رابطه خانوادگی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در کتاب ها مغفول مانده است


رابطه خانوادگی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در کتاب ها مغفول مانده است

باباجانی با بیان اینکه در دین اسلام توجه خاصی به جنبه خواهر برادری شده است، گفت: توجه و پرداختن به ارتباط خانوادگی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به تحکیم روابط خانوادگی کمک زیادی می کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: امام موسی کاظم(ع) چهار دختر به نام فاطمه داشتند که به «فواطم اربعه» شناخته می شدند. فاطمه معصومه دختر بزرگ بود که به فاطمه کبری نامگذاری شد. ایشان در اول ذیقعده در شهر مدینه به دنیا آمدند و تا 25 سالگی همراه برادر خود، امام رضا (ع) در آن شهر زندگی کردند. بعد از آنکه امام رضا (ع) به دستور و با فشار مامون به مرو رفتتند برای حضرت معصومه(س) نامه ای نوشتند که راهی مرو شود. مسیر کاروان حضرت معصومه(س) به شهرهای بغداد ، ساوه و قم منتهی شد و حضرت معصومه (س) به سبب بیماری که برخی آنرا مسمومیت دانستند از پیشروی باز ماندند و در سن 28 سالگی در شهر قم دیده از جهان فرو بستند. به مناسبت دهه کرامت در مورد کتابهایی که با محوریت حضرت معصومه(س) برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است گفتگویی با «علی باباجانی»، نویسنده و شاعر خردسال، کودک و نوجوان ترتیب دادیم. وی کتابی با عنوان « آمدی در شهر ما گل کاشتی» در مورد حضرت معصومه(س) برای نوجوانان نوشته که از سوی انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شده است. متن این گفتگو بدین شرح است:

نویسندگان و شاعران تا چه اندازه توانستند حضرت معصومه(س) را به کودکان و نوجوانان معرفی کنند؟

به نظر بنده آنچنان که باید و شایسته است نتوانستیم در زمینه معرفی حضرت معصومه (س) در قالب شعر و داستان موفق باشیم . متاسفانه کتابهای اندکی در مورد شخصیت و زندگی حضرت معصومه(س) نوشته شده است و آنچه هم نوشته شده است کیفیت خوبی ندارد. در مورد این بانوی بزرگوار جای کار زیادی وجود دارد.

علت اینکه در مورد حضرت معصومه(س) کتاب های کمی نوشته شده، چیست؟

در درجه اول در مورد هر موضوعی باید درخواست وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه نویسنده و شاعر باید دغدغه داشته باشند. وقتی کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» که در مورد حضرت معصومه (س) است را آماده کردم، شخصا برای چاپ آن به ناشران زیادی مراجعه کردم، حتی خودم به دنبال تصویرگری کتاب بودم. نویسنده و شاعر خودشان باید پیگیر و دغدغه مند باشند. از طرفی مسئولان فرهنگی نیز باید دغدغه انجام کار در زمینه مباحث و موضوعاتی که کمتر کار شده است را داشته باشند.

آیا در مورد حضرت معصومه(س) با مشکل کمبود منبع مواجه هستیم؟

خیر، منبع برای کار زیاد است. به یاد دارم زمانی که می خواستم کتاب« آمدی در شهر ما گل کاشتی» را آماده کنم به پژوهشگاه آستان مقدسه قم رفتم و دیدم که در مورد حضرت معصومه (س) کارهای خوب و کارشناسی شده ای انجام شده است . این پژوهشگاه حتی یک مجله به نام کوثر در مورد زندگی نامه حضرت معصومه(س) دارد که خوب و دقیق در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار کار پژوهشی انجام شده است.

وظیفه مراکز فرهنگی در معرفی ائمه اطهار(ع) و شخصیت هایی همچون حضرت معصومه (س) چسیت؟

مسئولان و مراکز فرهنگی باید رصد کنند و ببینند در مورد کدامیک از امامان معصوم (ع) و کدامیک از شخصیت های بزرگ و برجسته کار کم صورت گرفته است یا کدامیک از جنبه های شخصیتی این بزرگان مغفول مانده است. سپس برای رفع خلاهای موجود در قالب کتاب، فیلم، سریال و انیمیشن اثر تولید کنند. یکی از مسایل دیگر اطلاع رسانی ضعیف است. به عنوان مثال آستان مقدسه قم که کارهای پژوهشی و فرهنگی زیادی با محوریت حضرت معصومه(س) انجام داده است باید در مورد کارهای خود اطلاع رسانی کند و روی آنها مانور دهد.

چه جنبه ای از زندگی حضرت معصومه(س) مغفول مانده است؟

یکی از مهمترین جنبه هایی که در مورد شخصیت حضرت معصومه(س) مغفول مانده است، جنبه خواهر برادری ایشان با امام رضا(ع) است. در جامعه ما که در این مورد ضعف وجود دارد، پرداختن به جنبه خواهر برادری امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) می تواند نقش مهمی در تحکیم روابط خانوادگی داشته باشند. نمی دانم چه رمز و رازی وجود دارد که در دین اسلام توجه خاصی به جنبه خواهر برادری شده است و ما آن را در ارتباط امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و همچنین حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) می بینیم. اگر خواهر برادری حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) برای خانواده ها الگو شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد، روابط خانوادگی بسیار مستحکم تر خواهد شد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل