گسترش فعالیت‌های مجرمانه در اینترنت


یافته‌های جدید سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مشترک‌المنافع نشان می‌دهد بحران کرونا و محدودیت‌های آن موجب انتقال…

گسترش فعالیت‌های مجرمانه در اینترنت

یافته‌های جدید سرویس‌های اطلاعاتی نشان می دهد:

گسترش فعالیت‌های مجرمانه در اینترنت
سیناپرس: یافته‌های جدید سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مشترک‌المنافع نشان می‌دهد بحران کرونا و محدودیت‌های آن موجب انتقال بخش وسیعی از فعالیت‌های شبکه‌های مجرمانه به فضای مجازی شده است.

همه گیری کرونا موجب پدیدار شدن شرایطی شده است که شاید تاکنون کمتر توسط جوامع انسانی تجربه شده باشد. این بیماری همه گیر تبعات مختلفی از نظر بهداشتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته است.

بسیاری از کشورها به واسطه کرونا و قرنطینه اجباری که در بیشتر دنیا اعمال شد، دچار بحران‌های اجتماعی و اقتصادی شده‌اند. بسیاری از مشاغل دچار رکود شده و افراد زیادی شغل خود را از دست داده‌اند. در این میان یکی از مسائلی که کمتر مورد تحلیل و توجه عمومی قرار گرفته، تأثیر قرنطینه کرونا روی فضای مجازی و دنیای اینترنت است.

جرائم اینترنتی و استفاده مجرمانه از فضای مجازی در دوران همه گیری کرونا با رشد زیادی مواجه شده است. تروریست‌ها در پی شرایط به وجود آمده از بیماری همه گیر کووید 19، از فرصت پدیدار شده و گرفتاری دولت‌ها نهایت استفاده را کرده و تجارت سیاه سلاح، مواد منفجره و مواد مخدر را به صورت آنلاین و در مقیاسی وسیع انجام داده‌اند.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که جرایم اینترنتی و استفاده مجرمانه از فضای مجازی در دوران همه گیری کرونا با رشد زیادی مواجه شده است.

در همین رابطه آندری نوویکوف (Andrei Novikov)، رئیس مرکز مشترک مبارزه با تروریسم کشورهای مشترک‌المنافع (CIS)، گفت: تروریست‌ها در پی شرایط به وجود آمده از بیماری همه گیر کووید 19، از فرصت پدیدار شده و گرفتاری دولت‌ها نهایت استفاده را کرده و تجارت سیاه سلاح، مواد منفجره و مواد مخدر را به صورت آنلاین و در مقیاسی وسیع انجام داده‌اند.

وی در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد: در مراحل اولیه این بیماری همه گیر، سرویس‌های اطلاعاتی CIS شاهد شکل‌گیری سردرگمی خاصی بین سازمان‌های تروریستی در رابطه با حمایت مالی و تأمین منابع بودند.

در حقیقت، بستن مرز و جداسازی کل مناطق و شهرها در کنار اعمال قرنطینه‌های شدید، تدارکات تولید و توزیع مواد مخدر و قاچاق را به شدت محدود کرده و همچنین در بحث تجارت بین المللی اسلحه و مواد منفجره نیز کانال‌های ارتباطی بین شبکه‌های تروریستی مختل شده بود.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط شبکه‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان اسلحه و مواد مخدر پس از شوک اولیه ناشی از کرونا، از شبکه‌های مختلف اینترنت در قالب گسترده‌ای استفاده کرده و توانستند خود را مجدداً سازماندهی کرده و فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند. در حقیقت طی این دوران ما شاهد یک انتقال گسترده جرائم از دنیای واقعی به دنیای مجازی هستیم.

وی در خاتمه توضیحات خود افزود: استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی نمی‌تواند به طور کامل پاسخگوی نیازهای قاچاقچیان و شبکه‌های تروریستی باشد، زیرا در نهایت آن‌ها نیازمند تبادلات فیزیکی هستند اما دنیای مجازی می‌تواند تا حد زیادی در ساماندهی این شبکه‌ها مفید باشد. هرچند در نهایت قاچاق اسلحه یا مواد مخدر به تعامل فیزیکی نیاز دارد.

این موضوع به دلیل اهمیت خاص آن باید به طور ویژه و جدی مورد توجه سازمان‌های اطلاعاتی و پلیس کشورهای درگیر با قرنطینه کرونا قرار گرفته تا با ردیابی و شناسایی این شبکه‌های غیرقانونی، از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

مترجم: فاطمه کردی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من