ضرورت جلوگیری فوری از فعالیت صنایع آلاینده در تهران


ضرورت جلوگیری فوری از فعالیت صنایع آلاینده در تهران

تهران - ایرنا- رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران باید به سرعت جهت انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر و جلوگیری از فعالیت آنان اقدام کند.

به گزارش ایرنا؛ «زهرا صدراعظم نوری» روز یکشنبه در دویست و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره حادثه انفجار و آتش‌سوزی در یک کارگاه شارژ سیلندر گاز مایع گفت: متاسفانه بعد از ظهر سه شنبه ۳تیرماه در حادثه انفجار و آتش سوزی در یک کارگاه شارژ سیلندر گاز مایع واقع در خیابان ۱۷ شهریور، ابتدای خیابان طیب جان دو تن از شهروندان عزیزمان را به دلیل عدم رعایت مسایل ایمنی گرفته شد.

وی ادامه داد: با گذر از برخی محلات شهر مشاغلی چون تعمیرگاه، فروشگاه های مواد شیمیایی، فروش کپسول های گاز و صنوف پرخطر قابل مشاهده می باشد که برای بسیاری از آنها در آیین نامه اجرایی بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ضوابط استقرار و یا انتقال از پهنه های نامتجانس لحاظ شده است.

نوری تاکید کرد: این مشاغل بدلیل آلایندگی و پرخطر باعث ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنان محله و امنیت و رفاه آنها می‌شوند و بهداشت و امنیت شهری را تهدید می‌کنند.

عضو شورای تهران عنوان کرد: با توجه به اینکه در پی شکایت شهروندان و یا مناطق شهرداری ها از این مشاغل پرخطر، آرای انتقال و یا تعطیلی برای آنها صادر شده و حتی در کمیسیون بند ۲۰ شورا نیز بر تعطیلی و یا تغییر شغل آنها تاکید شده است، اما متاسفانه در موارد متعددی با گذشت چندین سال از ممنوعیت فعالیت واحدهای پر خطر و صدور آرای تعطیلی، همچنان به فعالیت غیر مجاز خود ادامه می دهند و به تدریج تبدیل به کانون های مزاحم و گسترش اینگونه فعالیت ها می گردند.

نوری ادامه داد: به منظور جلوگیری از فعالیت چنین مشاغلی و به منظور مقابله با تاسیس و ایجاد شغل‌های مزاحم، شهرداری‌ها موظفند تمهیدات قانونی و ابزارهای کنترلی را برای افزایش امنیت و بهداشت شهر بکار ببندند.

وی تاکید کرد: عدم توجه جدی در برخی شهرداری های مناطق به این امور باعث می شود که نه تنها سیما و منظر شهر را تحت تاثیر قرار دهد بلکه علاوه بر آسیب وارد شدن به محیط زیست، خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری نیز ایجاد شود و مشابه این حادثه که منجر به از دست دادن دو تن از شهروندان شده است همچنان ادامه یابد و در آینده هزینه های مادی و اجتماعی به مراتب بیشتری را برای شهر در بر داشته باشد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: از این رو از شهرداری تهران می‌خواهم با تاکید ویژه از طریق شهرداری های مناطق و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در اجرای تکالیف قانونی، ضمن برخورد با فعالیت های غیر مجاز و اجرای احکام صادره به استناد بند ۲۰ ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری، نسبت به برنامه ریزی منسجم برای ساماندهی و انتقال کانون های مزاحم نیز توجه جدی کند.

وی تاکید کرد: همچنین از این فرصت استفاده کرده و بار دیگر تاکید می کنم، به دلیل نبود رویه واحد و کارآمد در بازرسی های ادواری ایمنی واحدهای غیر مجاز و پر خطر است شهرداری تهران با همکاری اتحادیه اصناف (موضوع بند «ز» ماده ۳۷ قانون نظام صنفی کشور و اصلاحات بعدی آن) و شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار و رفاه اجتماعی (موضوع ماده ۸۵ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن) اقدام و هماهنگی لازم در راستای اصلاح فرآیندهای نظارت بر وضعیت ایمنی تصرف های کسبی-تجاری، کارگاهی، صنعتی و انبار و رفع خطر از آنها را در دستور کار خود قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در