پیاز، آب گوشت، هویج و کلم‌برگ از جمله مواد اصلی این آش است.

غذاهای معروف تبریز

آبگوشت دیزی سنگی

دیزی یکی از غذاهای محبوب مردم تبریز است. پایان یکی از روزهایی که در تبریز جاذبه‌های آن را یکی پس از دیگری دیدید دیزی خوشمزه تبریز را امتحان کنید. دیزی این شهر بسیار مقوی، خوش عطر و خوش‌طعم است. گوشت گوسفند، دنبه، رب گوجه، سیب‌زمینی و لپه از مواد اصلی این غذا هستند.

غذاهای معروف تبریز

دویماج

دویماج یک پیشنهاد خوشمزه برای صبحانه یا عصرانه است. شما هم می‌توانید این غذای تبریزی را در خانه درست کنید. پنیر محلی، گردو، سبزی‌های معطر و کره را ترکیب کنید و در نان خشک تبریزی بگذارید.

غذاهای معروف تبریز

آش گوجه‌فرنگی

در سفر به تبریز، خوردن آش گوجه‌فرنگی را از دست ندهید. این آش بسیار خوشمزه است و رنگ و بوی بی‌نظیری دارد. سبزی آش، حبوبات، بلغور و گوجه مواد اصلی این آش است.

غذاهای معروف تبریز

دلمه برگ مو

شاید دلمه‌های زیادی را چشیده باشید؛ اما خوردن دلمه برگ موی تبریز را از دست ندهید. مواد اصلی دلمه برگ مو، برنج، لپه، پیاز، بلغور، روغن حیوانی، سبزی دلمه (مرزه و شوید) برنج و... است. سبزی دلمه هرچه تازه‌تر باشد، طعم دلمه بهتر خواهد شد.

غذاهای معروف تبریز

خورشت هویج

اگر از طعم نسبتا شیرین هویج در غذا خوشتان می‌آید، بدون شک از خورشت هویج خوشتان خواهد آمد. آشپزان تبریز هویج را خلالی کرده و در روغن سرخ می‌کنند. سپس پیاز، گوشت، رب گوجه‌فرنگی و... را به آن اضافه می‌کنند. آلو و آبلیمو از دیگر موادی است که این غذا را خوشمزه می‌کند. در این غذا، طعم شیرین و ترش را در کنار هم خواهید چشید.

غذاهای معروف تبریز

آش اوماج

نام این آش از رشته‌هایی که در آن می‌ریزند گرفته می‌شود. رشته اوماج، عدس، سبزی، پیاز، فلفل و زردچوبه از مواد اصلی آش اوماج تبریز هستند.

غذاهای معروف تبریز



1399/04/11 | کد مطلب: 4442
برچسب‌ها: شکم‌گردی
غذاهای معروف تبریز
غذاهای معروف تبریز سیما رفیعی
غذاهای معروف تبریز

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی