رابطه ویتامین «D» با دردهای استخوانی نوجوانان چیست؟


رابطه ویتامین «D» با دردهای استخوانی نوجوانان چیست؟

یک متخصص ارتوپدی، یکی از عوامل دردهای استخوانی در نوجوانان را کمبود «D» دانست و متذکر شد: به دنبال انجام آزمایش و تشخیص کمبود این ویتامین، دارو تجویز می کنیم تا به رشد استخوان کمک کند.

دکتر محسن مردانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به توجه خانواده ها به فرزندان در سنین نوجوانی، اظهار کرد: اسکلت و استخوان بندی بدن نوجوانان یک سری ویژگی های خاص دارد، زیرا صفحه های رشدشان هنوز باز است.

وی با بیان اینکه رشد طولی استخوان ها و افزایش قد از ناحیه صفحه رشد صورت می گیرد، افزود: در انتهای هر استخوان بدن به ویژه استخوان های بلند مانند ران، ساق، بازو و ساعد یک صفحه وجود دارد که به واسطه وجود سلول های خاص موجب رشد طولی و عرضی استخوان می شود.

این متخصص ارتوپدی، حداکثر فعالیت صفحات رشد را دوران نوجوانی دانست و تصریح کرد: هشت تا ۱۳ سالگی در دختران و ۱۲ تا ۱۶ سالگی در پسران اوج فعالیت سلول های صفحه رشد است؛ البته سن بلوغ نیز در فعالیت صفحه رشد و افزایش قد اثر می گذارد.

مردانی، میزان فعالیت صفحات رشد را وابسته به سه عامل دانست و تصریح کرد: داشتن قد بلند دغدغه نوجوانان است، اما ژنتیک مهمترین عامل اثرگذار بر میزان فعالیت سلول های صفحه رشد است. در کنار ژنتیک، تغذیه و فعالیت های فیزیکی و ورزشی نیز می تواند بر قد اثرگذار باشد.

وی با اشاره به نقش ۷۰ درصدی ژنتیک در مقابل اثرگذاری ۲۰ درصدی تغذیه و ۱۰ درصدی فعالیت های ورزشی، گفت: تغذیه یک عامل کمک کننده به افزایش قد است، یعنی نوجوانانی که در سنین نوجوانی تغذیه مناسب دارند و از پروتئین ها به ویژه ماهی استفاده می کنند و میوه های مغذی مانند موز که سرشار از کلسیم و ویتامین «D» است، در برنامه غذایی آنان دیده می شود، رشد خوبی هم خواهند داشت؛ البته مصرف غذاهای حاوی افزودنی که فقط باعث چاقی می شود، را توصیه نمی کنیم.

این متخصص ارتوپدی، از خانواده ها خواست ترجیحا از غذاهای خانگی استفاده کنند و کمتر به سمت فست فودها بروند و عنوان کرد: نوجوانان باید به غذاهای خانگی عادت کنند و فقط برای تنوع از غذای بیرون بخورند، زیرا رشد رابطه مستقیم با تغذیه دارد و غذاهای خانگی سالم و مغذی و فاقد هورمون بسیار مفید است.

وی همچنین از نوجوانان خواست فعالیت های ورزشی به ویژه در سنین بلوغ را فراموش نکنند و ادامه داد: اگرچه تاثیر ورزش بر افزایش قد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است، اما ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال در کنار یک تغذیه مناسب به نوجوانان کمک می کند دوران طلایی بلوغ را با موفقیت پشت سر بگذارند و رشد خوبی را در اندام های بدن خود داشته باشند.

مردانی، با اشاره به نقش کلسیم و ویتامین «D» در رشد، یادآور شد: متاسفانه در استان گیلان به واسطه شرایط آب و هوایی با کمبود آفتاب مواجه هستیم و افراد در خانه های ویلایی حیاط دار می توانند نهایت استفاده را از نور خورشید ببرند.

این متخصص ارتوپدی، با بیان اینکه بانوان بالای ۵۰ سال باید مصرف کلسیم و «D» را شروع کنند، گفت: تغذیه در دوران نوجوانی بسیار مهم است و خانواده ها به جای اینکه به سمت قرص و شربت و آمپول ویتامین بروند، تغذیه مناسب را برای نوجوانان فراهم کنند تا همه ویتامین های لازم برای رشد را داشته باشد، زیرا ویتامین هایی که از طریق تغذیه وارد بدن می شوند بسیار بهتر و اثرگذارتر از ویتامین های خوراکی است.

وی یکی از عوامل دردهای استخوانی در نوجوانان را کمبود «D» دانست و متذکر شد: به دنبال انجام آزمایش و تشخیص کمبود این ویتامین، دارو تجویز می کنیم تا به رشد استخوان کمک کند. البته میزان ویتامین «D» در بدن باید ۵۰ به بالا باشد و از ۳۰ به پایین با کمبود مواجه است.

مردانی، با بیان اینکه نوجوانان برخوردار از تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی خوب نیازی به مصرف ویتامین ندارند، خاطرنشان کرد: اگر یک نوجوان احساس ضعف می کند، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا سطح کلسیم و «D» بدنش اندازه گیری شود و برنامه غذایی مناسب را دریافت کند.

وی انعطاف استخوان در نوجوانان را بیشتر از بزرگسالان دانست و اظهار کرد: ترومای نوجوانان با بزرگسالان فرق دارد و اغلب شکستگی ها بدون جراحی خوب می شود؛ البته یکی از دردهای شایع استخوانی در نوجوانان پسر که به ویژه اهل فوتبال و ورزش های رزمی هستند، درد و ورم زیر زانوست، اما جای نگرانی نیست و با چند ماه استراحت برطرف می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور