مشاوره آنلاین پانیک اتک (حملات پانیک)


مشاوره آنلاین پانیک اتک (حملات پانیک)

آیا تا به حال به طور ناگهانی دچار ترس و اضطراب بیش از حد شده‌اید؟ در این مقاله به بررسی علائم، درمان (مشاوره آنلاین) و نکات کمکی در مورد حملات پانیک و بیماری پانیک یا همان پانیک اتک می‌پردازیم.

صراط:

حمله پانیک ( پانیک اتک ) چیست؟

حمله پانیک، موج شدیدی از ترس بسیار غیرمنتظره و ناتوان کننده است. قلبتان می‌کوبد، قادر به نفس کشیدن نیستید و حس مرگ یا جنون به شما دست می‌دهد. حملات پانیک بدون هیچگونه هشداری می‌آیند و هیچ محرک واضحی هم ندارند. حتی در حالیکه آرام هستید یا به خواب رفته‌اید هم به سراغتان می‌آیند.

حمله پانیک (پانیک اتک) یک مرتبه ظاهر می‌شود و اغلب مردم آنرا به دفعات تجربه می‌کنند. حملات مکرر در موقعیت خاصی مثل رد شدن از روی پل یا سخنرانی در جمع ظاهر می‌شوند (به ویژه در موقعیتی که قبلاً هم باعث حمله پانیک شده است). به طور معمول در موقعیت محرک پانیک، خطر را حس کرده ولی قادر به فرار نیستید. این امر باعث ایجاد واکنش ستیز و گریز می‌شود.

با تجربه حملات پانیک باز هم می‌توانید حس شادکامی و سلامت را تجربه کنید. حملات پانیک می‌توانند بخشی از بیماریی دیگر مثل بیماری پانیک، ترس اجتماعی یا افسردگی محسوب شوند. این حملات، فارغ از دلیلشان قابل درمان هستند. برای کاهش یا حذف علایم پانیک، تجدید اعتماد به نفس و به دست گرفتن کنترل زندگی، راهبردهایی وجود دارد.

نشانه‌ها و علایم حملات پانیک در مشاوره آنلاین

نشانه‌ها و علایم حملات پانیک به طور ناگهانی ایجاد شده و در عرض 10 دقیقه به اوج می‌رسند. آن‌ها به ندرت بیش از یک ساعت طول کشیده و غالباً در طول 20 تا 30 دقیقه به پایان می‌رسند. امکان وقوع حملات پانیک در هر جا و هر زمانی وجود دارد. شاید در حال خرید، عبور از خیابان، رانندگی یا در حال لم دادم در خانه هستید که دچار حمله می‌شوید.

علایم حمله پانیک شامل موارد زیر هستند.

تنگی یا تندی تنفس تپش قلب درد یا ناراحتی در قفسه سینه لرزش حس خفگی حس جدایی از محیط اطراف یا احساسات غیرواقعی تعریق حالت تهوع یا آشفتگی معده حس ضعف و سرگیجه بی حسی یا گزگز شدن گر گرفتگی یا یخ زدگی ترس از مرگ، فقدان کنترل یا دیوانه شدن
حمله قلبی چه فرقی با پانیک اتک دارد؟

اغلب علایم حملات پانیک، جسمانی هستند. این علایم در اغلب اوقات آنقدر شدید هستند که حس حمله قلبی را به شما القا می‌کنند. در واقع بسیاری از افرادی که از پانیک اتک رنج می‌برند، بارها به پزشک یا اورژانس مراجعه می‌کنند تا درمان پزشکی مناسب برای این مشکل را دریافت کنند. مشخص نمودن دلیل احتمالی علائمی مثل تپش قلب در قفسه سینه یا تنگی نفس اهمیت دارد ولی پانیک به عنوان دلیل احتمالی این شرایط جسمانی نادیده گرفته می‌شود.

درمان نشانه‌ها و علایم پانیک اتک در مشاوره آنلاین

با اینکه برخی از افراد یک یا دو حمله پانیک را در طول زندگی تجربه می‌کنند و جایی هم برای نگرانی وجود ندارد؛ ولی برخی از افراد به بیماری پانیک مبتلا می‌شوند. حملات مکرر پانیک به همراه تغییرات رفتاری عمده یا اضطراب مستمر در مورد داشتن حملات بیشتر از جمله مشخصه‌های پانیک اتک هستند. در مشاوره آنلاین ابتدا علایم اختلال شما مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر علایم زیر را دارید؛ پس احتمالاً از بیماری پانیک رنج می‌برید:

تجربه مستمر حملات پانیک غیر منتظره که مرتبط با موقعیت خاصی نیستند نگرانی زیاد در مورد پانیک اتک بعدی رفتار متفاوت به خاطر حملات پانیک مثلاً از مکان‌هایی که قبلاً در آنجا دچار حمله شده‌اید، اجتناب می‌کنید

معمولا در مشاوره آنلاین به علایم اختلال پانیک توجه بیشتری می شود. با اینکه یک حمله تنها چند دقیقه طول می‌کشد؛ ولی اثرات ماندگاری دارد. اگر بیماری پانیک دارید؛ پس حملات مکرر پانیک در حکم یک ضایعه عمل می‌کنند. خاطره حاصل از ترس و وحشتی که در طول حملات تجربه کرده‌اید اثر منفی روی اعتماد به نفس شما داشته و زندگی روزمره شما را آشفته می‌کنند. این امر در نهایت علایم زیر را به همراه دارد:

اضطراب انتظار: در بین حملات پانیک به جای حس راحتی و دوست داشتن حالت طبیعی خودتان، حس اضطراب و تنش دارید. این اضطراب ریشه در ترس از حملات آتی پانیک دارد. این «ترس از ترس» در اغلب اوقات وجود دارد و تا حد زیادی ناتوان کننده است. درمانگر در مشاوره روانشناسی آنلاین از شما می خواهد میزان اضطراب خود را در موقعیت مختلف بر اساس درصد تعیین کنید. بر اساس میزان اضطرابی که تجربه می کنید مشاوره آنلاین شاید به شما پیشنهاد دهد که از تمرینات آرام سازی عضلانی استفاده کنید. البته در مشاوره آنلاین معمولا درمانگر فایل صوتی ضبط شده ای را به شما می دهد تا به کمک آن تمرینات خود را انجام دهید. اما در مشاوره حضوری درمانگر در جلسه تمرین ریلکسیشن را با شما انجام می دهد. ترس اجتنابی: از موقعیت یا محیط‌های خاصی اجتناب می‌کنید. این اجتناب مبتنی بر این باور است که موقعیت اجتنابی در گذشته باعث حمله پانیک شده است. شاید هم از جاهایی اجتناب می‌کنید که امکان فرار یا کمک گرفتن در آنها در صورت بروز حمله پانیک دشوار است. ترس اجتنابی در شرایط حاد به آگورا فوبیا یا همان گذر هراسی تبدیل می‌شود.

پانیک اتک با گذر هراسی

گذر هراسی (agoraphobia) شامل ترس از مکان‌های عمومی و فضاهای باز است. با این حال می دانیم که گذر هراسی مجموعه‌ای از حملات پانیک است. با اینکه گذرهراسی در هر زمانی به وقع می‌پیوندد ولی معمولاً در اولین سالی که حملات مکرر پانیک را تجربه می‌کنید؛ ظاهر می‌شود.

اگر مبتلا به گذر هراسی هستید؛ پس از وقوع حمله پانیک در موقعیتی که فرار از آن دشوار است یا حضور در آن برایتان شرم آور است، می‌ترسید. همچنین از حملات پانیک در موقعیتی که کمک گرفتن برایتان میسر نیست هم می‌ترسید. به خاطر این ترس‌ها از موقعیت‌های بیشتر و بیشتری اجتناب می‌کنید. در مشاوره روانشناسی آنلاین درمانگر به شما کمک می کند بتوانید به مرور با این موقعیت های هراس آور مواجهه شوید.

در مشاوره آنلاین برای درمان گذر هراسی ابتدا از فرد خواسته می شود موقعیت هایی که در آن ها به دلیل ترس اجتناب می کند را لیست کند. برای مثال ممکن است شما از موارد زیر اجتناب می‌کنید:

مکان‌های شلوغ مثل فروشگاه‌ها یا مجموعه‌های ورزشی اتوبوس‌ها، هواپیماها، مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی گردهمایی‌های اجتماعی، رستوران‌ها یا سایر مکان‌هایی که ابتلا به حمله پانیک در آنها شرم آور است. ورزش در مکان‌هایی که باعث تحریک حملات پانیک می‌شود. غذا یا نوشیدنی‌های خاصی مثل الکل، کافئین، شکر یا داروهای خاصی که باعث پانیک می‌شوند. بدون همراهی فردی که حس امنیت به شما می‌دهد، جایی نمی‌روید. در موارد شدید پانیک فقط در خانه احساس امنیت دارید.

پس از شناسایی موقعیت ها در مشاوره آنلاین از شما خواسته می شود میزان اضطرابی که در هر یک از این موقعیت ها در شما ایجاد می شود را تعیین کنید. و سپس با کمک درمانگر خود با آنها مواجه شوید.

البته در مشاوره آنلاین تلفنی ، درمانگر از شما می خواهد که لیست های تعیین شده را برای او ارسال کنید تا پس از بررسی و با کمک یکدیگر تعیین کنید اولین موقعیت مواجهه کدام موقعیت باشد. معمولا درمان پانیک اتک در مشاوره آنلاین بین 10 تا 20 جلسه با توجه به روش درمانی طول می کشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حملات پانیک و روش های درمان آن به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن