کابوس کرونا بر آرزوهای شیرین


کابوس کرونا بر آرزوهای شیرین

کرمانشاه- ایرنا- بارداری باوجود اینکه یکی از زیباترین و مهیج‌ترین زمان‌ها برای هر مادری محسوب می‌شود ولی دلهره‌های ناشی از شیوع کرونا موجب شده که برخی مادران ترس متفاوتی در این روزهای پرآشوب را تجربه کنند و لذت مادرشدن را به آینده نامعلوم موکول کنند.

شیوع کرونا در تصمیم گیری برای فرزندآوری نیز خلل ایجاد کرده است و این ویروس نوظهور موجب ترس از بارداری و نگرانی در مادران باردار شده است.

این دلشوره ها که گاه جایگزین ذوق بچه دارشدن می شود موجب شده که برخی زوجین خیال بچه دار شدن را به روزهای پس از کرونا به تاخیر بیندازند و برخی مادران نیز، آزمایش ها و بررسی های زمان بارداری را به تعویق انداخته اند، از سوی دیگر یافتن راهکار برای مراجعه کمتر به بیمارستان و مراکز درمانی به دغدغه ای دیگر تبدیل شده است.

این در حالی است که کارشناسان سلامت و متخصصان باروری معتقدند که زنان باردار از مابقی افراد جامعه جدا نیستند و آنان نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را با دقت و وسواس بیشتری دنبال کنند و زیرنظر ماماهای پایگاه‌های بهداشتی محلات خود باشند.

زنان باردار مراقب باشند

چنانچه کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به ایرنا گفت: زنان باردار نسبت به سایر گروه‌ها در خطر بالاتری از نظر ابتلا به کرونا نیستند، زنان باردار به دلیل تغییرات در بدن و سیستم ایمنی، در ماه‌های آخر بارداری ممکن است دچار عفونت‌های حاد تنفسی شوند و بنابراین مهم است که بسیار مراقب باشند.

«اکرم روستایی شیردل» ادامه داد: ما هنوز نمی‌دانیم که آیا ویروس حین بارداری از مادر به جنین منتقل می شود یا خیر؛ ویروس کرونا تاکنون در مایع آمنیوتیک یا جفت دیده نشده است، با این ‌حال اطلاعات همچنان در حال به‌ روزرسانی است.

همه نگرانی های مادران باردار پاسخ داده می شود

شیردل عنوان کرد، بسیاری از مادران باردار از رفتن به پایگاه سلامت و یا پزشک متخصص برای انجام مراقبت های بارداری در زمان شیوع بیماری کرونا می‌ترسند و با ماندن در خانه و رعایت فاصله‌گیری اجتماعی احتیاط می‌کنند، مادران باردار می توانند تمام سوالاتی که مربوط به سلامتی‌ بارداری، زایمان و ابتلا به بیماری کرونا است را از متخصص زنان و مامای پایگاه سلامت خود بپرسند بنابراین اگر رابطه راحتی با پزشک زنان یا ماما داشته باشند، آنها می‌توانند پاسخ همه سوالات و نگرانی‌های آنها را بدهند.

روستایی شیردل یادآور شد، بهترین کاری که مادران باردار می‌توانند انجام دهند این است که باید اقدامات احتیاط آمیز و ضروری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را انجام دهند و با افرادی که علایم بیماری را دارند تماس نداشته باشند و تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند.

این مسوول افزود: مادران باردار باید از حضور در جمع‌های کوچک و بزرگ در فضاهای عمومی بخصوص در اماکن سربسته یا محدود و دورهمی‌ها با دوستان و خانواده پرهیز کنند.

نسبت به سلامتی خود هوشیار باشید

به گفته روستایی شیردل، این مادران می توانند بااستفاده از تلفن، پیامک یا فضای مجازی برای تماس با ماما، پزشک زنان و یا سایر خدمات موردنیاز اقدام کنند آنان باید مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشویند و سطوحی که در معرض تماس هستند را ضدعفونی کنند.

وی یادآور شد، مادران باردار ضروری است که نسبت به سلامتی خود و درخواست کمک سریع به محض مشاهده هرگونه علایم مشابه کرونا از مامای پایگاه سلامت هوشیار باشند.

در ادامه مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ایرنا گفت: اطلاعات در حال به روز رسانی است، هر نوزادی که از مادر مبتلا به این ویروس متولد شود را مثبت تلقی می کنیم، او را از مادر جدا می کنیم، اقدامات احتیاطی را انجام می دهیم و اگر تست نوزاد منفی باشد به مادر و خانوده بازگردانده می شود و در صورت مثبت بودن تست، نوزاد در بخش قرنطینه نوزادان قرار می گیرد و درمان آغاز می شود.

«شیوا کاظمی» تاکید کرد، مهم ترین توصیه ما به مادران باردار، حفظ فاصله اجتماعی باجدیت است و اگر برای کارهای ضروری و مراقبت ها از منزل خارج می شوند فاصله حداقل ۲ متر را رعایت کنند، شستن دست ها با آب و صابون رعایت شود و برای انجام مراقبت ها به درمانگاه مراجعه شود و کلاس های آمادگی برای زایمان به صورت آنلاین دنبال شود.

کاظمی ادامه داد: مادران باردار در صورت مشاهده علایم خطر با همکاران بهداشتی تماس بگیرند و اگر تست آنان مثبت شد به توصیه همکاران بهداشتی و دستورات قرنطینه ای توجه کنند و اگر بخواهند در این زمینه سهل انگاری کنند در معرض بالای خطر خواهند بود چرا که سیستم ایمنی بدن آنان پایین تر است.

مادران باردار کرمانشاهی بیش از ۱۷ هزار مرتبه غربالگری شده اند

در پایان مدیرسلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ایرنا گفت: نزدیک به ۱۲ هزار مادر باردار در استان وجود دارد که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۶۹ مرتبه غربالگری شده اند و اکثر این مادران دوبار غربالگری را انجام داده اند.

«مهرانگیز جمشیدپور» ادامه داد: مادران باردار همانند دیگر شهروندان باید در روزهای کرونایی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، برای ابتدای بارداری انجام هیچ‌گونه تست خاصی در زمینه کرونا نیاز نیست و تنها زوجین از نظر عدم ابتلا به این ویروس باید اطمینان داشته باشند و اگر علایمی نداشته و مشکوک نباشند نیاز به انجام تست نیست.

زنان باردار در خانه بمانند

وی اضافه کرد: برنامه ریزی برای اقدام به بارداری در روزهای کرونایی همانند شرایط عادی است مادران باید حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

این مسوول ادامه داد: یک زن باردار در گروه آسیب پذیر برای ابتلا به کرونا قرار می گیرد از همین رو باید همه شرایط بهداشتی را رعایت کند و تا حد امکان از منزل خارج نشود و آنقدر این موضوع مهم است که پایگاه های بهداشتی ما، به بانوان باردار توصیه می کنند که هشت بار مراجعه را به چهار بار مراجعه حضوری برای معاینه کاهش دهند.

جمشیدپور با تاکید براینکه مادران باردار باید تمام جوانب بهداشتی را رعایت کنند، اضافه کرد: در صورت مشاهده کوچکترین علایم مشکوک باید با مامای مربوطه تماس بگیرند چراکه ماماهای ما با مادران زیرپوشش به تشکیل گروه های مجازی اقدام کرده اند.

این مسوول ادامه داد: در صورتی که مادر به ویروس کرونا مشکوک باشد پس از مشورت با ماما برای انجام تست «پی.سی.آر» رهنمون می شود که در صورت مثبت بودن تست باید به ۱۴ روز قرنطینه برود که پس از بهبودی به زندگی عادی باز می گردد.

وی یادآور شد، مادر در دوران قرنطینه توسط مامای مرکز کنترل می شود و داروهای مورد نیاز توسط متخصص عفونی برای وی تجویز می شود و در صورت نیاز به بیمارستان اعزام می شوند.

۱.۲ دهم درصد مادران باردار کرونا دارند

مدیرسلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: ۱.۲ دهم درصد از مادران باردار استان به کرونا مبتلا شده اند و مرگ مادر باردار به دلیل این ویروس نداشته ایم.

وی رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، داشتن تغذیه مناسب و ارتباط موثر با پایگاه بهداشتی و درمانی را در زمان بارداری ضروری و موثر دانست.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۴۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۰ تیر ۱۳۹۹) و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۳۵ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته،۱۴۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

گزارش از زهره کریم زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان