از خدمت کریمانه به کارتن‌خواب‌ها تا کمک مومنانه به مراکز درمانی در دهه کرامت


از خدمت کریمانه به کارتن‌خواب‌ها تا کمک مومنانه به مراکز درمانی در دهه کرامت

اهالی مسجد وفا همه ساله در دهه کرامت با برنامه‌هایی همچون ایجاد زمینه ویزیت رایگان بیماران در همکاری با بیمارستان‌ها، به خدمت کریمانه معنا می‌بخشند. حمایت از کارتن‌خواب‌ها و کمک مومنانه به مراکز درمانی از دیگر فعالیت‌های این مسجد در این دهه است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مساجد در مناطق مستضعف نشین جوامع اسلامی بیش از سایر مناطق نقش آفرین هستند و گروه های مختلف مردم به آنها مراجعه می کنند. مسجد «وفا» در منطقه شوش تهران (واقع در خیابان شوش شرقی، خیابان بروجردی) از این قاعده مستثنی نیست.

از خدمت کریمانه به کارتن‌خواب‌ها تا کمک مومنانه به مراکز درمانی در دهه کرامت

مهم ترین ویژگی و برنامه ثابت مسجد وفا خدمت به طبقات محروم و کم درآمد و بانوان سرپرست خانوار است به طوری که مجموعه خیریه این خانه خدا با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین «رسول متقدمی» و محمد علی فرجی، ماهیانه به ده ها خانواده نیازمند کمک های نقدی و غیرنقدی اهدا می کند.

پناه دادن به کارتنخوابها

از کارهای مهم دیگر مسجد وفا یاری رسانی به کارتن خواب ها است به طوری که در بسیاری از مناسبت های مذهبی اهالی این مسجد همراه با امام جماعت آن، به کوچه پس کوچه های منطقه شوش می روند و غذای گرم و لباسی تمیز و نو میان کارتن خواب ها توزیع می کنند. همه ساله این کار در دهه کرامت و با هدف بهره مندی همگان از رافت و عطوفت رضوی بیش از سایر مناسبت ها انجام می گیرد. در واقع از زمانی که حجت الاسلام والمسلمین حسن کمالی، امام جماعت مسجد وفا بود تا اکنون که حجت الاسلام والمسلمین متقدمی با حکم مرکز رسیدگی به امور مساجد -البته برای سومین سال- مدیریت این مسجد را بر عهده دارد دهه کرامت فرصت خدمت کریمانه به نیازمندان به ویژه کارتن خواب ها است.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین متقدمی با شروع ویروس کرونا مجموعه خیریه مسجد وفا بر میزان فعالیت های خود افزوده است و تاکنون و به مناسبت سال نو هجری شمسی، ایام ولادت حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، ماه مبارک رمضان، ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) و دهه کرامت، بیش از 600 بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرده است.

از خدمت کریمانه به کارتن‌خواب‌ها تا کمک مومنانه به مراکز درمانی در دهه کرامت

متقدمی به خبرنگار شبستان گفت: مسجد وفا همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به نیازمندان و اجرایی شدن رزمایش مواسات و همدلی، خدمت رسانی به خانواده های آسیب دیده از ویروس منحوس کرونا را در راس برنامه های خود قرار داده است. توزیع بیش از دو هزار پرس غذای گرم میان نیازمندان و کارتن خواب ها از اقدامات دیگر مسجد وفا در این دوره بوده است.

میدان دادن به بانوان در اجرای طرح‌های خدماتی و کارآفرینی

ز اینها که بگذریم باید بگوییم که مسجد وفا با سابقه بیش از ۷۰ سال از مهم ترین مساجد در منطقه شوش تهران است که در کنار مسجد مهدیه توانسته فضای فرهنگی این منطقه از پایتخت کشورمان را به سمت سبک زندگی اسلامی ایرانی جهت دهد. متقدمی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: استفاده از ظرفیت تمام گروه های مردم به ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و همچنین بانوان در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها توانسته مسجد وفا را به مرکزی محبوب در جنوب شهر تهران تبدیل کند. در واقع این مسجد همسو با شعار و اولویت های مرکز رسیدگی به امور مساجد در به کارگیری ظرفیت گروه های خودجوش و بانوان تلاش کرده، زمینه را برای فعالیت این گروه ها فراهم کند و این قشر در ایجاد کارآفرینی برای ۳۰ زن سرپرست خانوار در جنوب تهران موفق بوده است.

از خدمت کریمانه به کارتن‌خواب‌ها تا کمک مومنانه به مراکز درمانی در دهه کرامت

میزان خدمت رسانی مسجد وفا به نیازمندان به قدری است که گروه جهادی دانشجویان بسیجی دانشگاه امیرکبیر که چندین سال در محله هرندی (دروازه غار) متمرکز بودند چند ماهی است با هماهنگی حجت الاسلام والمسلمین متقدمی و پایگاه مقاومت بسیج مسجد وفا، این مسجد را مرکز فعالیت خود در جنوب شهر تهران قرار داده اند. این گروه جهادی در دوره شیوع ویروس کرونا با همکاری پایگاه بسیج و مجموعه خیریه مسجد وفا بیش از 600 سبد غذایی میان افراد کم درآمد و کارگرانی که در این دوره بی کار شدند توزیع کرد.

تجهیز آشپزخانه برای صرفهجویی در هزینهها

اهالی مسجد وفا به منظور خودکفایی در خدمت کریمانه به نیازمندان در طول سال و از جمله در دهه کرامت، در اقدامی مهم، آشپزخانه این مسجد را تجهیز کردند به طوری که روزانه می توان بیش از هزار پرس غذا را در آن طبخ کرد. حجت الاسلام و المسلمین متقدمی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: مسجد وفا طی چند ماه اخیر به طور اساسی مرمت و بازسازی شده که بازسازی سرویس بهداشتی و توسعه آشپزخانه این مسجد از جمله این کارها بوده است. یکی از اهداف ما این است که بتوانیم با صرفه جویی در هزینه طبح غذا بتوانیم به افراد بیشتری خدمت کنیم.

کار بازسازی مسجد وفا در نمای بیرونی آن نیز کاملا به چشم می آید به طوری که 12 دکل نوری به یاد ائمه اطهار (ع) در آن بنا شده است به طوری که تمام کسبه و رهگذران در منطقه شوش از راه دور و نزدیک متوجه فعالیت این مسجد می شوند. حجت الاسلام والمسلمین متقدمی درباره این کار به شبستان گفت: طراحی این روشنایی با این کیفیت و کمیت در سطح مناطق جنوب تهران، بی نظیر یا دست کم، کم نظیر است به طوری که اکنون مردم به راحتی متوجه فعالیت مسجد در خیابان شوش می شوند و می توانند با شنیدن صدای اذان برای اقامه نماز خود را به مسجد وفا برسانند.

شوق کودکان برای فعالیت های ورزشی در مسجد وفا

تشکیل واحد تربیت بدنی با هدف سامان دهی برنامه های ورزشی مسجد وفا از مهم ترین برنامه های این مسجد طی یک سال اخیر بوده است به طوری که کودکان و نوجوانان هر روز با هزاران شوق و علاقه خود را برای انجام فعالیت های ورزشی در رشته های فوتبال، تنیس روی میز و ... به این مسجد می رسانند. البته با شیوع ویروس کرونا فعالیت این واحد متوقف شده است.

اجرای این همه فعالیت فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و ورزشی نیازمند بودجه است که مسجد وفا در این زمینه با داشتن تعدادی موقوفه خودکفا است. البته چندین سال وضعیت این رقبات نامشخص بود و گاهی قراردادهای سه و چهار ساله با مستاجرها منعقد می شد که با شروع به کار حاج آقا متقدمی این وضعیت اصلاح شد به طوری که قراردادها طبق قوانین رایج در حوزه املاک، یک ساله شده است، البته در دوره شیوع ویروس کرونا به ویژه طی ماه های اسفند 1398 و فروردین 1399 که بسیاری از کاسبی ها تعطیل بود مدیریت مسجد وفا به مستاجرها در پرداخت اجاره بها بیش از گذشته آسان گرفتند.

همکاری با بیمارستان فارابی

همکاری با بیمارستان فارابی در ویزیت رایگان بیماران از برنامه های جالب مسجد وفا است طوری که واحد پزشکی و خدمات درمانی پایگاه مقاومت بسیج این مسجد هر سال در دو مناسبت -دهه اول محرم و دهه کرامت- زمینه ویزیت رایگان نمازگزاران و سایر شهروندان منطقه شوش را تحت عنوان طرح «شهد رهنمون»، فراهم می کنند. این مسجد همچنین با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دوره های آموزش مدیریت بحران را برگزار می کند.

از خدمت کریمانه به کارتن‌خواب‌ها تا کمک مومنانه به مراکز درمانی در دهه کرامت

نشاندن لبخند رضایت بر لبان امام زمان(عج)

متقدمی امیدوار است با کمک خیران و کارگزاران مسجد وفا بتوانند این مسجد را بیش از گذشته در خدمت به نیازمندان و اجرای طرح های کارآفرینی فعال کنند و به این صورت بتوانند دل حضرت مهدی (عج) را شاد کنند و لبخندی بر لبان مبارک آن حضرت(عج) بنشانند.

سخن آخر اینکه وقتی وارد مسجد وفا می شوید شاهد جنب و جوش اهالی آن در خدمت رسانی به نیازمندان، اجرای طرح های علمی و فرهنگی و زمینه سازی برای گسترش همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی و دستگاه های مختلف است. حیاط این مسجد هیچ گاه خالی از جمعیت نیست جمعیتی که شوق خدمت در سر و دل دارند و مسجد را بهترین مکان برای یاری رسانی به مردم می دانند. درواقع اهالی این مسجد همدلی ملی و خدمت کریمانه به رسم اهل بیت (ع) را عملیاتی کرده اند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها