علت ٩٠ درصد آتش‌سوزی‌های اخیر خطای انسانی است 


علت ٩٠ درصد آتش‌سوزی‌های اخیر خطای انسانی است 

تهران - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: علت 90 درصد آتش‌سوزی‌های اخیر خطای انسانی و 10 درصد نیز عمدی است.  

سرهنگ جمشید محبت خانی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: بررسی ها نشان داد که حدود ١٠ درصد علت آتش سوزی عمدی بوده که با همکاری ناجا دستگیر شدند.
وی درباره خطای انسانی غیر عمد گفت: وقتی که مردم وارد عرصه طبیعی می شوند بهتر است از بر پا کردن آتش برای طبخ غذا و گرم کردن خودداری کنند، همچنین سیگار نکشند و ظروف شیشه ای را در طبیعت رها نکنند چون مانند ذره بین عمل می کند.
وی ادامه داد: اگر این موارد رعایت شود بطور قطع شاهد کاهش آتش سوزی و وقوع حوادث ناگوار خواهیم بود ،١۴١ محیط بان شهید داریم که باید با رعایت پروتکل ها خون آنها را پاس بداریم.
محبت خانی گفت: امسال پیش بینی کرده بودیم که به علت بارندگی‌های مناسب و رشد گیاهان در مراتع و جنگل ها آتش سوزی بیشتر خواهد شد، بر این اساس دستورالعمل هایی را به ادارات کل استان ها ابلاغ کردیم.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برقراری ارتباط میان محیط بانان با کمک بی سیم های مجهز به GPS است که بر این اساس هر محیط بان در هر منطقه‌ای که حضور داشته باشند از وضعیت حال آنها مطلع خواهیم بود.

محبت خانی ادامه داد: این سیستم تا امسال راه اندازی و بی سبک ها به محیط بانان تحویل داده می شود و بعد از آن تمام ۶٠۴ پاسگاه محیط بانی به صورت آنلاین به هم متصل می شوند.

تقویت توان موتوری یگان حفاظت محیط‌زیست
وی گفت: با توجه به اینکه برای رویارویی با متخلفان باید توان بالای از نظر تجهیزات داشته باشیم از این در صدد تقویت توان موتوری یگان حفاظت محیط‌زیست هستیم.
وی افزود: البته سال گذشته نیز در این راستا یک سری خودرو به پاسگاه های محیط بانی تحویل داده شد اما چون بیشتر وقت ها در حال تعقیب و گریز هستیم پس باید تجهیزات نیز به روز شود که در دستور کار قرار دارد.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: همچنین تقویت تجهیزات انفرادی محیط بان نیز در دستور کار است ، البته پارسال بخشی از تجهیزات دفاع شخصی از قبیل جلیقه ضد گلوله به محیط بانان تحویل داده شد و امسال برای تقویت این موضوع دوباره تکرار می شود.
وی تاکید کرد: تحویل تجهیزات دفاع شخصی و آموزش محیط بانان موجب شد تا در ٢٠ ماه گذشته هیچ محیط بان شهیدی نداشته باشیم.
ادامه دارد...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر