مضرات طلاق توافقی


مضرات طلاق توافقی

طلاق توافقی علاوه بر مزیت‌های بیشماری که برای طرفین دارد در مواردی نیز مورد مناسبی نیست، در مواردی که خشونت خانگی وجود داشته باشد و یا عدم تعادل اخلاقی و روانی در یکی از همسران دیده شود، ممکن است بهتر باشد که طرفین به یک قاضی بی‌طرف اجازه دهند تا در مورد حضانت فرزند یا […]

0
(0)

طلاق توافقی علاوه بر مزیت‌های بیشماری که برای طرفین دارد در مواردی نیز مورد مناسبی نیست، در مواردی که خشونت خانگی وجود داشته باشد و یا عدم تعادل اخلاقی و روانی در یکی از همسران دیده شود، ممکن است بهتر باشد که طرفین به یک قاضی بی‌طرف اجازه دهند تا در مورد حضانت فرزند یا فرزندان و همچنین اموال و املاک همسر تصمیم بگیرد. نقطه ضعف دیگر و یکی دیگر از مضرات طلاق توافقی این است که طرفین باید در مورد همه امور به توافق نهایی و ثبت شده برسند و پس از آن به یک طلاق توافقی دست پیدا کنند.

نگاهی به مضرات طلاق توافقی

۱- آسان بودن طلاق توافقی
طلاق بدون درگیری و توافقی، بسیار ساده گیرانه است و دقیقا به همین دلیل ممکن است این سادگی یک ضرر محسوب شود. این طلاق برای کسانی که دارای املاک و مستغلات مشترک و یا حساب‌های مشترک بانکی و یا دارایی‌هایی هستند که به نام یک زوج است یک طلاق توافقی پر ضرر و زیان محسوب می‌شود که در این بین یک طرف ضرر مالی بسیاری می‌بیند، این مسئله در مورد زوجینِ دارای نیازهای ویژه نیز صادق است. طلاق توافقی ممکن است برای رها کردن همه حقوق و شرایط، به ویژه هنگامی که کودکان درگیر قضیه هستند کافی و مناسب نباشد و یک راه حل پرضرر و زیان یک طرفه باشد که یک طرف سود بیشتری می‌برد.

۲- تضاد منافع
از نظر سیستم قضایی وکیل تنها می‌تواند نماینده تام الاختیار و قانونی یک طرف در طلاق باشد و از آنجا که بین زن و شوهر رابطه تنگاتنگی وجود دارد یک وکیل نمی‌تواند هر دو طرف را نمایندگی کند و باید هر وکیل نماینده یک طرف باشد و یک طرف را انتخاب کند، همین امر باعث می‌شود یک نفر دیگر بدون نمایندگی مناسب و بدون وکیل و در ضرر منافع قرار بگیرد بنابراین بهتر است که طرفین وکلای جداگانه اتخاذ کنند.

مضرات طلاق توافقییکی از بزرگترین مضرات طلاق توافقی مربوط به کسانی می‌شود که قربانی خشونت خانگی هستند

۳- جلسات مکرر چهره به چهره
احتمالاً یکی از بزرگترین مضرات طلاق توافقی به خصوص برای کسانی که قربانی خشونت خانگی هستند همین دیدارهای مکرر و چهره به چهره به واسطه سرپرستی و حضور فرزند است و از آنجایی که زوجین باید به دفعات یکدیگر را ملاقات کنند کسانی که دلیل خشونت را عامل طلاق ذکر می‌کنند توصیه نمی‌کنند از طلاق توافقی استفاده کنند، در این شرایط در صورتی که طرفین نتوانند حضور یکدیگر را تحمل کنند و یا به یک گفتگوی کوتاه و به مذاکره در مورد حضانت و اموال بنشینند؛ طلاق توافقی ایده خوبی نیست. همسرانی که نمی‌توانند با شریک قبلی خود صحبت کنند، نباید در معرض یک طلاق توافقی قرار بگیرند زیرا این نوع طلاق نیاز به ارتباط مداوم دارد و قضیه را به یک نزاع دو طرفه مبدل می‌سازد که چیزی جز تلف کردن هزینه و وقت نخواهد بود.

۴- طلاق توافقی یک طلاق مدبرانه دیپلماتیک
طلاق بدون مشاجره و یا طلاق توافقی ایجاب می‌کند که دو طرف در مورد طلاق خود قانونمند بوده و مدبرانه و به اصطلاح دیپلماتیک عمل کنند، کسانی که قوانین را به خوبی نمی‌شناسند یا کسانی که در مال دنیا بسیار حریص هستند احتمالا از چنین نحوه طلاقی رضایت کامل را نخواهند داشت، عقلانی بودن و آگاهی از قانون و قانون مدار بودن موردی است که هر دو طرف باید برای دستیابی به یک توافق مناسب در مورد طلاق خود داشته باشند؛ زیرا در فرآیند طلاق توافقی دو طرف باید به توافق برسند که به یک سهم مساوی از اموال همسر خود قانع بوده و به سهم منصفانه خود از ثروت و دارایی همسر رضایت دارند در این مورد بهتر است دو طرف وکلای جداگانه انتخاب کنند و طلاق غیر اعتراضی و توافقی را فراموش کنند.

۵- مضرات طلاق توافقی برای فرزندان
از آنجایی که طلاق عادی به دلیل دوندگی‌ها و دردسرهای متعدد و صرف وقت و هزینه بسیار، معمولاً به عنوان آخرین راه حل مشکل در نظر گرفته می‌شود و زوجین به دلیل این پیچیدگی‌ها عملا از ادامه فرآیند طلاق صرف نظر می‌کنند و ترجیح می‌دهند به حل مشکل مابین خود بپردازند و در این بین فرزندان نیز قربانی طلاق نخواهند شد، اما در مواردی هم زوجین روی به طلاق توافقی خواهند آورد که ساده‌‌تر و سریع‌تر است و همین امر منجر می‌شود که در جریان طلاق توافقی که زودتر و سریع ‌تر صورت میگیرد کودکان بیشترین آسیب روحی و روانی را از جریان طلاق و متارکه پدر و مادر ببینند.

مضرات طلاق توافقیطلاق بدون درگیری و توافقی، بسیار ساده گیرانه است و دقیقا به همین دلیل ممکن است این سادگی یک ضرر محسوب شود

مضرات طلاق توافقی برای هر دو زوج
مسائل بسیاری در جریان طلاق توافقی به وجود خواهد آمد که بسیار سریع و آسان و با توافق دو طرف صورت می‌گیرد که یکی از این مسائل پشیمانی دو طرف از امر طلاق است، مشاهدات بسیاری نشان داده که زوجین پس از اختلاف به سرعت به سراغ طلاق توافقی رفته و پس از جاری شدن احکام طلاق، در طی مدت زمان کوتاهی از این جریان پشیمان گشته و خواستار بازگشت به زندگی مشترک خواهند بود. نکته قابل توجه در این مورد آن است که لازم است زوجین قبل از اقدام به طلاق به عنوان آخرین راه حل به آن نگاه کنند و به سراغ یک مشاوره خانواده رفته و طلاق را به عنوان راه چاره مشکل ندانند و اندکی صبر و خویشتن‌داری داشته باشند.

مضرات طلاق برای زن
اگر پس از طلاق توافقی زن به مرد رجوع کند و درخواست مهریه نماید تنها در صورتی که زن باکره نباشد و از دوره عده طلاق نگذشته باشد این اجازه را خواهد داشت که درخواست مهریه نماید؛ اگر زن یائسه باشد امکان رجوع دوباره و درخواست مهریه و یا هر درخواست دیگری از جانب او وجود ندارد.

منبع: Disadvantages of an Uncontested Divorce

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

ثبت امتیاز

امتیاز مطلب 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که به این مطلب رای می‌دهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی