تصویب 10 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با آتش در پارک ملی گلستان


تصویب 10 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با آتش در پارک ملی گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 10 میلیارد ریال برای استفاده از تجهیزات نوین و آموزش جوامع محلی در مدیریت مقابله با آتش احتمالی پارک ملی گلستان تصویب کرد.

محمدرضا کنعانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: پارسال برای نخستین بار سامانه هشدار و تشخیص حریق به صورت آزمایشی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پارک ملی گلستان نصب شد که به زودی بهره برداری کامل آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست آغاز می شود.

وی افزود: علاوه بر افزایش تجهیزات اطفای حریق، محیط بانان پارک ملی گلستان به ردیاب و دوربین چشمی و مبادی ورودی پارک در مناطق "آلمه" و کمربندی "سوله گرد" به دوربین های پلاک خوان خودرو مجهز شد.

به گفته کنعانی پارک ملی گلستان در لایحه بودجه سال ۹۸ ردیف اعتباری مستقل گرفت و در این مرحله ۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت آن اختصاص یافت.

وی ادامه داد: امسال برای مدیریت پارک های ملی گلستان و دنا در چهارمحال و بختیاری، ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت مشترک مصوب شده که ۵۰ درصد آن تا ۲ ماه آینده اختصاص می یابد.

کنعانی به پوشش گیاهی و حیات جانوری پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: با توجه به بارش های مطلوب بهار امسال، پوشش گیاهی این پارک خوب، چشمه سارها احیا و با افزایش جمعیت حیات وحش در این پارک مواجه هستیم .

به گفته وی ۴۰ محیط‌بان از پارک ملی ۹۰۰ کیلومترمربعی گلستان حفاظت می کنند که امسال ۱۰ نفر به این مجموعه اضافه خواهند شد.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور