بی‌توجهی مردم و جولان دوباره کرونا در آذربایجان‌غربی


بی‌توجهی مردم و جولان دوباره کرونا در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا - بیماری کرونا که از اوایل اسفند سال گذشته در کشور و آذربایجان‌غربی شیوع یافته و در اوایل اردیبهشت امسال به کمترین میزان شیوع رسیده بود، با بی توجهی مردم و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دوباره اوج گرفت به طوری که علاوه بر مراکز تفریحی و پرتجمع، برخی ادارات در این استان نیز به خاطر درگیری کارکنان با کرونا تعطیل شدند.

بیماری کرونا که با همه گیری زیاد در دنیا شناخته شده است، این روزها در همه جای دنیا، ایران و آذربایجان‌غربی جولان می‌دهد و روزانه صدها هزار نفر در دنیا، هزاران نفر در ایران و صدها نفر در آذربایجان‌غربی به آن دچار می‌شوند.

هرچند در روزهای نخست، میزان شیوع این ویروس با شیب بسیار کمی‌بالا می‌رفت ولی با همه گیری بیشتر و کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این روند با شدت بسیار زیادی به ویژه در آذربایجان‌غربی ادامه داشته و این استان را به استانی با وضعیت قرمز در کشور تبدیل کرده است.

استفاده از ماسک، چاره کار مقابله با کرونا

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از ماسک از هفته آینده در مکان‌های عمومی‌اجباری است و به کسانی که از آن استفاده نکنند، ارائه خدمت نمی‌شود.

ایرج حریرچی که این هفته میهمان مسوولان حوزه بهداشتی آذربایجان‌غربی بود، در جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونای این استان افزود: هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد و باید تنها استفاده از ماسک در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک از ۱۵ تیر در اماکن عمومی‌الزامی‌خواهد شد، اضافه کرد: استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به امکان اعمال دوباره محدودیت در شهرهای با وضعیت قرمز اظهار کرد: استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

حریرچی کم توجهی مردم به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از مهمترین عوامل شیوع موج جدید کرونا در کشور عنوان کرد و افزود: برای استفاده از ماسک و الزامی‌شدن آن وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا نسبت به تهیه ماسک ارزان قیمت اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک به ویژه در استان‌هایی که شرایط ابتلا به کرونا در آنها قرمز است، می‌تواند نقش پیشگیرانه در کنترل شیوع این ویروس داشته باشد، گفت: خانواده‌ها می‌توانند با روش‌های ساده و کاربردی نسبت به تهیه ماسک در خانه اقدام کنند.

تعطیلی ۲ هفته ای مراکز پرتجمع

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تعطیلی ۲ هفته‌ای جدید در برخی اماکت پرتردد و پرتجمع در این استان گفت: فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی باید به اجرای آن نظارت جدی داشته باشند.

محمدمهدی شهریاری در جلسه اخیر کارگروه استانی مقابله با بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در خصوص کنترل شیوع کرونا افزود: فعالیت اماکن آموزشی شامل مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های زبان و فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها و آزمون‌های حضوری، اماکن مذهبی نظیر مساجد و مصلاها، فعالیت‌های فرهنگی و ورزش‌های پربرخورد، مهدهای کودک و خانه‌های بازی، مراکز تفریحی نظیر باغ وحش، قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها تا پایان هفته آینده با نظارت فرمانداران در سراسر استان محدود خواهد بود.

وی ادامه داد: برگزاری هرگونه تجمع فرهنگی نظیر همایش‌ها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و مراسم عروسی، تولد و مجالس ترحیم در اماکن عمومی‌و خصوصی به ویژه در خانه باغ‌ها به هر عنوان ممنوع است.

استاندار آذربایجان‌غربی در مورد کاهش ساعات کاری و محدود کردن فعالیت ادارات نیز گفت: منتظر ابلاغ دستورالعمل از تهران هستیم با این حال توصیه می‌کنیم در تمامی‌ادارات افراد آسیب‌پذیر شامل افراد با بیماری‌های خاص، مادران با نوزاد خردسال و افراد مسن به صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهند.

شهریاری با بیان اینکه تردد افراد بدون ماسک در تمامی‌بانک‌ها، ادارات و اماکن سرپوشیده ممنوع است، گفت: تردد ارباب رجوع باید به گونه‌ای مدیریت شود که از تراکم افراد در این مکان‌ها خودداری شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای در جامعه نسبت به مساله کرونا بی‌تفاوت شده‌اند، افزود: مردم از همان ابتدا مسایل پیشگیرانه در جلوگیری از شیوع کرونا را به خوبی رعایت کردند اما با گدشت زمان برخی از رعایت محدودیت‌ها خسته شدند.

وی گفت: در شرایط کنونی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی الزامی‌است و تبلیغات می‌تواند سهم بسیاری در آگاهی مردم نسبت به رعایت موارد بهداشتی داشته باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش مدیران در رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: مدیران و مسوولان باید در سازمان‌های تحت نظارت خود، در کنترل محدودیت‌ها و رعایت دستورالعمل‌ها جدی باشند زیرا اگر مسووولان بی‌تفاوت باشند، مردم نیز کمتر به رعایت این نکات اهمیت می‌دهند.

۱۱ شهرستان آذربایجان‌غربی در وضعیت قرمز

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ‌درمانی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۱ شهرستان از ۱۷ شهرستان در این استان در مناطق شمالی و جنوبی به ویژه شهر ارومیه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و مردم باید رعایت موارد ایمنی را به طور کامل در دستور کار قرار دهند.

دکتر جواد آقازاده افزود: این شهرها شامل ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، مهاباد، میاندوآب، نقده و خوی هستند.

وی اضافه کرد: ۶ شهرستان دیگر شامل ماکو، چالدران، چایپاره، شوط، شاهین‌دژ و پلدشت در آذربایجان‌غربی نیز در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مردم موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش رعایت کنند زیرا در غیر این صورت با افزایش قابل توجهی از مبتلایان و کمبودهای جدی مواجه خواهیم شد.

آقا زاده اظهار داشت: با وجود افزایش تعداد ابتلا مردم به کرونا در آذربایجان‌غربی خوشبختانه با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن یا کمبود مواد مصرفی و کیت‌های آزمایشگاهی مواجه نشده ایم.

وی با اشاره به تعطیلی مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه، مراکز فنی حرفه ای، زبان‌سراها، کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، قهوه خانه و چای خانه‌ها، خانه‌های بازی و سایر مراکز تفریحی تا آخر هفته آینده گفت: این اقدام نتیجه خوبی را در پی خواهد داشت زیرا هر اقدامی‌که در فاصله گذاری اجتماعی بعد از پنج روز سبب کاهش موارد سرپایی، بعد از ۲ هفته کاهش موارد بستری و بعد از یک ماه کاهش موارد مرگ و میر را در پی دارد.

وی با بیان اینکه افراد جوان، نوجوان و کودکان نیز در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، افزود: ابتلای این قشر با علایم کمی‌همراه است که این کم‌علامت بودن، خطرناک بوده و سبب انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده به ویژه افراد مسنّ خانواده می‌شود.

کرونا دومین اداره بوکان را هم به تعطیلی کشاند

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بوکان گفت: به‌دلیل شیوع بیماری کرونا بین کارکنان، فعالیت این اداره از امروز به مدت یک هفته تعطیل شده است.

جعفر رحمانی اظهار داشت: این تصمیم پیشگیرانه در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا اتخاذ شده است و برهمین اساس این اداره تا روز دوشنبه، ۱۶ تیرماه جاری تعطیل است.

وی با بیان اینکه این امر بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری از کرونای این شهرستان اتخاذ شده است، افزود: هم‌اکنون ۶ نفر از کارکنان این اداره به همراه اعضای خانواده‌هایشان به این بیماری مبتلا شده‌اند که همگی آنها در منزل دوران قرنطینه را سپری می‌کنند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بوکان با بیان اینکه این بیماری از آبدارخانه به کارکنان این مرکز به کارکنان سرایت کرده است، گفت: علاوه بر این روزانه به دلیل تولید ماسک در این اداره مراجعه‌کنندگان زیادی به این اداره رفت و آمد داشتند.

رحمانی اضافه کرد: با وجود رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این اداره، تعدادی از کارکنان از جمله ۲ نفر از همکاران تولید بخش ماسک دچار این بیماری شده‌اند.

پیش از این نیز، اداره تامین اجتماعی بوکان تعطیل شده بود.

همچنین طبق اعلام مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان‌غربی، درمانگاه تامین اجتماعی نقده به علت ابتلای ۱۶ نفر از کارکنان آن به کرونا تعطیل شده است که البته در سریع ترین زمان بازگشایی خواهد شد.

این در حالی است که طبق گفته فرمانداران، همه فعالیت‌های نیازمند تجمع در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی ممنوع شده و حتی در برخی شهرستان‌ها نظیر پیرانشهر و مهاباد، بازارها نیز به حالت تعطیل درآمده است.

نکته مهم این است که تا مردم، موارد ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، امکان کنترل کرونا وجود ندارد و باید همه با همراهی هم پیشگیری را در دستور کار جدی خود قرار دهند تا این ویروس، امکان شیوع بیشتر نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان