توقف شیردهی پایان پیوند نزدیک مادر و نوزاد نیست


توقف شیردهی پایان پیوند نزدیک مادر و نوزاد نیست

یک ماما در تشریح مراحل درست از شیر گرفتن کودک، گفت: فرآیند گرفتن از شیر متفاوت است و بسیار به این بستگی دارد که کودک شما چقدر سریع و خوب خود را وفق دهد.

فاطمه عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زمان مناسبی برای متوقف کردن شیردهی وجود ندارد، اظهار کرد: برای اینکه بدانید بهترین زمان برای متوقف کردن شیردهی چه زمانی است؟ مطمئن شوید که هم شما و هم فرزندتان شاد هستید، احتمالاً تنها قاعده شما هستید، اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید، باید بدانید که چگونه شیر مادر می‌تواند به نفع کودک نوپا باشد.

وی افزود: زمانی که تصمیم گرفتید کودک را از شیر بگیرید، به ‌تدریج تغییرات را ایجاد کنید. این به بدن شما زمان می‌دهد تا درست کردن شیر را تنظیم کنید. دادن شیر از سینه می‌تواند یک تجربه احساسی باشد و ممکن است احساسات متفاوتی نسبت به آن داشته باشید. ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما خوشحال هم باشید. خبر خوب این است که توقف شیردهی به پیوند نزدیک شما و نوزادتان پایان نمی‌دهد در حقیقت، شیر دادن از سینه تنها سرآغاز روابط بسیار ویژه شما است.

این ماما در پاسخ به اینکه چگونه می‌توانیم شیر دادن از سینه را از برنامه غذایی کودک حذف کنیم؟ تصریح کرد: بهتر است به‌جای توقف ناگهانی تعداد دفعات شیردهی در یک روز را کاهش دهید؛ اگر به‌طور ناگهانی توقف کنید، می‌تواند هم برای کودک و هم شما ناراحت‌کننده باشد. این کار می‌تواند سینه‌های مادر را پر و دردناک کند و گاهی اوقات می‌تواند منجر به التهاب دردناک سینه (ورم سینه) شود.

عرفانی بابیان اینکه اگر کودک بیش از شش ماه دارد، می‌توانید به‌جای آن از یک فنجان یا یک ظرف شیشه‌ای استفاده کنید، اضافه کرد: ترکیب یک شیر با شیر مادر می‌تواند راه خوبی برای آرام کردن نوزاد باشد.

وی افزود: اگر کودک بیش‌تر از یک سال دارد و انواع غذاها و نوشیدنی‌ها را می‌خورد، به غذای جایگزین نیاز نخواهد داشت. تغییر روتین و منحرف کردن فرزند با یک بازی یا فعالیت می‌تواند کمک‌کننده باشد.

عرفانی در توضیح اینکه چقدر طول می‌کشد تا کودک از شیر گرفته شود؟ گفت: فرآیند گرفتن از شیر متفاوت است و بسیار به این بستگی دارد که کودک شما چقدر سریع و خوب خود را وفق دهد. مسائل را با سرعت ثابت در نظر بگیرید و انعطاف‌پذیر باشید. به‌این‌ترتیب اگر شما یا نوزادتان بخواهید، می‌توانید همه‌چیز را کم کنید. کاملاً متوقف کردن شیر دادن از سینه می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

این ماما در مورد تعویق تغذیه به کودک، یادآور شد: دیر غذا دادن می‌تواند خوب کار کند. زمانی که کودک تقاضای شیر می‌کند، به او بگویید که بعداً به او غذا خواهید داد و او را با یک فعالیت منحرف کنید. به‌جای شیر دادن در اوایل شب، می‌توانید از کودک بخواهید تا وقت خواب صبر کند.

عرفانی در پاسخ به این پرسش که اگر با بی قراری کودک در هنگام توقف شیردهی مواجه شدیم، چه باید کرد؟ اظهار کرد: اگر نوزاد هیچ نشانه‌ای از تمایل به توقف شیردهی را نشان نداد، سعی کنید صبور باشید. او از شیر مادر لذت می‌برد، چون به‌راحتی تغذیه می‌کند و با توجه به این موضوع، می‌توانید به او کمک کنید با امتحان کردن مواردی خود را تطبیق دهید.

وی افزود: به طرق دیگری به او آرامش ببخشید، کودک را در تماس با پوست خود نگه‌دارید، به‌تدریج جای سینه خود را عوض کنید، با روش‌های دیگر به کودک خود غذا بدهید، چیزهای زیادی به او بدهید، یا اینکه پدرش را برای گذراندن چند وقت خاص با او درگیر کنید، همچنین می‌توانید با هم به یک کتاب نگاه کنید، با او آواز بخوانید و یا با او بازی کنید.

این ماما با تاکید براینکه باید روند شیردهی را به آهستگی کاهش دهید، تصریح کرد: این کار ممکن است وسوسه کننده باشد که شیردهی را رها کنید، اما انجام این کار می‌تواند باعث درد سینه و درد روانی هم برای مادر و هم نوزاد شود. یک استراتژی آسان‌تر، کاهش تدریجی جلسات شیردهی در طول چند هفته است.

به گفته عرفانی، زنگ خطرهای از شیر گرفتن کودک نیز مهم است و باید به آن توجه کرد.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده تب مادر، تورم، سرخ و یا داغ شدن سینه، ترشح بوی تعفن یا بوی گندی از سینه، نشانه های افسردگی و بی احساسی مادر به نوزاد، اینکه کودک کمتر پوشکش را خیس و کثیف کند و یا کودک یک تغییر مهم در الگوهای خواب که بیش از یک یا دو هفته طول می‌کشد، داشته باشد، از علائمی است که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس