ارشاد ناامیدمان کرد/ کرونا 50 درصد از هنرجویانمان کاست/ آموزش آنلاین برای مبتدیان جواب نمی‌دهد


ارشاد ناامیدمان کرد/ کرونا 50 درصد از هنرجویانمان کاست/ آموزش آنلاین برای مبتدیان جواب نمی‌دهد

سرپرست گروه «راست موغام تبریز» درباره فعالیت‌های فعلی گروهش می‌گوید: تصمیم‌مان این است آثاری را تولید کنیم که توسط استادان بنام و قدیمی چون استادان سلیمی، بیگجه‌خانی و شاریان ساخته شده‌اند و در حال فراموشی‌‌اند یا فراموش شده‌اند. قصدمان این است لااقل از هر استاد یک قطعه را انتخاب و بازآفرینی کنیم.

سرپرست گروه «راست موغام تبریز» درباره فعالیت‌های فعلی گروهش می‌گوید: تصمیم‌مان این است آثاری را تولید کنیم که توسط استادان بنام و قدیمی چون استادان سلیمی، بیگجه‌خانی و شاریان ساخته شده‌اند و در حال فراموشی‌‌اند یا فراموش شده‌اند. قصدمان این است لااقل از هر استاد یک قطعه را انتخاب و بازآفرینی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از شیوع بیماری کرونا در اواخر بهمن‌ماه در کشور و تدام آن وزارت بهداشت با تببین و ارائه دستوراالعمل‌های بهداشتی برای مهار این بحران تلاش بسیاری کرده است. در ابتدای بحران قرنطینه‌های خانگی راهی برای جلوگیری از شیوع بیماری بود اما این روند به دلایل بسیار در طولانی مدت راه‌حلی موثر نبود. زیرا به دلیل نبود حمایت‌های لازم از سوی دولت و دیگر نهادهای ذیربط عموم مردم برای ادامه زندگی و ارتزاق مجبور به ترک منازل شدند. هنر نیز از وضعیت مذکور مستثنی نبوده است. از اواخر بهمن‌ماه و اوائل اسفندماه سال کنسرتی برگزار نشده و همین موضوع باعث بیکاری خوانندگان و نوازندگان بسیاری شده است. از طرفی تمام آموزشگاه‌های موسیقی در ابتدای شیوع بیماری تعطیل شدند و چندی بعد، پس از ایجاد دستورالعمل‌های بهداشتی و با رعایت فاصله‌‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت بهداشت‌های فردی آغاز به کار کردند. البته بازگشایی آموزشگاه‌ها نیز دردی از مالکان و مدرسان دوا نکرده، زیرا اغلب هنرجویان ترجیح می‌دهند برای حفظ سلامت خود همچنان در محیط‌های عمومی حاضر نشوند. در این میان فعالان عرصه موسیقی در شهرستان‌ها و مالکان و مدرسان آموزشگاه‌ها نسبت به پایتخت‌نشینان وضعیت بدتری دارند. وزارت ارشاد برای جبران ضرر هنرمندان و آموزشگاه‌ها تمهیدی نیاندیشیده و این عدم توجه کار اهالی موسیقی را سخت‌تر کرده است، زیرا در نهایت آنها هستند که به لحاظ مالی و معنوی متضرر خواهند شد، چه بسا اینکه تاکنون نیز ضربات جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف موسیقی کشور وارد شده است.

ارشاد ناامیدمان کرد/ کرونا 50 درصد از هنرجویانمان کاست/ آموزش آنلاین برای مبتدیان جواب نمی‌دهد

شهریار صدیق باهران (موسیقی‌دان، مدرس موسیقی و سرپرست گروه «راست مغام» تبریز») که در زمینه آموزش نیز فعال است درباره فعالیت‌های گروه و اوضاع آموزشگاهش گفت: وضعیت فعلی و بیماری کرونا تاثیر بسیاری بر فعالیت‌های آموزشگاه داشته است. شما حساب کنید، سه ماه به طور کامل تعطیل بوده‌ایم و پس از بازگشایی نیز فقط توانسته‌ایم چهل تا چهل و پنج درصد هنرجویان را مجددا جذب کنیم و باقی آنها که تعدادی از آنها بچه‌ها و خانم‌ها هستند، حاضر نیستند به آموزشگاه بیایند زیرا با توجه به اخبار و آماری که از رسانه‌ها ارائه می‌شود، واقعا از بیماری می‌ترسند.

صدیق درباره نحوه فعالیت‌های گروه موسیقی «راست مغام تبریز» گفت: قاعدتا طی شرایط فعلی و وجود بیماری کرونا فعالیت‌های صحنه‌ای نداریم و این امر امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: برای استمرار فعالیت‌های‌مان به اتفاق اعضای گروه «راست موغام تبریز» مشغول ضبط و آماده‌سازی قطعاتی هستیم.

این آهنگساز درباره وضعیت تمرینات گروهش گفت: اعضای گروه را تقسیم‌بندی کرده‌ایم و تمریناتمان را بخش به بخش پیش می‌بریم و تلاشمان این است به صورت کلی در جایی جمع نشویم تا به این ترتیب سلامت اعضای گروه حفظ شود.

سرپرست گروه موسیقی «راست موغام تبریز» که ساکن تبریز است، درباره بحران کرونا در این شهر گفت: متاسفانه شهر ما نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران درگیر بیماری کرونا است و وضعیت خوبی ندارد و آمار مبتلایان بالا رفته است. طی این روند اغلب شاغلان بر سر کارهای‌شان حاضر می‌شوند و همین اتفاق باعث شلوغی منطقه شده و در انتقال و شیوع بیشتر بیماری موثر است. در این میان برخی از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و بعضی دیگر خیر.

صدیق که در بخش آموزش نیز فعال است و در آموزشگاهش به تعلیم هنرجویان موسیقی می‌پردازد درباره فعالیت‌هایش در این زمینه گفت: آموزشگاه ما در سه ماهه اول شیوع بیماری کرونا به طور کامل تعطیل بود و از اول خردادماه فعالیت‌ خود را از سر گرفته است.

وی درباره نحوه فعالیت‌های آموزشگاهش پس از بازگشایی دوباره گفت: پس از بازگشایی مجدد آموزشگاه به دلیل رعایت اصول بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع بیماری و سلامت متقاضیان کلاس‌‌های گروهی را به طور کامل لغو کرده‌ایم و فقط کلاس‌های انفرادی‌مان برقرار است و برگزار می‌شود.

صدیق گفت: از آنجایی که آموزشگاه به خودمان تعلق دارد، مدیریت و کنترل مسائل مهمی چون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پایبند ماندن به فاصله‌گذاری اجتماعی در آن امکان‌پذیر است.

این مدرس موسیقی درباره تمهیدات صورت گرفته برای حفظ سلامتی معلمان و هنرجویان آموزشگاهش گفت: به هنرجویان سپرده‌ایم که تنها به آموزشگاه بیایند و با خودشان همراه نیاورند و تلاش کنند و فقط به اتفاق استاد در کلاس‌ها حضور یابند. به اضافه اینکه از آنها خواسته‌ایم ضمن رعایت فاصله‌ها هرچند ساعت یکبار وسائلشان را ضدعفونی کنند. حتی از آنها خواسته‌ایم حتما به جز پیانو که حملش امکان‌پذیر نیست ساز خودشان را به کلاس بیاورند. ساز پیانوی آموزشگاه نیز هرچند ساعت یکبار به صورت کامل ضدعفونی می‌شود. به هرحال تا آنجا که از دستمان بر می‌آید اصول بهداشتی را رعایت خواهیم کرد.

این مدرس موسیقی درباره کم و کیف شیوه آموزش آنلاین که پس شیوع بیماری کرونا در میان آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی عمومیت یافته‌ گفت: به طور کلی نمی‌توان بچه‌های مبتدی را توسط شیوه آنلاین و مجازی آموزش داد و آنها نیز با این روش به نتیجه نخواهند رسید. طی تجربیاتم می‌توانم بگویم آموزش آنلاین و مجازی به درد بچه‌هایی می‌خورد که در نوازندگی و اجرا به سطح قابل قبولی رسیده‌اند. برای این دسته از هنرجویان توضیح تصویری درس قابل درک خواهد بود و متوجه توضیحات و خواسته‌های استادان خواهند شد.. بازهم تاکید می‌کنم که هنرجویان مبتدی نمی‌توانند از آموزش آنلاین و فضای مربوط به آن استفاده کنند و پروسه یادگیری را پشت سر بگذارند. آنها باید به سطح قابل قبولی رسیده باشند. به اضافه اینکه برخی مقولات باید به صورت حضوری آموزش داده شوند. به طور مثال استاد باید بر نحوه گرفتن ساز و نوازندگی شاگرد نظارت داشته باشد و این روند جز آموزش به شیوه حضوری میسر نخواهد بود.

صدیق در ادامه گفت: حتی برای ضبط قطعاتی که توسط خودم و اعضای گروه تولید می‌شوند نیز بچه‌ها را یک به یک به استودیو دعوت می‌کنم. به این ترتیب که نت‌های مربوطه را در اختیارشان می‌گذارم و آنها تمرین می‌کنند و سپس برای ضبط به استودیو می‌آیند.

وی در پاسخ به این سوال که ادامه بحران کرونا چه تاثیری بر نحوه فعالیت هنرمندان و آموزشگاه‌های موسیقی خواهد داشت، گفت: وضعیت فعلی تاثیر بسیاری بر فعالیت‌های آموزشگاه داشته است. شما حساب کنید، سه ماه به طور کامل تعطیل بوده‌ایم و پس از بازگشایی نیز فقط توانسته‌ایم 40 تا چهل درصد هنرجویان را مجددا جذب کنیم و باقی آنها که تعدادی از آنها بچه‌ها و خانم‌ها هستند، حاضر نیستند به آموزشگاه بیایند زیرا باتوجه به اخبار و آماری که از رسانه‌ها ارائه می‌شود، واقعا از بیماری می‌ترسند. درست است که برخی از شهروندان اصول بهداشتی را در شرایط فعلی رعایت نمی‌کنند و بدون ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به خیابان‌ها می‌آیند اما برخی نیز نگران مبتلا شدنشان هستند. به هرحال این وضعیت باعث شده با نصف ظرفیت فعالیت‌های آموزشگاه را ادامه دهیم و نتوانتسیم پنجاه درصد دیگر را به حضور ترغیب کنیم.

صدیق با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ضررهای مالی آموزشگاه‌ها هیچ تمهیدی اندیشیده نشده است، گفت: متاسفانه اداره ارشاد اتفاق مثبتی را در این زمینه رقم نزده و چندین سال است که وضعیت همین است. حال در شرایط بحرانی فعلی از این نهاد انتظاری ندارم و به نوعی از آن ناامید شده‌ام.

وی درباره جزییات ضبط آلبوم توسط خود و اعضای گروهش گفت: به سراغ آثار قدیمی رفته‌ایم و تلاش داریم آنها را با تنظیم‌های جدید ارائه کنیم، که این آثار علاوه بر ضبط، توسط اعضای گروه روی صحنه‌ نیز اجرا خواهند شد. در بخشی دیگر از فعالیت‌هایمان نیز به سراغ آثار آهنگسازان اهل تبریز رفته‌ایم که برخی از آنها فوت کرده‌اند و در میان ما نیستند. در همین راستا، تصمیم‌مان این است آثاری را تولید کنیم که توسط استادان بنام و قدیمی چون استادان سلیمی، بیگجه‌خانی و شاریان ساخته شده‌اند و در حال فراموشی‌‌اند یا فراموش شده‌اند. قصدمان این است لااقل از هر استاد یک قطعه را انتخاب و بازآفرینی کنیم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه پروژه‌های در دست تولید گروه «راست موغام تبریز» تا پایان سال به سرانجام خواهند رسید، گفت: تا آنجا که بتوانیم و از دستمان برآید آثار منتخب را با تنظیمات جدیدتر ضبط خواهیم کرد تا به این ترتیب آن آثار با ارزش احیا شوند.

سرپرست گروه «راست موغام تبریز» در پاسخ به این سوال که آثار تولیدی در قالب آلبوم منتشر خواهد شد یا خیر،‌ گفت: آثار مورد نظر حدود پانزده، شانزده قطعه هستند و تلاشمان این است آنها را در قالب آلبوم تصویری و نماهنگ ارائه کنیم تا هم گروه تولید محتوا داشته باشد و برای‌مان بمانند و هم اینکه به دست علاقمندان برسد.

صدیق در پایان گفت: آلبوم تولیدی‌مان حامی مالی ندارد زیرا به طور کلی موسیقی‌های محلی حامی ندارند. شرکت‌ها و موسسات نیز موسیقی پاپ را حمایت می‌کنند زیرا برایشان سود مالی دارد و به واسطه این اتفاق خودشان را تبلیغ می‌کنند. لذا برای تولید آثار محلی و فولکوریک از جیب و وقت خودمان هزینه می‌کنیم. چند سالی است استودیوی کوچکی را در آموزشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم تا لااقل در هزینه این بخش صرفه‌جویی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری