«عیون اخبار الرضا» در «امام رضا(ع) از ولادت تا شهادت» ساده و روان شد


«عیون اخبار الرضا» در «امام رضا(ع) از ولادت تا شهادت» ساده و روان شد

یک نویسنده «امام رضا(ع) از ولادت تا شهادت» را یک نوع امام رضاشناسی دانست و گفت: خوانندگان این کتاب تا 80 درصد با جنبه های زندگی امام هشتم شیعیان آشنا می شوند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: علی بن موسی الرضا (ع)، امام هشتم شیعیان در یازدهم ذیقعده در مدینه به دنیا آمد. ابوالحسن ثانی، ابو علی و ابو محمد از کنیه های امام رضا (ع) است. از القاب ذکر شده برای ایشان می توان به صادق، صابر، صدیق، وفی، فاضل، رضی، نورالهدی، سراج الله، ولی المومنین و عالم آل محمد اشاره کرد. امامت امام هشتم(ع) مقارن با خلفای عباسی،هارون الرشید،امین و مامون بوده و ایشان در دوره زندگی خود با جنگ های داخلی و شورش های زیادی علیه حکومت مواجه شدند. کتابهای زیادی در مورد جنبه های مختلف زندگی امام رضا(ع) برای گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال نوشته و منتشر شده است. به بهانه سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) گفتگویی با «طاهر خوش» ترتیب دادیم. وی از نویسندگان کشورمان است که در حوزه مذهبی قلم می زند و کتابهای بسیاری در مورد ائمه اطهار (ع) نوشته است. یکی از این کتابها« امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» نام دارد. متن گفتگو بدین شرح است:

توضیحی در مورد کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» بدهید.

مرحوم شیخ صدوق کتابی با عنوان «عیون اخبار الرضا» نوشته است که یکی ازمعتبرترین منابع روایی شیعه است. ایشان نویسنده 300 کتاب است که یکی از آنها در مورد امام رضا(ع) است و «عیون اخبار الرضا» نام دارد. برخی از ناشران این کتاب ارزشمند را در یک جلد و بعضی دیگر آن را در دو مجلد منتشر کردند. بنده سالها پیش بنا به نظر مسئول انتشارات بهار دلها تصمیم گرفتم که کتاب «عیون اخبار الرضا» را به صورت روان و ساده برای جوانان بنویسم تا به نوعی این کتاب احیا شود.

کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» مشتمل بر چند صفحه و بخش است؟

این کتاب 112 صفحه دارد و شامل پنج فصل با عناوین شیخ صدوق، امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت، ثواب زیارت امام رضا (ع)، زیارتنامه همه امامان (ع) و کرامات امام رضا (ع) است.

این کتاب از سوی کدام انتشارات به چاپ رسیده و مخاطب آن بیشتر چه کسانی هستند؟

انتشارات بهار دلها « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» را منتشر کرده است. مخاطب این کتاب گروه سنی بزرگسال است. بنده تلاش کردم که طوری قلم بزنم که این کتاب برای جوانان جذاب ، خواندنی و کاربردی باشد.

استقبال از این کتاب چقدر بوده است؟

استقبال از کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» بسیار خوب بود. نخستین چاپ آن در سال 91 بود که تا سال 93 به چاپ هفتم رسید.

علت استقبال از کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» چیست؟

یکی از علت های استقبال این بود که سعی کردم کتاب را بسیار روان و سلیس بنویسم تا نسل جوان بتواند از آن استفاده حداکثری داشته باشند. چیدمان و قالب کتاب را نیز طوری نوشتم که برای جوانان قابل درک باشد یعنی تلاش کردم به گونه ای کتاب عیون اخبار الرضا را از حالت ادبیات سنگین خارج کردم و آن را ساده نویسی کنم.

مهم ترین ویژگی کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» چیست؟

مهمترین ویژگی این کتاب این است که مخاطبان 80 درصد با شخصیت و زندگی امام رضا(ع) آشنا می شوند. به گونه ای می توان گفت که این کتاب به نوعی امام رضا شناسی است. مخاطبان با مطالعه « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» با جنبه های مختلف زندگی امام رضا (ع) در ابعاد اخلاقی، مذهبی، اجتماعی، پزشکی و درمان، نماز و زیارت امام رضا(ع) آشنا می شوند.

در قسمتی از کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» آمده است: هارون در خواب مردی سیاه پوش دید که شمشیر در دست بالای سرش استاده و می گوید: موسی بن جعفر را آزاد کن وگرنه گردنت را با این شمشیر می زنم. هارون بیدار شد، دربان را طلبید و به او گفت: به زندان برو و موسی بن جعفر را آزاد کن. دربان به زندان رفت و به مسئول زندان گفت:خلیفه،موسی بن جعفر را فراخوانده است. او را آزاد کن. زندانبان فریاد زد: ای موسی!خلیفه تو را فراخوانده است. حضرت موسی بن جعفر(ع) گفت: «خلیفه تصمیم بدی در مورد من گرفته است که در این شب مرا فراخوانده است». آن حضرت نزد هارون رفت. هارون گفت: تو را به خدا قسم می دهم. آیا امشب دعا کرده ای؟ آن حضرت فرمود:« بله». هارون پرسید چه دعایی؟ آن حضرت فرمود:« چهار رکعت نماز خواندم و سر به آسمان بلند کردم و گفتم:«یا سیدی خلصتی من یده...». هارون گفت: خدا دعایت را مستجاب کرد. ای دربان او را آزاد کن.

گفتنی است، کتاب«امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» نوشته «طاهر خوش» مشتمل بر 112 صفحه در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه با قیمت ۷۰۰۰ تومان به مناسبت دهه کرامت از سوی انتشارات بهار دلها تجدید چاپ شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها