جایزه 35 هزار دلاری برای طراحی توالت روی ماه


سازمان فضایی ناسا در قالب برنامه‌ای موسوم به آرتمیس قصد دارد دو فضانورد زن و مرد را در سال 2024 به ماه اعزام کند.…

جایزه 35 هزار دلاری برای طراحی توالت روی ماه

تلاش ناسا برای ساخت اقامتگاه مسکونی:

جایزه 35 هزار دلاری برای طراحی توالت روی ماه
سیناپرس: سازمان فضایی ناسا در قالب برنامه‌ای موسوم به آرتمیس قصد دارد دو فضانورد زن و مرد را در سال 2024 به ماه اعزام کند. به همین دلیل ناسا در فراخوانی از عموم مردم خواست تا در طراحی توالت‌هایی که روی سطح ماه کاربرد دارند، مشارکت کنند.

تقریباً 50 سال از عملیات اعزام انسان به سطح ماه توسط ناسا می‌گذرد و در حال حاضر این آژانس فضایی در حال آماده‌سازی برای مأموریت بعدی خود در ماه است. این پروژه با نام آرتمیس معرفی شده و ناسا در نظر دارد طی آن دو فضانورد زن و مرد را در سال 2024 به ماه بفرستد. به همین دلیل این سازمان برای طراحی سرویس‌های بهداشتی مناسب با شرایط سطح ماه فراخوانی منتشر کرده و در آن از عموم طراحان و متخصصان خواسته است تا طرح‌های پیشنهادی خود را برای این سازمان ارسال کنند.

طراحی توالت در ماه باید به گونه‌ای باشد که به فضانوردان اجازه دهد به راحتی قضای حاجت کرده و توانایی استفاده دو منظوره برای ادرار و مدفوع را داشته باشد. در این طراحی، بحث در نظر گرفتن قدرت گرانش و جاذبه موجود در قمر زمین و جلوگیری از انتشار ریز ذرات در محیط اطراف بسیار مهم و حیاتی است.

در همین راستا مجموعه هیرو ایکس (HeroX) که شریک تجاری ناسا در پروژه سفر به ماه محسوب می‌شود، جایزه‌ای به مبلغ 35 هزار دلار برای طرح برگزیده اختصاص داده است.

سخنگوی شرکت هیرو ایکس در این رابطه گفت: طراحی توالت در ماه باید به گونه‌ای باشد که به فضانوردان اجازه دهد به راحتی قضای حاجت کرده و توانایی استفاده دو منظوره برای ادرار و مدفوع را داشته باشد. در این طراحی، بحث در نظر گرفتن قدرت گرانش و جاذبه موجود در قمر زمین و جلوگیری از انتشار ریز ذرات در محیط اطراف بسیار مهم و حیاتی است.

به گزارش سیناپرس، ریز گردها معمولاً با عنوان zero-g در نظر گرفته‌شده و در شرایط بی‌وزنی تجربه می‌شوند. اگر چه این ریز ذرات، بسیار کوچک هستند اما حتی در توالت‌های سطح زمین نیز شاهد انتشار این ذرات در فضای توالت‌ها هستیم و این موضوع در شرایط جاذبه ماه که تقریباً یک ششم کره زمین است، به شدت بیشتر خواهد بود.

برای ناسا، پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از انتشار ذرات ریز مدفوع و ادرار در محیط اطراف فضانوردان، بسیار مهم محسوب شده و چالش اصلی طراحی سرویس بهداشتی روی ماه به شمار می‌رود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در این رابطه، توالت‌ها به مدت دو هفته برای دو فضانورد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این اطلاعیه همچنین عنوان شده است که راه‌حل‌های کامل، طرح‌هایی خواهد بود که می‌توانند به مدت حداقل 14 روز از دو فضانورد پشتیبانی کنند. علاوه بر این، سرویس‌های بهداشتی فوق باید ضمن کنترل بو، انتقال انواع مختلفی فاضلاب شامل ادرار، مدفوع و ... را انجام دهند.

گفتنی است جدا از جمع‌آوری ادرار و مدفوع، توالت‌های فوق باید بتوانند استفراغ احتمالی فضانوردان را نیز در خود جای دهند.

سخنگوی هیرو ایکس در توضیح این موضوع گفت: اگرچه روش ترجیحی ما برای مواجهه با تهوع و استفراغ احتمالی فضانوردان، استفاده از کیسه‌های بیرون ریز ویژه تهوع است اما در نظر گرفتن این ویژگی در طراحی توالت‌های پیشنهادی برای ساخت در ماه بسیار مهم است و طرحی می‌تواند به عنوان برگزیده انتخاب شود که علاوه بر پوشش دادن تمامی ویژگی‌های یک توالت عادی بتواند برای موضوع تهوع فضانوردان و دریافت آن بدون نیاز به این که خدمه فضایی سر خود را روی توالت قرار دهند، برنامه‌ای داشته باشد.

در خاتمه لازم به توضیح است که این جایزه 35 هزار دلاری به این شکل بین طرح‌های برتر تقسیم می‌شود که نفر اول 20 هزار دلار، نفر دوم 10 هزار دلار و طرح برگزیده سوم نیز 5 هزار دلار دریافت خواهند کرد.

کلیه علاقه مندان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را تا تاریخ 17 آگوست سال جاری برابر با 27 مرداد ماه به وب‌سایت هیرو ایکس ارسال کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول