چاپ 472 عنوان کتاب با محوریت فرهنگ رضوی در حوزه بزرگسال


چاپ 472  عنوان کتاب با محوریت فرهنگ رضوی در حوزه بزرگسال

حجت الاسلام سلیمانی معتقد است، باید جشنواره دوسالانه به منظور بررسی کتاب هایی که با محوریت فرهنگ رضوی برای کودک و نوجوان تولید می شود، راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی» امروز (دوشنبه نهم تیر) در نشست «نگاه اجمالی به آثار تالیفی با موضوع امام رضا در پنج سال اخیر» که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: برخی آثار خوب تبلیغ نمی شوند و مغفول می مانند و از طرفی برخی از آثار که بازاری هستند، تجدید چاپ می شوند. سال قبل خانه کتاب زحمت کشید و جشنواره میراث مکتوب رضوی را برگزار کرد که در آن آثار 40 سال مورد بررسی قرار گرفت. معتقدم که حداقل باید جشنواره دوسالانه طراحی کنیم تا کتاب هایی که با محوریت فرهنگ رضوی برای کودک و نوجوان تولید می شود، بررسی شود و حتی بتوانیم به نویسندگان سفارش کار نیز دهیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی با اشاره به اینکه 78 عنوان اثر با محوریت فرهنگ رضوی برای کودکان و نوجوان از سال 94 تاکنون به چاپ رسیده است، بیان کرد: بین کتاب هایی که در این حوزه برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است، نسبت به گروه سنی بزرگسال فاصله زیادی وجود دارد. بالغ بر 14 هزار مهد کودک تحت پوشش بهزیستی هستند، برای این مراکز نمی شود کاری درخور این گروه سنی طراحی کرد؟ حدود 14 میلیون دانش آموز داریم و همه اینها فرصت هایی هستند که نیاز به برنامه ریزی دارند.

وی اظهار داشت: تعداد 472 عنوان کتاب با محوریت فرهنگ رضوی در حوزه بزرگسال از سال 94 تاکنون به چاپ رسیده است. هرچند بعضی از کتاب ها کیفیت پایینی داشته و آنچنان تناسبی با موضوع نداشته است اما در کنار آنها آثار فاخری هم پدید آمدند؛ به عنوان مثال یک مجموعه سه جلدی خوب از سوی دانشگاه امام صادق در مورد امام رضا (ع) به چاپ رسیده است. این دانشگاه همچنین مجموعه دوجلدی فاخر در مورد امام صادق منتشر کرده است. در بین کتاب هایی که در این حوزه به چاپ رسیدند هم کتاب های فاخر وجود دارد و هم کتاب های ضعیف؛ جایی نیاز است که آنها را رصد کند و تذکر دهد که نیاز ما چیست. بعد از 40 سال نباید شاهد چاپ آثار ضعیف باشیم.

حجت الاسلام سلیمانی در مورد تولید کتاب الکترونیک با موضوع امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: برای نابینایان اطلاع ندارم که چه آثاری با موضوع فرهنگ رضوی تولید شده است زیرا چند سالی است که از ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد خارج شده ام. احساس ام این است که بنیاد امام رضا چون متولی قانونی است از ظرفیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب برای تولید کتاب های الکترونیک برای نابینایان استفاده کند. در مورد حوزه فضای مجازی نیز باید گفت که امروز ورود به فضای مجازی مستحب نیست بلکه واجب است. قبلا برخی از آثار در فضای مجازی منتشر می شد و امروز با توجه به محدودیت هایی که کرونا ایجاد کرده است، قطعا باید آثار را در فضای مجازی هم منتشر کنیم. امسال به دلیل شیوع کرونا اختتامیه جشنواره امام رضا را نمی شود برگزار کرد. مردم جهان می خواهند این آثار را ببینند و ما می توانیم از ویترین فضای مجازی استفاده کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته چندین عنوان کتاب از سوی آستان مقدس حضرت معصومه با عناوین روزهای دهه کرامت به چاپ رسید که مورد استقبال واقع شد. برای چنین کارهایی باید قبل از رسیدن به دهه کرامت نامگذاری های روزها مشخص شود و سفارش تولید آثار با توجه به این اسامی داده شود تا در دهه کرامت آثار تولید شده باشند و بتوان آنها را عرضه کرد؛ این کار از طریق شورای هماهنگی دهه کرامت و ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد دنبال می شود.

وی بیان کرد: 124 هزار پیامبر داریم. از نگاه قرآن حرف تمامی آنها به مردم این بود که ما مزدی از شما نمی خواهیم، فقط به حرف ما گوش دهید، سخن ما مطابق با فطرت شماست و ما برای نجات و هدایت شما آمدیم. از بین آنها یک پیامبر است که می گوید مزد می خواهم و آن حضرت محمد (ص) است. خدا می فرماید ای پیامبر ما بگو من هیچ مزدی برای رسالت ام نمی خواهم مگر دوستی اهل بیت. محبت ویژگی درونی است و مودت بروز این محبت است.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) که آن قدر اذیت و آزار دیدند، می فرمایند که هیچ مزدی جز دوستی با اهل بیت نمی خواهم. این دوستی جز با اطاعت میسر نمی شود و اگر اتفاق بیفتد، ما پیامبر را شاد کردیم. در قرآن کریم آمده است این اجری که از شما خواستم سودش به شما بر می گردد. اگر این حقیقت را دریابیم که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت برای نجات ما از گرداب دنیا آمدند و می خواستند ما را به نور هدایت کنند، حال ما بهتر می شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) بیان کرد: از امام رضا (ع) سوال شد از نگاه شما بهترین بنده خدا کیست. حضرت رضا (ع) پنج ویژگی را برشمردند و فرمودند وقتی کار خوبی انجام می دهد، احساس خرسندی و شادی می کند، دوم اینکه اگر کار بدی از او سر زند، بلافاصله استغفار می کند، موقعی که به او عطا و محبتی می شود، سپاسگزار است، چهارم اینکه موقعی که در آزمایش های سخت قرار می گیرد، صبور است و موقعی که دیگران کاری می کنند که او غضبناک می شود، می بخشد. انشاءالله بتوانیم این درس ها را در زندگی خود عملی کنیم. در بخشی از زیارت نامه امام رضا می خوانیم من می دانم که رسول تو و جانشینان رسول تو در نزد تو روزی می خورند و زنده اند. اگر سلامی از نزدیک یا دور به من داری جواب می دهم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی