احتمال خطر مرگ به دلیل مصرف بیش از حد کافئین


احتمال خطر مرگ به دلیل مصرف بیش از حد کافئین
مصرف بیش از حد کافئین موجب مرگ می‌شود.

کافئین بیشترین محرک روانشناختی در دنیا است و تنها ماده ای است که مقدار آن در هیچ کجا اعم از چای، قهوه و نوشیدنی های انرژی‌زا تنظیم نمی شود. ولی در حالیکه بیشتر مردم کافئین را در دوزهای ایمن و تعدیل شده مصرف می کنند، ولی پودر خالص و غلیظ آن بسیار قدرتمند بوده و در صورت مصرف بیش از حد آن بسیار پرخطر خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از sciencealert، به گفته سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) یک قاشق از پودر کافئین معادل ۲۸ فنجان قهوه است و به همین علت فروش مکمل های کافئین دار در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. این ممنوعیت به علت مرگ های متعدد در سال های گذشته بوجود آمده است.

گزارشی جدید به سرپرستی دکتر ربکا هارستن نشان می دهد که در صورت مصرف زیاد کافئین چه اتفاقی می افتد. این گزارش در خصوص یک بیمار ۲۶ ساله که مقدار دو قاشق چای خوری (تقریباً ۲۰ گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این میزان معادل ۵۰ تا ۶۰ فنجان قهوه است که به گفته هارستن و همکارانش این میزان بیشتر از مقدار لازم برای کشتن یک شخص است.

احتمال خطر مرگ به دلیل مصرف بیش از حد کافئین

به گفته پژوهشگران مصرف بیش از ۱ تا ۲ گرم سبب ایجاد اثرات سمی چشمگیری در بدن می شود. در اثر مصرف بیش از ۵ گرم کافئین یا غلظت خون بیش از ۸۰ میلی گرم بر لیتر، اثرات کشنده آن ظاهر می شود. در بیمار میزان کافئین به ۱۴۷ میلی گرم بر لیتر و دوز کشنده رسید. پیش از درمان شخص بیمار دچار علایمی چون نفس تنگی، عرق کردن، استرس و مشکلات تنفسی ضربان قلب غیرطبیعی و بالا و فشارخون پایین یا (Hypotension) بود که تحت درمان پزشکان قرار گرفت. نوارقلب او نشان داد که نوعی آریتمی غیرطبیعی در قلب به نام تاکی کاردی بطنی چند مورفیک وجود دارد و آزمایشات نشان می دهد که نوعی اسید به نام اسیدوز متابولیک بهمراه آلکالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسیدکربن و اکسیژن در خون) وجود دارد. تعداد گلبول های سفید خون نیز افزایش یافته بود.

مریض بعد از مراجعه به بیمارستان به منظور از بین بردن مسمومیت (intoxication) ناشی از کافئین تحت مراقبت های شدید قرار گرفت.

به گفته پژوهشگران، با اینکه هیچ دستورالعمل رسمی مبنی بر مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد، ولی باتوجه به چنین مواردی مصرف زیاد کافئین بسیار خطرناک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز