زمینه های ظهور جریان های منحرف مهدوی و راه های مقابله آنها


زمینه های ظهور جریان های منحرف مهدوی و راه های مقابله آنها

حجت الاسلام والمسلمین ربانی ضمن تشریح و توضیح زمینه های ظهور جریان های منحرف مهدوی و راه های مقابله آنها تأکید کرد که ورود به جریان های منحرف مهدوی نتیجه عدم معرفت امام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مثال معروفی وجود دارد که همیشه در کنار کالاها، انسان ها و به طور کلی هرچیز ناب و خالصی، مواردی تقلبی، ساختگی و ظاهری درست می‌شود که سعی در اغوا و فریب مردم دارد.

مهدویت یکی از جریان های مترقی و رو به جلوی اسلامی است که مایه امیدواری قاطبه مذاهب اسلامی به ویژه شیعه محسوب شده است تا جایی که بسیاری از مظلومان و مستضعفان و بیچارگان عالم دل به زمانی خوش دارند که مردی از تبار آسمان آمده و زمین را پس از ظلم و جور، از عدالت و انسانیت پر کند.

حال در کنار این جریان قوی و مترقی، در طول تاریخ همواره گروه ها، جریان ها و احزابی به وجود آمده اند که بدون هیچ سند و مدرکی یا خود را مدعی اصل مهدی موعود(عج) دانسته اند یا به نوعی در صدد اثبات ارتباط مستقیم با آن خورشید پشت ابر برآمده اند و متأسفانه توانسته اند افرادی را نیز با خود همراه کنند.

جریان احمدالحسن یمانی یکی از این جریان های منحرفی است که چند سالی است با به کار گیری ظواهر برخی از احادیث و مطالب غیر مستند، خود را مدعی ارتباط و حتی فرزندی امام زمان(عج) معرفی کند؛ جریانی که کم و بیش از اقشار مختلف مردم، انسان هایی ساده لوح و زودباور را با خود همراه کرده و عقل نداشته آنها را شستشو داده است.

به طور کلی و با توجه به اهمیت این مسأله و شناخت اهداف، زمینه های پیداش و شیوه های مقابله با این جریان های انحرافی با حجت الاسلام والمسلمین «محمدتقی ربانی» گفت‌وگویی تفصیلی ترتیب داده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در کارنامه علمی و اجرایی خود مدیریت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را داشته و هم اکنون به عنوان عضویت هیأت علمی این پژوهشکده و مدیریت امور پژوهشی حوزه های علمیه خواهران فعالیت می‌کند، وی همچنین از اساتید حوزه و دانشگاه به ویژه در عرصه مهدویت محسوب می‌شود و سال ها از محضر اساتید بزرگ حوزه از جمله حضرت آیت الله وحید خراسانی کسب فیض کرده است.

متن گفت‌وگو با این استاد حوزه و دانشگاه به این شرح است:

سلام علیکم؛ در ابتدا بفرمایید که چرا جریان های خرافی و منحرف در کل تاریخ ظهور کرده اند؟

علیکم السلام و رحمةالله. در رابطه با جریان های انحرافی که این ها چگونه به وجود می آید و علت پیدایی آن ها چیست به صورت کلی می‌شود گفت ما همیشه در مقابل آن ارزش های اصیل و گوهرهای گرانبها، یک سری بدلیات و عرصه های باطل و انحرافی داریم.

بنابراین، این یک امر پذیرفته شده است که همیشه در کنار روشنایی ها، ظلمت هایی یا در کنار درهای گرانبها، یک خر مهره های ضد ارزشی داریم.

یک امر هرچه قدر مهم باشد طبیعتا این مسأله وجود دارد، شما ببینید حتی برای خدای متعال که همه ارزش ها و خوبی ها به ایشان برمی گردد شریک قائل شده اند و برای اجسام بی ارزش و پست مثل چوب و سنگ تا برخی حیوانات و برخی انسان ها ادعای خدایی کرده اند یا در مورد انبیاء همواره مدعیان دروغینی وجود داشته است.

در مهدویت و ظهور مدعیانی در این حوزه نیز باید گفت که مهدویت حوزه ای بسیار ارزشمند و مؤثر است و حیات و نور و روشنایی است، از این رو برای یک سری شیادان و دشمنان انسان ها یک فرصت و بازاری به وجود می آید، تا از آن برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده کنند.

به عقیده شما علت پیدایش این جریان های انحرافی و عامل ظهور منحرفان به ویژه در حوزه مهدویت چیست؟

بنده فکر می کنم یکی از آنها بی پناهی و بی صاحب بودن است، طبیعتا هرکجا افراد از صاحب شان جدا می شوند به دام گرگ ها و دشمنان گرفتار می شوند که فرقی نمی‌کند این بی صاحب بودن و رها بودن برای چه افرادی با چه سطحی از علم و دانش صورت بگیرد، چه تعداد افراد عالمی بودند که در خانه های مبارکی هم رشد پیدا کردند، ولی صاحب خود را گم کرده و گرگ ها آنها را شکار کردند.

چیزی که خیلی روی آن توصیه داریم این است که اجازه ندهیم افراد در جامعه از صاحب و مولای خودشان جدا بشوند که در غیر این صورت یک سری افراد به وجود می آیند و عده ای را فریب می دهند، این مسأله مخصوصا در این دوره ها که خیلی فضا آلوده است و مطالعات گمراه کننده و شبهه ناک پیش آمده مجال خوبی است که طرف را به اشتباه بیاندازند و از صاحب اصلی جدا کنند.

در کنار این مسائل یک سری عوامل می‌تواند معدّ یا تشدید کننده کار باشد؛ یعنی به عبارت دیگر علاوه بر این که بی صاحب شدن و بی صاحبی می‌تواند نقطه اصلی و کانونی این تحلیل باشد، در کنار آن یک سری نکاتی می‌تواند آن را تشدید کند که یکی از آنها جهل به معارف و ارزش هایی است که ما به آن ارزش ها توجه داریم؛ تعبیر رهبر معظم انقلاب در این گونه موارد آن است که بصیرتی که لازم است وجود ندارد و چه بسا طرف دارای یک سری دانش هایی هست ولی جاهل از شناخت نوری است که می‌تواند انسان را از پیچ ها و عقبه ها عبور بدهد.

در این جا نکته بعدی فقر است، یکی از عوامل اصلی پیدایش بهائیت نیز فقری بود که بعد از آن زمان بعد از جنگ ایران و شوروی به وجود آمد و یکی از آثار جنگ جهانی این بود که جامعه دچار یک فقر وحشتناکی شده بود و مردم دنبال پناه و گشایشی بود.

چرا برخی از افراد تحصیل کرده و بعضا حوزوی درگیر این گونه جریانات شده اند؟

مسأله مهمی که در این جا باید به آن اشاره کنیم، رعایت نکردن احتیاط ها و تقوایی است که این مسأله در انحراف و به باطل کشیده شدن افراد نقش اساسی دارد؛ ما از اساتید خودمان در حوزه علمیه که از آیات و روایات برداشت شده است خیلی می شونیم که می فرمایند: «فاحتط لدینک» یعنی در امور دینی خود احتیاط کند.

عدم توجه به یک سری رعایت های حوزه های شبهه ناک و عرصه های باطل موجب می‌شود که اگر انسان ورود کند به هلاکت می افتد، برخی از حوزویانی که درگیر جریان یمانی شده اند طبق برخی از گزارش های معمولا کسانی بوده اند که یک مقداری به یک سری حدود ها و تحفظات چندان توجهی نمی کردند و یک سری باورهایی که باید با دقت و احتیاط مطرح کنند، به راحتی می گفتند و رد می شدند.

مثلا در یکی از مدارس علمیه قم فردی از جریان یمانی ظهور و بروز کرده که امروز به عنوان قطب جریان های انحرافی دجال بصری مطرح است؛ وقتی من با مدیر مدرسه صحبت می کردم می گفت همین شخص قبل از ورود به این مسائل قائل به تحریف شدن قرآن بود، بنابراین غالبا این اشخاص به یک سری عرصه های شبهه ناک و حوزه هایی که باید با دقت و احتیاط وارد شد، چندان بهائی نمی دادند و در ادامه درگیر این جریانات شده اند.

یک مسأله ای که همه بزرگان ما قائل هستند همین است که کتاب آسمانی پیش روی ما همان قرآنی است که خود خداوند حفظ آن را برعهده گرفته است؛ حال یک نفر به راحتی رأی به تحریف آن می دهد، در نتیجه به خاطر همین موجب می‌شود که در یک چاله و انحراف و دره ای بیافتد و دستش از دست صاحبش جدا بشود.

به هرحال این ها نکته هایی است که باید به آن توجه کنیم و ما خودمان در حوزه خیلی به افرادی که در این عرصه ها فعالیت می‌کنند و مباحث مهدوی را دنبال می‌کنند، به رعایت ها توصیه کنیم.

چه توصیه و پیشنهادی دارید تا مردم و علاقه مندان به امام زمان(عج) درگیر این جریانات نشوند؟

به عقیده من رعایت همان احتیاط ها و دقت ها انسان را نجات می دهد، آیت الله اشتهاری می فرمودند: توقف های مرحوم مرحوم محقق حلی در کتاب شرایع بیشتر از فتاوای ایشان است چون بنا نیست که همیشه فتوا بدهیم و بگوییم ما تمام دنیا و آخرت مردم را فهمیده ایم، بله در حدی وظیفه داریم که باید تلاش کنیم و اجتهاد کنیم ولی باید دقت و احتیاط وارد شویم.

مدعیان مثل گروه فرقان که جنایات زیادی کرد، دلیل اصلی انحرافشان مرز شکنی ها و عدم توجه به احتیاطات و دقت ها بود و همین ها یک سری فضا برای طمع از سوی دشمنان ایجاد کرد، بنابراین دست این افراد از دست صاحبش جدا شد؛ برای تقریب به ذهن می توانیم به این مسأله اشاره کنیم که شما در برنامه راز بقا دیده اید که هرگاه بچه هر موجودی یک لحظه از مادر جدا می‌شود دشمن او را می برد.

به ما همیشه گفته اند که انسان بدون امام زمان(عج) مشرک شده و مرگ او مرگ شرک آلود است چون طبق روایت پیامبر گرامی اسلام(ص) «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» مرگ در جاهلیت یعنی مرگ بدون اسلام یا مرگ همراه با کفر، بنابراین به ادله نقلی و عقلی و به ضرورت باید همیشه تلاش کنیم ارتباط خود را با منبع اصلی فیض یعنی خود وجود مقدس و نازنین امام زمان(عج) برقرار کرده و از افرادی که مدعی ارتباط با ایشان هستند ولی هیچ رنگ و بویی از امام زمان(عج) نبرده اند، دوری کنیم که در این صورت قطعا نجات پیدا خواهیم کرد.

شما برای مقابله با این جریانات پیشنهادی دارید؟

یکی از مهمترین ابزارهایی که آنها دارند این است که آنها خیلی از اوقات از خودشان قدرت نشان می دهند و بقیه را ضعیف و ناتوان می‌دانند و همین مسأله باعث شده که برخی نتوانند در برابر آنها موضع گیری کنند ولی باید بدانیم که باطل نابود شدنی است و ما در این جا با توجه به این که با حق ارتباط داریم انشاءالله بر آنها غالب می شویم.

در مواردی که این جریانات به ویژه جریان دروغین یمانی به آن تمسک می‌کنند یک سری استفاده هایی است که می‌تواند با هیجانات ما هماهنگ باشد؛ به عنوان مثال یک سری مثال ها و آثار را از سوی این جریان می بینیم که مطابق با بی تابی و تنهایی ما در دوران غیبت است و در نتیجه نسخه هایی که تجویز می‌شود بسیار در توسعه پیدا کردن و سرایت کردن خطرات این جریان به ما مؤثر است، بنابراین همچنانکه باید نسبت به آمدن حضرت بی تابی داشته باشیم از طرف دیگر باید چنان استوار باشیم که به قول حضرت آیت الله صافی گلپایگانی حتی اگر دوران ظهور ده هزار سال تأخیر بیافتد امید خود را از دست ندهیم و مأیوس نشویم.

در ارتباط با این جریانات قبل از این که هرگونه پذیرشی داشته باشیم باید به احادیثی مراجعه کنیم که دستور می دهد «در حوادث آخرالزمان به نائبان امام زمان(عج) و کسانی که امر دین را برعهده دارند رجوع کنید»؛ از این رو در خیلی از مسائلی که اتفاق افتاده و این جریانات گفته اند نشانه ظهور است هیچ کدام از مراجع و بزرگان دین نه تنها آن را تأیید نکرده بلکه مقابله کردند و به اصطلاح در این مورد ردع وارد شده است.

تمام این مدعیان بلا استثناء همه این را می‌گویند که ما از جانب امام زمان(عج) مأموریت داریم مراجع را از بین ببریم چون آنها مانع ظهور هستند و مهمترین وظیفه خودشان را دشمنی با مراجع تقلید، فقها و ولی فقیه اعلام می‌کنند.

مدعی بصری در مورد حضرت آیت الله سیستانی العیاذ بالله ایشان را دجال می‌داند و یکی از مهمترین برنامه های آنها این است که ارتباط فرد را با مراجع و حوزه قطع کنند، گاهی حتی خود فرد در حوزه است و حضور فیزیکی دارد ولی او را در مقابل مراجع قرار می دهند. بنابراین باید سعی کنیم ارتباط مردم را با مرجعیت و حوزه ها مورد تأکید قرار بدهیم و حتی من خودم در این ایام می گفتم دعاهایی خوانده شود که مراجع نقل کرده اند.

چطور می توانیم ارتباط قلبی خود را با امام زمان(عج) حفظ کنیم و از راه حق منحرف نشویم؟

حضرت آیت الله وحید می فرمودند: هر روز دست را روی سینه بگذارید و هفت بار سوره حمد و هفت مرتبه آیه الکرسی بخوانید و شب ها نیز همین طور عمل کنیدچراکه این ها در حفظ ارتباط قلبی با حضرت ولی عصر(عج) مؤثر است.

خواهشی که داریم این است که دو کار را مورد توجه قرار بدهیم اول این که معرفت خود را به امام زمان(عج) افزایش بدهیم چون شناخت های ما نسبت به ایشان شناخت پدر و مادری و کلی است، این نوع شناخت جواب گو نیست به همین جهت باید در این مورد بیشتر مطالعه کنیم از جمله کتاب ها و آثار خوبی در مورد امام زمان(عج) منتشر شده است که به طور ویژه به شخص ایشان و به ویژه وظایف منتظران پرداخته است.

مطالعه و افزایش معرفت، ما را نسبت به امام زمان(عج) و رعایت کردن حق ایشان و انجام وظایف خود محکم می‌کند و نکته بعدی این است که ما باید در اطاعت امام زمان(عج) کوشا باشیم؛ البته اطاعت مبتنی بر یک محورهایی است که اولا بدانیم امام زمان(عج) امام مفترض الطاعه است، این را نصب العین قرار بدهیم و هرکجا از اطاعت او خارج شدیم برگردیم چون در غیر این صورت بی دین می شویم و ثانیا ایشان را شاهد و ناظر بدانیم چون اعتقاد داریم که اهل بیت(ع) بر اعمال ما شاهد هستند.

در این وضعیت که جاهلیت مدرن به دین هجمه کرده است و انواع و اقسام ابزارها را در تعرض به دین و معارف و مسائل دینی شاهد هستیم که اردوگاه استکبار ایجاد کرده است، باید بدانیم همه این ها بر قلب امام زمان(عج) سخت است و ایشان در این شرایط مظلوم هستند، از این رو باید مظلوم بودن ایشان را در نظر بگیریم و بدانیم که اعمال ما بر ایشان عرضه می‌شود.

امروز در هند و برخی نقاط دیگر چه برخورد سختی با مسلمان ها صورت می گیرد و تهمت هایی زده می‌شود که درد است و به قلب امام زمان(عج) همچون تیری وارد می‌شود و در این مظلومیت هر فردی به عنوان شیعه و پیرو امام زمان(عج) باید بینید که چه بکند و چه تکلیفی دارد.

تشکر داریم از این که فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید؛ در پایان اگر نکته ای مانده است بفرمایید.

بنده هم از شما و فعالان عرصه مهدویت تقدیر و تشکر دارم و در پایان تأکید می کنم که یکی از مهمترین وظایف این است که تمام سعی و همت خود را برای قرار گرفتن در رکاب حضرت به کار بگیریم و جامعه را به طرف ظهور و آمادگی برای آمدن حضرت مهیا کنیم.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه