راهکار یک روانشناس برای جلوگیری از ناخن جویدن کودکان


راهکار یک روانشناس برای جلوگیری از ناخن جویدن کودکان

ناخن جویدن یکی از اختلالات شایع بین کودکان و نوجوانان است که آن‌ها هنگام ناراحتی و نگرانی این کار را انجام می‌دهند.

راهکار یک روانشناس برای جلوگیری از ناخن جویدن کودکان
مهرداد ثابت، روانشناس در رابطه با اختلال ناخن جویدن در کودکان و نوجوانان اظهار کرد: ناخن جویدن یکی از اختلالات شایع بین کودکان و نوجوانان است که آن‌ها هنگام ناراحتی و نگرانی این کار را انجام می‌دهند، امّا در حقیقت، این اختلال معمولا با مشکلات دیگری مانند شب ادراری و پرخوری همراه است و در تمامی گروه‌های سنی و اجتماعی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: ناخن جویدن وسیله‌ای برای کاهش فشار‌های بیرونی و درونی است که اگرچه با افزایش سن از میزان و شدت آن کاسته می‌شود، امّا در بزرگسالی هم دیده می‌شود و با تنش و اضطراب همراه است.

پژوهش‌ها نشان داده اند که "طلاق و جدایی والدین"، " احساس ناخشنودی و نگرانی "، "اختلالات خانوادگی"، "خودآزاری"، "دلبستگی ناایمن مادر و کودک "، "بی توجهی والدین"، "کمال گرایی و افزایش انتظارات از کودک"، "سرزنش توسط والدین"، "تماشای فیلم‌های ترسناک"، "ضعف جسمانی و کمبود ویتامین"، باعث به وجود آمدن و تشدید اختلال ناخن جویدن می‌شود که این موضوع در پسران بیشتر از دختران است.

ثابت با اشاره به درمان اختلال ناخن جویدن در کودکان گفت: برای درمان ناخن جویدن در کودکان ابتدا باید علت‌های زمینه‌ای که باعث به وجود آمدن این اختلال شده اند ازبین برود و علاوه بر آن، ایجاد فضای آرام، پذیرش و محبت مادر، بازی و نقاشی، کاهش انتظارات، محیط شاد هم تا حد زیادی از بروز اختلال ناخن جویدن جلوگیری می‌کنند.

روش هایی، چون تلخ کردن و بستن ناخن ها، تهدید و تمسخر کودک و اصرار بر نجویدن ناخن ممکن است به طور موقت موثر باشند، امّا در درمان این اختلال ارزش چندانی ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور