سوء استفاده از بخشنامه ستاد تنظیم بازار درباره ترخیص کالاهای وارداتی


سوء استفاده از بخشنامه ستاد تنظیم بازار درباره ترخیص کالاهای وارداتی

مدیرعامل دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که بخشنامه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده که کالاهای موجود در انبارهای بنادر در صورتی که صاحب کالا در خصوص ماندگاری کالا قصور نداشته باشد، بیش از یک ماه رایگان خواهد بود که این رویه منجر به عدم ترخیص برخی کالاهای وارداتی در اسرع وقت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر عامل دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که بخشنامه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده که کالاهای موجود در انبارهای بنادر در صورتی که صاحب کالا در خصوص ماندگاری کالا قصور نداشته باشد، دپوی بیش از یک ماه عملا رایگان خواهد بود. در این نامه آمده است این رویه به نوعی باعث تشویق صاحبان کالا به نگهداری بی‌مورد کالا در انبارها و در نتیجه سوءاستفاده از آن شده است.

در این نامه آمده است:

«جناب آقای دکتر مدرس خیابانی
سرپرست محترم وزارت صمت

سلام علیکم؛

بر اساس گزارش‌های موجود، بخشنامه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده که کالاهای موجود در انبارهای بنادر در صورتی که صاحب کالا در خصوص ماندگاری کالا قصور نداشته باشد، دپوی بیش از یک ماه عملا رایگان خواهد بود. این رویه به نوعی تشویق صاحبان کالا به نگهداری بی‌مورد کالاها در انبارها و در نهایت منجر به عدم ترخیص اقلام مذکور در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود.

صدور این بخشنامه در شرایطی که کشور به شدت به این کالاها نیاز دارد، جای تأمل دارد؛ چراکه با سوءاستفاده از این بخشنامه اقدام به دپوی کالا در بنادر صورت گرفته و بازار مایحتاج مردم به صورت تصنعی تشنه و اقلام مورد نیاز مردم از طریق بازارهای غیر رسمی با قیمت‌های نجومی عرضه می‌شود.

برای مثال؛ برنج خارجی که قیمت مصوب آن 8900 تومان است، در بازار مصرف بیش از 17 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود، شایسته است هر چه سریع‌تر قبل از گسترش این افزایش قیمت تصنعی به سایر کالاهای اساسی، دستور بازنگری و تجدیدنظر در بخشنامه مورد اشاره در دستورکار قرار گیرد و به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دستور فرمایید نسبت به رصد بازار و برخورد با متخلفین اقدام فوری نمایند.

با تشکر
علی اشرف نوری
مدیرعامل»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس