کتاب طنز «فراکسیون آی نَفَس‌کِش» منتشر شد


کتاب طنز «فراکسیون آی نَفَس‌کِش» منتشر شد

تبریز - ایرنا - کتاب «فراکسیون آی نَفَس‌کِش»، منتخبی از یادداشت‌های طنز «فرهاد باغشمال» در روزنامه سرخاب و هفته نامه آذر پیام در فاصله سال‌های 86 تا 88 شمسی، به بازار نشر آمد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، کتاب «فراکسیون آی نفس کش» شامل ۳۰ یادداشت طنز است که در قطع رقعی توسط «انتشارات شانی» در تیراژ نوبت اول ۱۰۰۰ نسخه، در بهار ۱۳۹۹ و به قیمت روی جلد ۲۵۰.۰۰۰ ریال منتشر شده است؛ ویراستاری و انتخاب مطالب «فراکسیون آی نفس‌کش» را خانم دکتر لیلاحسین‌نیا انجام داده و طرح روی جلد آن از جابر اسدی است.

توجه به طنز ژورنالی ،دغدغه اصلی نگارنده است و آن طور که در معرفی انتشار کتاب «فراکسیون آی نَفَس‌کِش» در پیج شخصی نویسنده عنوان شده «در انتخاب مطالب تلاش بر این بوده تا علاوه بر مراعات تاریخ مصرف موضوعی سوژه‌ها، بار اجتماعی بر سایر بارها!! سنگینی کند، هر چند که سیاست مَلَس طنزنویسی است».

نویسنده همچنین در مقدمه کتاب با عنوان «درباره این وجیزه» به زبان کنایه و طنز، تکلیف خود را با مخاطبان روشن کرده است و عقیده خود درباره ماموریت طنز را هرگز قهقهه مخاطبش نمی‌داند؛ در بخشی از این مقدمه می‌خوانیم:

«... باری عجالتا هنگام مطالعه، حتما لیوانی آب خنک کنار دست‌تان باشد. شاید مُخ‌تان داغ کرد، شاید دل‌تان سوخت و البته شاید اصلا کَک‌تان هم نگزید!... در هر صورت کار از محکم کاری عیب نمی‌کند، لیوانی آب خنک کنار دست‌تان، کسر شَان نمی‌آورد.

و بعد این‌که در مورد این نوشته‌ها و از این دست مرتکبات(!)خودم، خیلی فکر کردم که آیا واقعا ارزش کتاب شدن دارد یا نه؟ همان‌گونه که در ابتدا گفتم؛ خودم همه طنز نوشته‌های مطبوعاتی‌ام را صرفا یک تجربه با تاریخ و زمان مشخص می‌دانم. ولی برخی دوستانِ نویسنده و باتجربه این عرصه، در کنار تشویقم، معتقدند که همین طنزها با تاریخ‌های مشخص دلیلی بر ضرورت مکتوب شدن‌شان است و چه بسا نمونه چاپ آثاری از این قبیل، بعدها قضاوت آثار طنز با اقتضائات زمانی مشخص را سهل‌تر کند. باری هر چه هست، چیزی در مایه‌های آش خاله است که در هر حال به پای‌تان نوشته خواهد شد. اگر هم به مذاق‌تان خوش نیامد که در بالا عرض کردم لیوانی آب خنک نوش جان فرمایید!»

کتاب «فراکسیون آی نَفَس‌کِش» از چند روز قبل به پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها آمده و بنا بر اعلام مدیر انتشارات «شانی»، امکان خرید اینترنتی آن نیز فراهم شده است.

فرهاد باغشمال، از روزنامه نگاران و طنزنویسان جوان و خوش ذوق تبریزی است که نوشته هایش در روزنامه سرخاب و هفته نامه آذرپیام و نیز فضای مجازی آذربایجان شرقی، مخاطبان فراوانی دارد.

وی پیش از این کتابی نیز در زمینه فرش تبریز در موسسه مطبوعاتی سخن نگاران طوبی منتشر کرده و مجموعه ای از مصاحبه با فعالان هنر نمایش آذربایجان را نیز در دست انتشار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟