8 سفالینه دوره ایلخانی در تهران به نمایش گذاشته می‌شود


8 سفالینه دوره ایلخانی در تهران به نمایش گذاشته می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر موزه آبگینه و سفالینه تهران می‌گوید: به زودی هشت اثر سفالی دوره ایلخانی به صورت دوره‌ای در 2 موزه «ملی ایران» و «آبگینه و سفالینه» به نمایش گذاشته می‌شود.

حمید وکیل‌باشی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اشیای سفالی به بازه زمانی ۱۵۰ ساله دوره ایلخانی در فاصله قرن پنجم تا هفتم هجری قمری مربوط است.

وی بیان کرد: پنج نمونه از این آثار در موزه ملی و ۲ مورد دیگر در موزه آبگینه و سفالینه‌های پایتخت نگهداری می‌شود و یک اثر هم از حفاری‌های اخیر در مناطق کاشان و گرگان به دست آمده است.

وی اظهار داشت: نمونه این اشیا در برخی از موزه‌های خارجی از جمله «ویکتوریا آلبرت» انگلستان هم با فرم و جنس مشابه در معرض دید عموم قرار دارد و نمایش چنین مجموعه‌ای از آثار سفالی کشور می تواند غنی بودن پهنه جغرافیایی و تاریخی ایران را یادآوری کند.

به گفته «وکیل‌باشی» نکته حائز اهمیت در این سفالینه‌های ایلخانی، استفاده از تکنیک لعاب و مینایی در آنها و زرین‌فام بودن‌شان بوده و در بازه‌های مختلف تاریخ‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: نشست‌های مشترک برای برپایی این نمایشگاه مشترک انجام و بروشور و اطلاعات دقیق آثار نیز گردآوری شده و به چاپ رسیده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امسال نمایشگاه مشترک آثار سفالی و آبگینه با موزه‌های خارجی برگزار شود یا خیر؟ افزود: چنین تعامل مشترکی وجود ندارد اما در بخش مطالعاتی، آثار به صورت متعدد توسط پژوهشگران مورد رصد قرار می‌گیرد.

۴۰ اثر موزه آبگینه حائز ثبت در فهرست آثار ملی کشور

«وکیل‌باشی» با اشاره به اینکه بیش از سه هزار اثر ممتاز هنری و تاریخی در موزه آبگینه و سفالینه‌های پایتخت وجود دارد، گفت: حداقل بیش از ۴۰ اثر نفیس و تاریخی منقول این موزه قابلیت ثبت در فهرست آثار ثبتی کشور را دارد.

وی تاکید کرد: قدیمی‌ترین اثر سفالی موزه مربوط به پیکره‌ای مربوط به دوره هزاره ششم قبل از میلاد است و در بخش آبگینه نیز مهره‌های تزیینی هزار سوم قبل از میلاد از «جغازنبیل شوش» به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزه آبگینه و سفالیه تهران به مرمت و بهسازی ویترین، کف‌پوش و نورپردازی این محل اشاره کرد و گفت: این اقدام با سپری شدن تشریفات اداری و تامین اعتبارات لازم مورد تصویب قرار گرفت تا در دوره تعطیلی کرونا انجام شود.

وی اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در ساعت‌های اداری از آثار این موزه دیدن کنند.

ساختمان موزه آبگینه و سفالینه‌های تهران تلفیقی از معماری باروک ایرانی و غربی است و آن را مرحوم استاد علی‌محمد معمارباشی در سال ۱۲۹۱ هجری خورشیدی به دستور قوام السلطنه برای ایجاد دفتر کاری و استفاده شخصی بنا کرد.

این موزه با زیربنایی بالغ بر یکهزار و ۴۰ مترمربع و با طرح هشت‌گوش و ستون‌های کاذب در قسمت ورودی ساخته شده و سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول هفت تالار و سه سرسرا دارد؛ بخش اندرونی این بنا در اختیار بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد و مابقی در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران است.

موزه «آبگینه و سفالینه‌های تهران» یکی از پنج موزه زیرمجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران است که در منطقه ۱۲ شهرداری و در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان ۳۰ ‌تیر قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس