کبد و ارتباط آن با سلامت قلب


کبد و ارتباط آن با سلامت قلب

پژوهشی جدید نشان داده است که اندام های ما به یکدیگر پیوند خورده و یک اندام خاص به نام کبد می تواند نقش مهمی در محافظت در برابر بیماری قلبی داشته باشد.

سلامت قلب موضوعی است که بر آن بسیار تاکید می شود و این دلیل خوبی نیز برای آن وجود دارد زیرا بیماری قلبی‌عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان ها در جهان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، اما زمانی که بیشتر توجه و زمان خود را صرف حفظ سلامت قلب می کنید، ممکن است از وضعیت سلامت اندام های دیگر غافل شوید. پژوهشی جدید نشان داده است که اندام های ما به یکدیگر پیوند خورده و یک اندام خاص به نام کبد می تواند نقش مهمی در محافظت در برابر بیماری قلبی داشته باشد.

ارتباط کبد و سلامت قلب

مطالعه تیم پژوهشی دانشگاه ایالتی آیووا در تلاش برای پر کردن شکاف های موجود در درک ما از پیوندهای بین سلامت قلب و اندام های دیگر آغاز شد.

داده های بسیاری نشان می دادند که عملکرد کبد در واقع یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. و این اطلاعات با این حقیقت که بیماران مبتلا به اختلال در عملکرد کبد اغلب به بیماری قلبی مبتلا می شوند، پیوند خورده بود.

با این وجود، ارتباط مستقیم بین کبد و بیماری قلبی همچنان به طور روشن مشخص نبود.

زمانی که پژوهشگران دانشگاه آیووا ژن های کبد سوژه های حیوانی را دستکاری کردند، نه تنها شاهد بهبود در عملکرد کبد آنها بودند، بلکه عملکرد عضله قلب سوژه ها نیز بدون هیچ گونه مداخله قلبی بهبود یافت.

به بیان دیگر، تنها با کمک به کبد برای ارائه عملکرد بهتر، پژوهشگران به قلب نیز برای ارائه عملکرد بهتر کمک کردند.

پژوهشگران با دستکاری در اندامک هایی به نام پراکسی‌زوم ها که مسئولیت متابولیسم چربی و سمزدایی را بر عهده دارند، موفق به انجام این کار شدند. همانطور که می دانید کبد اندام اصلی سمزدایی بدن محسوب می شود.

در شرایطی که این حوزه جدید مطالعه هیجان انگیز به نظر می رسد و در ادامه می تواند به پیشرفت های قابل توجهی منجر شود، در حال حاضر آنچه بیشترین اهمیت را دارد معنای نتایج این مطالعه برای افرادی است که به سلامت قلب خود توجه ویژه ای دارند: اگر قصد دارید سلامت قلب خود را حفظ کنید، کبد شما نیز باید بخشی از این معادله باشد.

گزینه های کمک به کبد

بنیاد کبد آمریکا گزینه های زیر را برای حفظ سلامت کبد و ارائه بهترین عملکرد توسط این اندام توصیه کرده است:

- حفظ وزن سالم

- پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل

- شستشوی دست ها پیش از آماده کردن یا خوردن غذا یا پس از رفتن به توالت

- مصرف یک رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر که از میوه ها و سبزیجات سرچشمه می گیرد

- پرهیز از مواجهه با سموم که از حشره کش ها، مواد شیمیایی و دود سیگار سرچشمه می گیرند

گزینه آخر شاید یکی از سخت‌ترین مواردی است که می توان به آن متعهد بود زیرا معمولا سموم مختلف در محیط اطراف ما وجود دارند.

پرهیز از خطر مواد شیمیایی و سموم پنهان تقریبا غیر ممکن است و این به معنای آن است که کبد باید سخت‌تر از همیشه کار کند تا وظیفه سمزدایی بدن را انجام دهد. و اکنون می دانیم که فرسودگی کبد می تواند در نهایت به فرسودگی قلب منجر شود.

از گزینه های خوب برای سمزدایی و پشتیبانی از کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد که به صورت مکمل نیز در دسترس هستند:

خار مریم - شاید نام این گیاه را شنیده باشید که دارای گل های بنفش رنگ است و یک تقویت کننده کبد باستانی محسوب می شود. خار مریم می تواند به از بین بردن فلزات سنگین، بقایای داروها، آلاینده های محیطی و الکل که می توانند انباشته شده و به کبد آسیب برسانند، کمک کند.

ان-استیل سیستئین - این آنتی اکسیدان که در بدن به اسید آمینه سیستئین تبدیل می شود، نشان داده است که به سمزدایی کبد، از بین بردن اثر منفی تنباکو و دیگر انواع دود سرشار از مونوکسید کربن، الکل و آلاینده های هوا که روزانه با آنها در تماس هستیم، کمک می کند.

زردچوبه - این گیاه دارویی دیر زمانی است که برای کمک به کاهش التهاب و محافظت از کبد در برابر استرس اکسیداتیو استفاده می شود، در شرایطی که عملکرد کبد را نیز تقویت می کند.

اسید آلفا لیپوئیک - این یک آنتی اکسیدان قوی است که به پیشگیری از انباشت چربی در کبد کمک می کند. چربی بیش از حد می تواند در عملکرد کبد اختلال ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید