شایعات تراریخته ذهن مردم را به‌هم ریخت/ آیا امکان کشت برنج تراریخته در طارم وجود دارد؟


برنج همواره به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کالا‌ها در سفره غذایی ایرانیان مطرح بوده است و از آنجایی‌که شهرستان طارم زنجان از تولیدکنندگان عمده برنج در کشور است، سلامت این محصول تولیدی به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده است.

شایعات "تراریخته" ذهن مردم را به‌هم ریخت/ آیا امکان کشت برنج تراریخته در طارم وجود دارد؟
به گزارش فانوس، واژه تراریخته این روزها برای بسیاری از مردم تبدیل به واژه آشنایی شده است و درک مضرات آن دیگر مثل سابق برای همگان سخت و دشوار نیست. با افزایش رسانه‌ها و کانال‌های خبری در فضای مجازی مردم به راحتی این روزها با مضرات محصولات تراریخته آشنا شده‌اند و سعی می‌کنند در هنگام خرید محصولات غذایی، ابتدا از سالن بودن آن و سپس از تراریخته نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

متاسفانه در یکی دو دهه گذشته و با رشد جمعیت جهان، بسیاری از تولیدکنندگان با هدف تولید انبوه و افزایش بهره اقتصادی سعی کرده‌اند محصولاتی را کشت کنند که توسط بشر ژن‌های آن‌ها دستکاری شده و می‌تواند محصول زیادی را تولید کنند. بدون شک این موضوع برای هر تولیدکننده‌ای ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است چراکه کشت و تولید محصولات تراریخته از نظر اقتصادی نسبت به محصولات معمولی سودده هستند.

بر همین اساس پس از رونق محصولات تراریخته در دنیا، آمارهای ضد و نقیضی در خصوص سالم و یا عدم سالم بودن در کشورمان به‌وجود آمد به طوری‌که بسیاری از مصرف‌کنندگان در خصوص مصرف اینگونه مواد غذایی تردید داشتند. اما خوشبختانه امروزه با افزایش سطح اطلاع‌رسانی بسیاری از مردم با مضرات و زیان‌های مواد غذایی تراریخته آشنا شدند.

با این وجود همچنان برخی افراد سودجو و دلالان اصرار دارند که مواد تراریخته هیچ ضرر و زیانی برای انسان ندارند.


از این‌رو متاسفانه خواه و یا ناخواه محصولات غذایی تراریخته وارد چرخه غذایی در اکثر کشور‌ها از جمله کشورمان شده است ولی کشورهای توسعه‌یافته مخصوصا کشورهای اروپایی استفاده از این محصولات غذایی را ممنوع کرده‌‌اند چراکه معتقدند استفاده از این‌گونه محصولات به‌شدت سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و برای سلامتی کودکان نیز مضر است.

بر همین اساس، از جنس موادغذایی تراریخته که این روزها در بسیاری از مواد غذایی نفوذ کرده و طبق گفته پزشکان سلامت جامعه را به خطر انداخته است خبرهایی به گوش می‌رسد که احتمالا مافیای کشت تراریخته به برنج‌کاران نیز نفوذ کرده است. از آنجایی‌که برنج اصلی‌ترین غذا در بین ایرانیان محسوب می‌شود و جای خود را بر سر سفره حداقل در یک وعده خوش کرده است شنیدن این خبر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرد.

حال سوال این است آیا امکان کشت برنج تراریخته در شهرستان طارم زنجان که به عنوان مرکز تولید برنج در استان مطرح است وجود دارد؟ چند هکتار از طارم زیر کشت برنج می‌رود و چه اقداماتی برای ممانعت از کشت برنج تراریخته در این شهرستان صورت می‌گیرد؟ آیا کلزای کشت شده نیز در سال‌های اخیر در استان تراریخته بوده است؟ اگر چنین است چرا اجازه کشت محصولات تراریخته داده می‌شود و مسئول تهیه چنین بذوری چه ارگانی است؟

امکان کشت برنج تراریخته در طارم وجود ندارد

ستار صفری، فرماندار شهرستان طارم در خصوص آلوده و یا عدم آلودگی مزارع برنج این شهرستان به ارقام تراریخته در گفت‌و‌گو با ‌تسنیم اظهار داشت: امکان کشت برنج تراریخته در شهرستان طارم وجود ندارد زیرا کشاورزان همه‌ساله بر اساس عملکردی که رقم برنج "علی کاظمی" و "صدری" داشته است همین ارقام را مورد کشت قرار می‌دهند.

وی افزود: با توجه به آشنایی‌های لازم که در ارتباط با کشت دو رقم مذکور وجود دارد کشت رقم دیگر خصوصا تراریخته توسط کشاورزان انجام نمی‌گیرد و از سویی دیگر بهره‌برداران به سختی راضی به تغییر الگو و ارقام مورد کشت در زمین‌های زراعی خود می‌شوند.

فرماندار طارم با بیان اینکه تاکنون هیچ‌ گزارشی مبنی بر کشت برنج تراریخته در سطح شهرستان گزارش نشده است عنوان کرد: رصد‌های لازم در زمینه ارقام کشت برنج همواره انجام خواهد گرفت و در صورت وجود کشت چنین محصولی اقدامات لازم صورت می‌پذیرد تا دغدغه‌ای برای کشاورزان و مردم ایجاد نشود.

این مسئول تصریح کرد: همه‌سال قریب به یک هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم زیر کشت برنج می‌رود و هزار بهره‌بردار طارمی در کنار کشت سایر محصولات اقدام به کشت نشا برنج می‌کنند.

کلزای ایران تراریخته نیست

پرویز مرادی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص کشت کلزا گفت: کلزایی که در ایران و در نهایت استان زنجان کشت می‌شود اصلا تراریخته نیست زیرا بذر کاشته شده یا به صورت هیبرید بوده و دو واریته با هم طلاقی یافته‌اند، یا این که گرده‌افشانی آزاد صورت گرفته است.

وی افزود: تأمین و تهیه بذر کلزا در برنامه‌های استانی قرار ندارد و برنامه‌ریزی به صورت کشوری انجام می‌شود و معاونت زراعت کشور به‌صورت ملی در حال هدایت برنامه کشت کلزا است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی زنجان کلزا کشت شده در استان‌‌های مختلف ارقام متفاوتی است به‌طوری که در استان‌های گرمسیر و سردسیر ارقام خاصی برای کشت وجود دارد که به صورت ملی در حال تامین بذر است و طبق برنامه‌ریزی بذر را توزیع و در اختیار استان‌ها و نهایت کشاورزان قرار می‌دهند.

با تمام آنچه که گفته شد، محصولات تراریخته بسیاری همه روزه وارد سفره غذایی جامعه می‌شود و تراریخته بودن برخی از آن‌ها شاید علنی نباشد اما بسیاری دیگر کاملا مشهود است، اما امید می‌رود تا حداقل محصول برنج تولیدی استان‌مان با دوراندیشی که مسئولان امر خواهند داشت در آینده نزدیک تراریخته نشود، محصولی سالم به دست مصرف‌کننده برسد و اندکی از آشوب‌های ذهنی مردم حداقل در این یک مورد فروکش کند.

شاید تکذیب مسئولان استانی بر عدم تراریخته شدن برنج طارم همچون تکذیب بسیاری از مسئولان کشوری مبنی بر گران‌نشدن بنزین، سیمان، آهن، مسکن باشد ولی هر آنچه که هست امیدواریم برنج طارم این سرمایه عظیم استانی هیچ‌گاه بازیچه دست مافیای پشت پرده نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور