قبولی در کنکور تنها راه موفقیت نیست


قبولی در کنکور تنها راه موفقیت نیست

یک روانشناس گفت: خانواده‌ها باید به فرزندان خود آرامش و امید دهند و به آن ها بیاموزند قبولی در کنکور تنها شرط خوشبختی و موفقیت در زندگی نیست و می‌توان با کسب هر مهارت و پیشرفتی به موفقیت در زندگی دست یافت.

لیلا میررضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن جوامع، استرس جزء جداناپذیر زندگی شده و اگر راه مبارزه با این حالت روحی را ندانیم به عواقب جبران‌ناپذیر آن دچار می‌شویم.

وی با اشاره به این‌که استرس و اضطراب که این روزها بیشتر در جوانان دیده می شود زندگی را به کام آن‌ها و خانواده‌های‌شان تا حدی تلخ کرده و نزدیک شدن به کنکور هم به این موضوع دامن زده است، عنوان کرد: مطمئناً برای یک جوان کنکور سراسری یکی‌از حساس‌ترین و پُراسترس‌ترین امتحان هاست که تمام زندگی نه تنها او بلکه خانواده‌اش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

میررضایی با بیان این‌که در این برهه از زمان متخصصان به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند ورزش کنند، افزود: حدود ۲۰ دقیقه ورزش در روز سبب تولید «آندروفین» شده و باعث نشاط و کاهش استرس می شود بنابراین به طور حتم در برنامه روزانه خود، مدت زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

این روانشناس با اشاره به این‌که کنکوری‌ها باید خواب و استراحت کافی داشته باشند، عنوان کرد: باتوجه به این‌که بیشترین میزان آمادگی ذهنی، پس‌از ۷ ساعت خواب است؛ تلاش کنید در این مدت، زمان خواب خود را تنظیم کنید تا قبل از ساعت بیدار شدن برای کنکور، دست کم ۷ ساعت خوابیده باشید.

وی با اشاره به این‌که خواندن مطالب جدید در این روزها، به جز افزایش استرس، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی هیچ مزیت دیگری ندارد، افزود: اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته‌اید، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست، تثبیت آموخته‌های قبلی به طور قطع، تأثیر بیشتری در نتیجه شما دارد.

میررضایی با اشاره به این‌که یکی‌از تصورهای غلط داوطلبان کنکور که باعث ایجاد نگرانی زیادی هم می‌شود این است که فکر می‌کنند اگر مطلبی را اصلاً یا خوب نخوانده‌اند، نمی‌توانند نتیجه خوبی بگیرند، عنوان کرد: با بررسی سؤال‌های سال‌های قبل، می‌توانید به این نکته دست یابید که برای قبولی در دانشگاه، نیازی نیست تمامی مطلب‌ها را بدانید، فقط کافی است به اطلاعات و فرمول‌های کلی مبحث‌ها، مسلط باشیم. یادتان باشد: «همه چیز را فقط همه کس می‌دانند.»

این روانشناس با اشاره به این‌که تغذیه مناسب یکی‌از مهم‌ترین مسائل است که کنکوری‌ها باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، تصریح کرد: مدیریت انرژی به طور قطع تأثیر بسیار زیادی در نتیجه کنکور دارد، در این مدت از غذاهای چرب استفاده نکنید زیرا دیرتر از معده خارج می‌شوند، در عوض میزان استفاده از پروتئین‌هایی مانند گوشت، مرغ، جگر، عدسی و... را افزایش دهید. با توجه به این که حدود ۷۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل داده روزانه ۸ لیوان آب بنوشید، در ضمن با توجه به نیاز مغز، از مواد قندی هیدارت کربنی با زنجیره فراوان مانند نان، برنج، سیب‌زمینی و کشمش استفاده کنید.

وی با اشاره به این‌که باتوجه به علم تغذیه مصرف بیش‌از حد برخی مواد غذایی موجب برهم خوردن تعادل روانی در افراد می‌شود، ادامه داد: همه مواد غذایی برای بدن لازم است ولی زیاده روی و عدم کنترل روی مصرف مواد غذایی تبعات منفی شامل برهم خوردن خواب، آرامش، و ایجاد اضطراب را به همراه دارد؛ به‌عنوان مثال مصرف بیش‌از حد غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه، چای و شکلات در ایجاد اضطراب و برهم زدن آرامش افراد مؤثر است.

میررضایی افزود: در مقابل این خوراکی‌ها موادی مفید و آرام‌بخش نیز وجود دارند مانند هویج، تخم‌مرغ، ماهی و کرفس هرچه بیشتر مصرف شود آرامش بیشتری را برای فرد به همراه دارد و مانع ایجاد استرس و اضطراب می شود.

این روانشناس با اشاره به این‌که غذاها با روش‌های مختلف استرس را از بین می‌برند، افزود: سروتونین یک ماده شیمیایی آرامش‌بخش و در مقابل کورتیزول و آدرنالین دو هورمون استرس هستند که کاهش آن‌ها و افزایش سروتونین بسیار در کاهش این بحران روحی که به مرور به بدن آسیب می‌رساند کمک می‌کند لذا در حقیقت یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن، کاهش فشار خون و کم کردن اثر استرس می شود.

وی ادامه داد: کربوهیدرات ها باعث افزایش ترشح سروتونین می شوند برای تامین این ماده آرام بخش باید کربوهیدرات های مرکب که سرعت کمتری در هضم دارند مانند:نان، پاستا، جو و غلات سبوس دار مصرف کرد.

میررضایی با اشاره به این‌که برای کاهش استرس نکته بسیار مهم دیگر، مصرف ویتامین‌های خانواده گروه B است که تاحد زیادی درغلات دیده می‌شوند، بنابراین باید بیشتر از نان‌های سبوس دار استفاده شود، افزود: گنجاندن مواد پروتئینی کافی در برنامه غذایی این دسته از افراد و منابع امگا ۳ موجود در ماهی‌ها بخصوص ماهی‌های چرب اضطراب، تنش و افسردگی را کاهش می‌دهد لذا به کنکوری‌ها توصیه می‌شود هفته‌ای دو تا سه وعده ماهی مصرف کنند.

این روانشناس ادامه داد: استفاده از غذاهای خانگی مناسب به جای غذاهای بیرون در روزهای نزدیک به کنکور بسیار مهم است چراکه ابتلا به مسمومیت را تا حد زیادی کم می‌کند، همچنین شب کنکور حتما غذای سبک و مقوی و صبح روز کنکور باید صبحانه کامل مانند نان، پنیر، گردو، عسل و مربا میل شود، حتی افرادی که عادت به صبحانه ندارند در روز کنکور باید این وعده را به طور کامل جدی بگیرند.

وی عنوان کرد: برای دریافت ویتامین‌های این خانواده علاوه‌بر مصرف غلات می‌توان از مکمل‌ها که به صورت قرص یا آمپول هستند استفاده کرد، تهیه ویتامین‌های ب کمپلکس از داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک مجاز است چراکه مصرف آن برای یک مدت کوتاه هیچ مسمومیتی را ایجاد نمی‌کند.

میررضایی با اشاره به این‌که تمرکز روی اشکالات و ضعف‌ها باعث رفع موضوعی آن‌ها می‌شود، عنوان کرد: با تفکیک مطالب مهم‌تر از کم‌اهمیت‌تر و خواندن یادداشت برداری های خلاصه شده، به راحتی می‌توان سرعت مرور را افزایش داد، این کار همچنین باعث می‌شود اولویت‌بندی سؤالات سخت و آسان کنکور برای پاسخ دهی در زمان مشخص هم راحت صورت می‌گیرد.

این روانشناس با اشاره به این‌که داوطلبین کنکور برای کاهش استرس خود باید از مشاور و یا روانشناس کمک بگیرند، ادامه داد: خانواده‌ها نباید با انتظارات بیجای خود به این استرس دامن بزنند، زیرا آثار ناشی از استرس نتایج زیان باری را به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید به فرزندان خود آرامش و امید دهند و به آن ها بیاموزند قبولی در کنکور تنها شرط خوشبختی و موفقیت در زندگی نیست و می‌توان با کسب هر مهارت و پیشرفتی به موفقیت در زندگی دست یافت، بنابراین ضرورت دارد با ایجاد فضایی آرام و پُر نشاط در ضمن رعایت نکات تغذیه‌ای لازم، فرزندان را بدون دغدغه و استرس خاص، راهی آزمون کنند و نوجوانان هم با آرامش خاطر بهترین نتیجه را برای خود رقم بزنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !